Οι ασυνήθιστες εκπτώσεις που προσφέρει ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών CATL στις αυτοκινητοβιομηχανίες επιτάχυναν τη “βουτιά” των τιμών του λιθίου και η αγορά οδεύει προς μια περαιτέρω υποχώρηση κατά 25%, με την αύξηση της προσφοράς να ξεπερνά τη ζήτηση, εκτιμούν αναλυτές και έμποροι.
Μετά από μια ξέφρενη κούρσα των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων προκειμένου να εξασφαλίσουν πρώτες ύλες τα τελευταία δύο χρόνια, που με τη σειρά της οδήγησε τις τιμές του λιθίου να εξαπλασιαστούν και των πυρόξενων (ορυκτά που αποτελούν πηγή του λιθίου) να δεκαπλασιαστούν, πλέον όλα δείχνουν ότι η φούσκα έσκασε.
«Η προσφορά υπερβαίνει κατά πολύ τη ζήτηση», δήλωσε ο αναλυτής Dylan Kelly του Ord Minnett στο Σίδνεϊ, προσθέτοντας ότι «η ζήτηση παραμένει ισχυρή, αλλά οι τιμές δεν είναι βιώσιμες εδώ και αρκετό καιρό».
Το σημείο καμπής για τις τιμές του λιθίου ήρθε στα τέλη του περασμένου έτους, καθώς η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα επιβραδύνθηκε απότομα εν όψει της προγραμματισμένης διακοπής από το Πεκίνο στις επιδοτήσεις για τη βιομηχανία ύψους 87 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τη μεγαλύτερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη βιομηχανία στον κόσμο.
Απότομη πτώση
Η πτώση ήρθε απότομα, λένε οι αναλυτές, καθώς οι επενδυτές τρομοκρατήθηκαν από την πτώση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα τον Ιανουάριο και από τους όρους έκπτωσης της CATL, που περιλάμβαναν την υπόθεση ότι οι τιμές του ανθρακικού λιθίου, βασικού υλικού στις μπαταρίες αυτοκινήτων, θα μειωνόταν περισσότερο από το μισό.
Ωστόσο, παρόλο που οι ανησυχίες για τη ζήτηση ταρακουνούν τις αγορές, είναι η διαφαινόμενη προσφορά από την Κίνα, την Αυστραλία και τη Χιλή που θα επαναφέρει τις τιμές στη… γη, όπως λένε χαρακτηριστικά οι αναλυτές.
Η Rystad Energy βλέπει το έλλειμμα λιθίου στην παγκόσμια αγορά να συρρικνώνεται σε περίπου 20.000 έως 30.000 τόνους ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου (LCE) φέτος, από 76.000 τόνους LCE το 2022.
Δεδομένης της αυξανόμενης προσφοράς, η Goldman Sachs βλέπει τις τιμές spot του ανθρακικού λιθίου, από όπου αντλείται η πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται στην κατασκευή μπαταριών ιόντων λιθίου, να πέφτουν στα 34.000 δολάρια ανά τόνο τους επόμενους 12 μήνες, από 53.304 δολάρια κατά μέσο όρο φέτος.
Έως το 2025 αναμένει η προσφορά λιθίου να αυξάνεται κατά μέσο όρο κατά 34% ετησίως έναντι ετήσιου ρυθμού αύξησης της ζήτησης 25%.
«Η πιθανή αύξηση της προσφοράς και η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα αναμένεται να μειώσουν τις τιμές του λιθίου, στη συνέχεια, μεσοπρόθεσμα», ανέφερε η Goldman Sachs σε σημείωμα της 23ης Φεβρουαρίου.
Εντείνονται οι φόβοι
Μια πτώση 6,3% στις πωλήσεις των νέων ενεργειακών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων και plug-in υβριδικών, στην Κίνα τον Ιανουάριο, μετά την εκτίναξη της αγοράς κατά 90% το 2022, πυροδότησε ανησυχίες για άμβλυνση της ανάπτυξης που θα μείωνε τη ζήτηση για μπαταρίες και υλικά μπαταριών.
Κάποιες εταιρείες όπως ο γίγαντας λιθίου Albemarle, απέδωσαν τις χαμηλότερες πωλήσεις αυτοκινήτων σε προσωρινή αδυναμία δεδομένης της πρώιμης Κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Η Albemarle βλέπει την αγορά EV της Κίνας να αυξάνεται κατά 40% φέτος. Όμως οι τιμές συνέχισαν να πέφτουν.
«Η ζήτηση εξακολουθεί να είναι υγιής, αλλά οι κατασκευαστές μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων επί του παρόντος αποθεματοποιούν αντί να κάνουν νέες παραγγελίες. Επομένως, η υποτονική ζήτηση spot επιβαρύνει το κλίμα και πιέζει προς τα κάτω τις τιμές», δήλωσε η Susan Zou, αντιπρόεδρος της Rystad Energy με έδρα τη Σαγκάη.
Η πτώση των τιμών του λιθίου στην Κίνα, τον μεγαλύτερο καταναλωτή στον κόσμο, έχει πλήξει τους παραγωγούς λιθίου στο εξωτερικό. Οι μετοχές της Albemarle και της αυστραλέζικης Pilbara Minerals έχασαν το ένα τέταρτο της αξίας τους από τον Νοέμβριο, ενώ η Allkem υποχώρησε περίπου 30%.
Ωστόσο, ο επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Allkem, Christian Barbier, είπε ότι η πτώση των τιμών στην Κίνα ήταν κάτι που «έπρεπε να συμβεί» και ήταν «χρήσιμη» και πρόσθεσε ότι η κατάσταση με τις τιμές επιδεινώθηκε από τους κατασκευαστές μπαταριών της χώρας που αγωνίζονται για μερίδιο αγοράς.
Latest News
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Κλιματική αλλαγή: «Καμπανάκι» ειδικών για δραματικές συνέπειες στο κοντινό μέλλον
Περιοχές στον πλανήτη θα βρίσκονται σύντομα σε δυσμενή θέση, με τα ζώα να αποτελούν τα πρώτα θύματα δραματικών αλλαγών
Η Sunlight φορτίζει μπαταρίες… για επιδοτήσεις 3 δισ. – Η μάχη για εργοστάσια στην Ε.Ε.
Ο επόμενος στόχος του CEO Λάμπρου Μπίσαλα μετά το άλμα των πωλήσεων άνω του 1 δισ. ευρώ
Φως στο τούνελ… για τα μικρά φωτοβολταϊκά σε Κρήτη και Πελοπόννησο
Τι εκκρεμότητες υπάρχουν για να λήξει το «σήριαλ» με τους διαγωνισμούς του ΔΕΔΔΗΕ
DIMAND: Οι μεγάλες επενδύσεις που αλλάζουν την όψη της πόλης
Τα τελευταία χρόνια, η DIMAND έχει στοχεύσει δυναμικά στις αστικές αναπλάσεις, επενδύοντας σε κτήρια, συνδεδεμένα με την ιστορία του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά
Οικονομάκης (ΕΕΑΑ): Η εισφοροδιαφυγή το μεγάλο αγκάθι στην ανακύκλωση των συσκευασιών
Τι ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), μιλώντας στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Λεωφορεία με υδρογόνο και αμαξοστάσια με φωτοβολταϊκά - Το «πράσινο» λίφτινγκ
Υδρογονοκίνηση, βιωσιμότητα και ηλεκτροκίνηση δείχνουν το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική
Συμφωνία στη G7 για μείωση της παραγωγής πλαστικού
Η ρύπανση από το πλαστικό δεν σταματά να αυξάνεται, ενώ εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί έως το 2060 εάν δε ληφθεί κανένα μέτρο
Αύξηση 10% εσόδων και EBITDA στα 178,4 εκατ για την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ το 2023
Οι συνεχιζόμενες επενδύσεις χτίζουν κέρδη για τα επόμενα χρόνια
Νέα συνεργασία Nissan - Acciona στον τομέα της μικροκινητικότητας
Η Nissan θα έχει δικαιώματα διανομής για τη σειρά προϊόντων Silence, όπως τα διθέσια Silence S04 και οι ηλεκτρικές μοτοσικλέτες