Άνω κάτω είναι η αγορά των υγρών καυσίμων με τους καταναλωτές που προτίθενται να ταξιδέψουν το Πάσχα, να μην μπορούν να υπολογίσουν το ύψος της τιμής της βενζίνης.
Στην αγορά των υγρών καυσίμων, όμως, καταγράφεται τον τελευταίο μήνα κι ένα παράδοξο γεγονός. Η βενζίνη ανεβαίνει μεν, αλλά αντίθετα το πετρέλαιο κίνησης πέφτει. Και είναι, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς πετρελαιοειδών, ένα σπάνιο φαινόμενο καθώς συνήθως οι τιμές στα δύο προϊόντα ακολουθούν ίδια τροχιά.
Πετρέλαιο: Άλμα έως 8% στις τιμές μετά τις ανακοινώσεις ΟΠΕΚ+
Οι αναλυτές δεν μπορούν να αποδώσουν σε κάποιο ρεαλιστικό λόγο αυτήν την ανάποδη πορεία.
Οι τιμές των 2 ευρώ
Οι τιμές της βενζίνης παίρνουν φωτιά όσο πλησιάζουμε προς το Πάσχα καθιστώντας την έξοδο των εκδρομέων πιο δαπανηρή.
Όπως προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα της αγοράς αλλά και τις εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου πετρελαιοειδών η αμόλυβδη θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά με αποτέλεσμα κι άλλες περιοχές να προστίθενται στην πανάκριβη περιοχή των 2 ευρώ ανά λίτρο.
Ήδη πάνω από αυτήν την τιμή πωλείται η αμόλυβδη σε Κυκλάδες (2,148), Δωδεκάνησα (2,056) και Ευρυτανία (2,010). Οι προηγούμενες τιμές είναι σε μέσα επίπεδα. Πλησιάζουν σε αυτό το «καυτό» όριο η Κεφαλλονιά (1,994 ευρώ/λίτρο), η Λευκάδα (1,972), το Ρέθυμνο (1,970), η Φωκίδα (1,967), η Λέσβος (1,963) και το Ηράκλειο (1,954).
Το παράδοξο
Όπως προαναφέρθηκε, τον τελευταίο μήνα διαπιστώνεται το εξής παράδοξο: Οι τιμές της βενζίνης να ανεβαίνουν και του ντίζελ να μειώνονται.
Παρατηρώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:
· Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολ/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολ/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά στα 896 δολ./τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο «σκαμπανέβασμα». Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398 για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή, όμως, της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2 με 17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/λίτρο στα 1,903.
· Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολ/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ/λίτρο για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.
Οι παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές
Στο σημείο αυτό, παράγοντες της αγοράς, θυμίζουν ως προς τη διαμόρφωση των τιμών καταναλωτή ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν τα ακόλουθα:
1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.
Οι φόροι, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν στο 57% της τελικής τιμής. Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37% και στο 6% υπολογίζεται το μερίδιο του μικτού κέρδους εμπορίας και λιανικής. Λόγω της υψηλής φορολόγησης οι όποιες διεθνείς μειώσεις μετακυλίονται μόνο στο ένα τρίτο της τελικής τιμής.
2. Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.
Η διακύμανση της επηρεάζει το κόστος αγοράς των προϊόντων από τα διυλιστήρια.
3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών. Το αποτέλεσμα είναι οι μειώσεις να περνούν με χρονοκαθυστέρηση…
4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Τα διυλιστήρια της Μεσογείου διαμορφώνουν τις τιμές των προϊόντων τους με βάση τις χρηματιστηριακές τιμές Platts. Στην τρέχουσα περίοδο φαίνεται πως δεν ακολουθούν απαραίτητα την πορεία του Μπρεντ.
Latest News
Γιατί η ΕΕ αγοράζει ακόμα ρωσικό αέριο;
Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, η ΕΕ περιόρισε τις εισαγωγές ρωσικού αερίου. Σημαντικές ποσότητες εξακολουθούν όμως να φθάνουν σε ευρωπαϊκό έδαφος
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
Τα 2 φρένα στις μειώσεις των τιμολογίων ρεύματος – Οι εκτιμήσεις για τον Μάιο
«Ο Πούτιν έκλεισε το γκάζι, αλλά δεν μπορεί να σβήσει τον ήλιο» - Το ενεργειακό στοίχημα της ΕΕ
Πώς οι βραχυπρόθεσμες λύσεις θα μπορούσαν να βλάψουν την ανταγωνιστικότητα και την πράσινη μετάβαση
Το μυθικό ποσό του 1 δισ. ετησίως κερδίζει η Shell από το trading αργού στις ΗΠΑ
Η αποκαλυπτική μαρτυρία ενός πρώην επικεφαλής του τμήματος εμπορίας αργού της Shell στις ΗΠΑ
Τι παίζει με τις γεωτρήσεις για φυσικό αέριο στην Ελλάδα;
Τα εμπόδια σε ExxonMobil, HELLENiQ ENERGY και Energean
Από 1η Μαΐου το θερινό νυχτερινό τιμολόγιο ρεύματος
Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε την έναρξη του νυχτερινού οικιακού τιμολογίου της θερινής περιόδου
Υπογειοποίηση εναέριων δικτύων μέσης και χαμηλής τάσης στην Πεντέλη
Στο ΕΣΠΑ το σχετικό έργο
Παγκόσμια κυριαρχία των ΗΠΑ στο LNG - Πότε ξεκινά το όγδο εργοστάσιο παραγωγής
Οι ΗΠΑ εδραιώνονται πλέον ο μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο
Τουρκία και ExxonMobil ετοιμάζουν deal πολλών δισ. δολαρίων στο LNG
Η Τουρκία επιδιώκει να δημιουργήσει ένα «νέο χαρτοφυλάκιο εφοδιασμού» που θα την κάνει λιγότερο εξαρτημένη από οποιονδήποτε μεμονωμένο εταίρο,
Η Ιταλία μπορεί να τα καταφέρει χωρίς ρωσικό αέριο - Τι υποστηρίζει ο ιταλός υπουργός Ενέργειας
Η Ρώμη δεν έχει κανένα λόγο να αντιταχθεί στις κυρώσεις της ΕΕ που στοχεύουν το ρωσικό LNG, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας