Τα τέσσερα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών, την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την αντιμετώπιση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και κρουσμάτων κερδοσκοπίας, παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου.
Στη Βουλή η τροπολογία για δημοσιοποίηση όσων κερδοσκοπούν
Στη συνέντευξη τύπου συμμετείχαν οι υφυπουργοί, κ. Μάξιμος Σενετάκης και κα Άννα Μάνη-Παπαδημητρίου, ο γενικός γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος και ο διοικητής της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), κ. Χαράλαμπος Μελισσινός.
Τα τέσσερα μέτρα κατά της αισχροκέρδειας
Κατά την τοποθέτησή του ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε τα τέσσερα μέτρα βάσει των οποίων θα κινηθεί το υπουργείο για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας.
Τα τέσσερα μέτρα έχουν ως εξής:
1. Μόνιμη μείωση τιμής: Θα υπάρχει ειδική σήμανση και ειδική πινακίδα στα ράφια των σούπερ μάρκετ στις εταιρείες και στα προϊόντα που θα προχωρήσουν σε μόνιμη μείωση τιμής τουλάχιστον 5% και για διάστημα έως 6 μήνες το λιγότερο. Η μείωση αυτή θα είναι ανεξάρτητη από τις προωθητικές ενέργειες που διενεργούν ήδη οι εταιρείες. Η τιμή αναφοράς για τον καθορισμό της έκπτωσης θα είναι η 20/09/2023. Σε περίπτωση παράβασης θα επιβάλλονται πρόστιμα 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος. Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι η μόνιμη και ορατή μείωση των τιμών στο ράφι. Η σήμανση είναι υποχρεωτική όταν ισχύει η μείωση της τιμής.
2. Αυστηρούς ελέγχους στους προμηθευτές και στην εφοδιαστική αλυσίδα: Τα σούπερ μάρκετ με τζίρο έως 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών τους. Όπου εντοπίζονται ανατιμήσεις θα πραγματοποιούνται άμεσα έλεγχοι από ΔΙΜΕΑ. Όποτε αλλάζουν οι τιμοκατάλογοι των προϊόντων θα πρέπει να κοινοποιούνται οι τιμές αγορών των προϊόντων στο υπουργείο. Θα πρέπει το υπουργείο να ξέρει την καθαρή τιμή αγοράς του κάθε προϊόντος.
3. Διαφάνεια στις τιμές των οπωροκηπευτικών: Τα σούπερ μάρκετ με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν τις τιμές λιανικής σε φρούτα και λαχανικά. Οι τιμές θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα e-katanalotis και θα δημοσιοποιούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής τις τιμές.
4. Αποφασιστική ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών: Ο καταναλωτής θα γίνει σύμμαχος στη μάχη κατά της ακρίβειας. Αναβαθμίζεται το σύστημα καταγγελιών, τόσο το τηλεφωνικό κέντρο του 1520 όσο και ο ιστότοπος που υποδέχεται τις καταγγελίες. Σχεδιάζεται και ενεργοποιείται σύστημα για υποβολή καταγγελιών μέσω μιας ειδικής εφαρμογής για τα κινητά τηλέφωνα. Θα δίνεται η δυνατότητα να παρέχεται οπτικό και βιντεοληπτικό υλικό που θα επισημαίνονται χρονικά και θα εντοπίζεται μέσω GPS.
«Τα δεδομένα αυτά θα χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία για να επιβάλλονται πρόστιμα χωρίς να χρειάζεται να πάνε επί τόπου τα συνεργεία των ελεγκτικών μηχανισμών. Θα μπορούν έτσι τα ελεγκτικά συνεργεία να είναι καθολικά σε όλη τη χώρα» δήλωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος
Σωρεία ελέγχων και προστίμων
Μέχρι στιγμής το 2023 έχουν γίνει 14.949 έλεγχοι και έχουν εντοπιστεί 1.278 παραβάσεις με τα πρόστιμα να ανέρχονται σε 5.165.000 ευρώ ενώ έχουν κατασχεθεί 8 τόνοι προϊόντων, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της ΔΙΜΕΑ Χαράλαμπος Μελισσινός.
Τέσσερα μέτρα για τη Θεσσαλία
Στη Θεσσαλία που έχει πληγεί από την πρωτοφανή θεομηνία προχωρήσαμε σε 4 συγκεκριμένα μέτραQ
1. Καθορίστηκε ανώτατη τιμή πώλησης στο εμφιαλωμένο νερό. Επιβλήθηκε το μέτρο της διατίμησης που είχε χρόνια να εφαρμοστεί στην χώρα.
2. Κλείδωσε το πλαφόν κέρδους σε όλες τις εταιρείες και στα προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση του καταναλωτή
3. Ζητήθηκε από τις αλυσίδες πώλησης τροφίμων και τις αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών και επίπλων να μειώσουν τις τιμές στη Θεσσαλία. Ήδη, την τελευταία εβδομάδα πωλούνται στις αλυσίδες προϊόντα σε τιμές έως και 20% φθηνότερα. Οι καταναλωτές έχουν ανταποκριθεί, με αποτέλεσμα να παρατηρείται αύξηση στον τζίρο των σούπερ μάρκετ έως και 80%. Ανάλογη ανταπόκριση υπάρχει και στις υπόλοιπες αλυσίδες που έχουν προχωρήσει σε εκπτώσεις από 20% έως 40%.
4. Αποστολή κλιμακίων της ΔΙΜΕΑ για πρόσθετους ελέγχους. Ήδη έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις στο εμφιαλωμένο νερό και στην πώληση απομιμητικών προϊόντων και έχουν επιβληθεί πρόστιμα άνω των 100 χιλ. ευρώ την τελευταία εβδομάδα. Έχει ζητηθεί και από τις περιφερειακές ενότητες να φροντίσουν ώστε οι τοπικές υπηρεσίες τους να προχωρήσουν καθημερινούς ελέγχους σε λαϊκές αγορές και καταστήματα λιανικής πώλησης.
Το μήνυμα Σκρέκα
Ο υπουργός Ανάπτυξης έστειλε και ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς την αγορά σχετικά με την τήρηση των μέτρων, λέγοντας πως η κυβέρνηση θα είναι αμείλικτη με την τήρηση της νομιμότητας.
«Καμία εταιρεία, καμία πολυεθνική, κανένας χονδρέμπορος, κανένας προμηθευτής, δεν πρόκειται να ξεφύγει από τους ελέγχους όσο μεγάλος και εάν είναι. Αυτή είναι η κατεύθυνση του πρωθυπουργού γιατί όσο στηρίζουμε την επιχειρηματικότητα, άλλο τόσο αμείλικτη θα είμαστε με τις πρακτικές που παραβιάζουν το νόμο και αποβαίνουν σε βάρος του καταναλωτή. Ειδικά η αισχροκέρδεια στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε εκτός από απαράδεκτη είναι και καταδικαστέα», σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Θέλουμε οι επιχειρήσεις να είναι βιώσιμες
Κλείνοντας ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε: «Εμείς δεν θέλουμε καμία εταιρεία να έχει πρόβλημα βιωσιμότητας. Θέλουμε τα περιθώρια κέρδους να είναι τα ίδια με πριν από την κρίση. Θέλουμε οι τιμές να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα, όπως και το μικτό κέρδος των εταιρειών. Το ίδιο μικτό περιθώριο θα πρέπει να έχει και η βιομηχανία. Αυτοί που μπορούν και πρέπει θα προχωρήσουν με μειώσεις τιμών στο ράφι».
Latest News
Στον δρόμο προς τις Ευρωεκλογές - Τα 4+1 «αγκάθια» της ελληνικής οικονομίας
Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες για την επόμενη μέρα
Ακίνητα: Ζήτηση από τα «μπετά» - Το προφίλ των αγοραστών
Νέες οικιστικές και τουριστικές αναπτύξεις - Από το Μαρούσι μέχρι την Βούλα
Κλειστά τα καταστήματα λόγω μεταφοράς της αργίας της Πρωτομαγιάς
Λειτουργούν τα βενζινάδικα, οι φούρνοι, τα ζαχαροπλαστεία και τα μίνι μάρκετ
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;