Αν η ακρίβεια είναι – που είναι! – το μείζον πρόβλημα των καταναλωτών, τα υψηλά επιτόκια είναι το μείζον πρόβλημα των επιχειρήσεων. Μου έλεγε επιχειρηματίας – από τους μεγάλους της ελληνικής αγοράς – πως μόνο το 2023 αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος της επιχείρησης του τρεις φορές! Και η κερδοφορία της το Νοέμβριο ήταν μηδενική. Εκτός των άλλων ήταν και το υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος που του «έφαγε» την κερδοφορία. Δηλαδή τα πράγματα δεν είναι καθόλου εύκολα!
Συγκρατημένα
Χθες ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξή του από τις Βρυξέλλες, μεταξύ των άλλων, αναφέρθηκε και στην … τύχη των επιτοκίων. Κι η αλήθεια είναι πως ήταν πολύ-πολύ συγκρατημένα αισιόδοξος.
Ελπίδες
Λέγοντας χαρακτηριστικά «με ρωτήσατε, καταρχάς, σε ευρωπαϊκό επίπεδο αν έχουμε φτάσει στο μάξιμουμ της αύξησης των επιτοκίων. Είναι πολύ πιθανό αυτό να έχει συμβεί. Δεν μπορώ, προφανώς, να μιλήσω για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Όμως, η κεντρική τράπεζα των Ηνωμένων Πολιτειών ουσιαστικά προανήγγειλε κλιμακωτή μείωση των επιτοκίων για τον επόμενο χρόνο και είναι πιθανό να ακολουθήσει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα, σηματοδοτώντας με αυτόν τον τρόπο ότι έχουμε δει τα χειρότερα στο μέτωπο του πληθωρισμού». Είθε….
Δεύτερο εξάμηνο
Πάντως από την Φρανκφούρτη οι προβλέψεις δεν είναι αισιόδοξες. Γίνεται μάλιστα λόγος πως δεν είναι δυνατόν πριν από τον προσεχή Ιούνιο να υπάρξει οποιαδήποτε μείωση των επιτοκίων. Δηλαδή η αποκλιμάκωση από το ιστορικό υψηλό επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας σήμερα, εφόσον προκύψει δεν θα συμβεί νωρίτερα από το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Το πρώτο τρίμηνο θα είναι κρίσιμο, διότι τότε – κατ΄ αρχήν – θα διαπιστωθεί ποια θα είναι η εξέλιξη του πληθωρισμού και αναλόγως θα αρχίσει να φαίνεται ή όχι στο ορατό μέλλον η μείωση των επιτοκίων. Μέχρι τότε υπομονή….
—-
Το IRC στο Ελληνικό
Μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην Ελλάδα, ίσως και η μεγαλύτερη αυτή τη στιγμή, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης.
Ο λόγος για την κατασκευή του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος (IRC) με καζίνο στο Ελληνικό από το επενδυτικό σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –Hard Rock International. Η επένδυση σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ και η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά τόσο σε θέσεις εργασίας, όσο και στην οικονομία αλλά και στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Έναρξη κατασκευής
Μάλιστα οι δύο επενδυτές την ερχόμενη Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου εγκαινιάζουν και επίσημα την εκκίνηση των εργασιών κατασκευής του μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος.
Το εργοτάξιο, λοιπόν, ανοίγει και η μεγαλύτερη επένδυση στην Ελλάδα παίρνει σάρκα και οστά.
Οι Κασσάνδρες…
Και θυμήθηκα τώρα τα όσα γράφονταν τους τελευταίους μήνες περί ματαίωσης της επένδυσης, περί αδυναμίας εξασφάλισης χρηματοδότησης για την υλοποίηση του μεγάλου έργου και άλλα τέτοια μυθεύματα.
«Οι Κασσάνδρες διαψεύδονται…», όπως μου σχολιάζει ένας εκ των αρμοδίων στελεχών που ποτέ του δεν έχασε την πίστη στη συγκεκριμένη επένδυση και παρακολουθούσε από κοντά τους προσεκτικούς σχεδιασμούς για την υλοποίηση του IRC.
Η επένδυση
Αξίζει δε να σας υπενθυμίσω και τις πρόσφατες δηλώσεις του γενικού διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Μάνου Μουστάκα όταν κλήθηκε να σχολιάσει τα όσα επίσης γράφτηκαν περί τροποποίησης των αρχικών σχεδίων της επένδυσης με στόχο το μικρότερο μέγεθος της προκειμένου να βγει.
Το στέλεχος του ελληνικού ομίλου, όχι μόνο διέψευσε τέτοιο σενάριο αλλά αντίθετα προανήγγειλε μεγαλύτερη επένδυση: «Τα σχέδια μας και η προβλεπόμενη επένδυσή μας στο Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, έχουν μεγαλώσει, ως αποτέλεσμα και του καλύτερου αισθητικά και λειτουργικά αρχιτεκτονικού σχεδιασμού στον οποίο έχουμε καταλήξει από κοινού με τη Ηard Rock, αλλά και των προοπτικών που διαβλέπουμε. Η επένδυση τελικά που θα κάνουμε με τους συνεταίρους μας θα είναι μεγαλύτερη από την αρχική μας προσφορά, άρα αντίστοιχα μεγαλύτερη θα είναι και η πολλαπλασιαστική της αξία στην ελληνική οικονομία…»!
—–
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Εντός του Φεβρουαρίου 2024 αναμένεται η είσοδος στο Χρηματιστήριο Αθηνών του 20% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.
Από το OT FORUM ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού κ. Αλέξης Πατέλης παρουσιάζοντας το roadmap των παρεμβάσεων της κυβέρνησης για το 2024, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην εισαγωγή του «Ελ. Βενιζέλος» στο ΧΑ.
Μαθαίνω λοιπόν, ότι τον Φεβρουάριο θα λάβει χώρα η δημόσια εγγραφή.
Το ενημερωτικό δελτίο
Με αυτόν τον χρονικό ορίζοντα, το ΤΑΙΠΕΔ ετοιμάζει και το ενημερωτικό δελτίο.
Και φυσικά στην προετοιμασία περιλαμβάνονται και όλα τα απαιτούμενα για τη συναλλαγή της μεταβίβασης πρόσθετου πακέτου μετοχών 10% στο PSP.
Το timing, θεωρείται ιδανικό, λένε οι πηγές μετά και την επιτυχημένη έκβαση του placement για το 11% της HELLENiQ ENERGY.
Latest News
Τι παίζει με το placement της HELLENiQ ENERGY, πότε περνά η Volterra στη Mytilineos και σε τι ελπίζουν οι εξαγωγείς
Placements
Γιατί ο Παπαλεξόπουλος φεύγει από τον ΣΕΒ, η αθόρυβη επενδυτική κίνηση του Γιώτη και οι προσλήψεις εργαζομένων από τη ΛΑΡΚΟ
Τιτάν
Τι ανησυχεί τους CEO του λιανεμπορίου, γιατί γελούν οι Έλληνες «σουπερμαρκετάδες» και τα ταξίδια σε Λονδίνο και Αλεξανδρούπολη του Πολίτη (ΤΑΙΠΕΔ)
Θα συνεχιστεί
Οι μειώσεις των επιτοκίων, τα ευρω-debate Παπαλεξόπουλου, Μυτιληναίου και ΕΛΕΤΑΕΝ και η Ελιν πιάνει τα στενά του Γιβραλτάρ
Καλά νέα!
Ο Σκρέκας αμπαλάρει πρόστιμα, ο Μητσοτάκης στη Βουλή για την ακρίβεια, οι προσδοκίες Μεγάλου και Μυλωνά και το καλώδιο Ελλάδας - Γερμανίας
Ο «νόμος της βαρύτητας»
Η βιαστική βόλτα Μητσοτάκη στην αγορά, τι βλέπουν ΙΟΒΕ και ΟΟΣΑ για οικονομία και ο νόμος για το Ταμείο του Υπερταμείου
Υπό προστασία
Πώς η ΔΕΗ κερδίζει με μειωμένα μερίδια, τα ζόρια του ΤΑΙΠΕΔ με την Αρετσού και το «οκταχίλιαρο» στις επιχειρήσεις της Θεσσαλίας
Ηλεκτρική ενέργεια
Ζωντανός ο EastMed, η πρώτη και παλιά αγάπη της Σδούκου και οι συστάσεις Σκρέκα για φθηνότερο αρνί
Ο EastMed
Τα έργα Game Changer για την ΤΕΝΕΡΓ, η γκρίνια σε Χατζηδάκη για τα POS και η νέα πατέντα Σκρέκα για την ακρίβεια
ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Το δις εξαμαρτείν των servicers, «σκληρά καρύδια» οι Ιταλοί της Elpedison και τι ψάχνει ο Μαντζούφας στις Βρυξέλλες
Ο κ. Κώστας Σκρέκας