Έντονη ανησυχία προκαλούν τα μαζικά κρούσματα κλοπής χαλκού στα σιδηροδρομικά δίκτυα σε όλη την Ευρώπη, με το πρόβλημα να γίνεται ακόμα πιο δύσκολο εξαιτίας της σημαντικής αύξησης στην τιμή του μετάλλου.
Οι μεγαλύτεροι σιδηροδρομικοί φορείς της Ευρώπης αναφέρουν προβλήματα με κλοπή χαλκού στις γραμμές τους και με την τιμή του μετάλλου που αναμένεται να αυξηθεί, πολλοί ανησυχούν.
Ο χαλκός είναι το βασικό στοιχείο σε πράγματα όπως καλώδια μεταφοράς σημάτων, καλώδια γείωσης και καλώδια ρεύματος. Χωρίς αυτά, τα τρένα δεν έχουν την ισχύ ή τις επικοινωνίες για να κινηθούν.
Γιατί οι κλέφτες θέλουν να κλέψουν χαλκό; Σύμφωνα με έκθεση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας όλων των κομμάτων του Ηνωμένου Βασιλείου για την κλοπή μετάλλων, που παρουσιάζει το Euronews, ένας τόνος θα μπορούσε να πουληθεί σε μονάδα ανακύκλωσης μετάλλων στο Ηνωμένο Βασίλειο για περίπου 6.600 £ (7.726 ευρώ) τον περασμένο Μάρτιο. Ενώ οι κλέφτες μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσουν κλεμμένα αγαθά σε έναν επίσημο χώρο ανακύκλωσης, είναι πιθανό να το κάνουν σε πιο άτυπα σκραπ.
Καθώς η τιμή του χαλκού προβλέπεται να αυξηθεί τα επόμενα δύο χρόνια, οι σιδηροδρομικοί φορείς ανησυχούν ότι η κλοπή χαλκού θα γίνει ακόμη πιο δημοφιλής. Και επιδιώκουν να αυξήσουν την άμυνά τους, με αποτέλεσμα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες α χρησιμοποιούν ακόμη και τεχνολογία DNA για να εντοπίσουν τους κλέφτες.
Το μέγεθος του προβλήματος
Το μέγεθος του προβλήματος αποκαλύπτεται από τα δεδομένα από μερικούς από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης τρένων της ηπείρου.
Η όρεξη για χαλκό οδήγησε τα βρετανικά τρένα να καθυστερήσουν για 84.390 λεπτά το οικονομικό έτος 2022/23 με κόστος 12,24 εκατ. £ (14,33 εκατ. ευρώ), στοιχεία που δόθηκαν στο Euronews Travel by Network Rail.
Στη Γερμανία , υπήρξαν 450 περιπτώσεις κλοπής μετάλλων στους σιδηροδρόμους της Deutsche Bahn, είπε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας τρένων. Αυτό επηρέασε 3.200 τρένα που καθυστέρησαν συνολικά για 40.000 λεπτά και κόστισαν στην Deutsche Bahn 7 εκατομμύρια ευρώ.
Η γαλλική εταιρεία SNCF ανακοίνωσε ότι περισσότερα από 40.000 τρένα επηρεάστηκαν από κλοπή μετάλλων στα πιο πρόσφατα στοιχεία τους από το 2022, προκαλώντας ζημίες άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι σιδηρόδρομοι του Βελγίου επηρεάστηκαν επίσης, με 466 πράξεις κλοπής χαλκού το 2022, που ήταν μια αύξηση 300% σε σύγκριση με το 2021 και οδήγησε σε 33.000 λεπτά καθυστερήσεων.
Αλλά δεν παλεύουν όλες οι χώρες με αυτό το πρόβλημα. Εκπρόσωπος της αυστριακής εταιρείας ÖBB δήλωσε στο Euronews: «Πέρυσι, καταγράψαμε κλοπές χαλκού σε χαμηλό μονοψήφιο εύρος σε ολόκληρη την Αυστρία, κάτι που δεν προκάλεσε καμία διακοπή στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».
Τι κάνουν οι εταιρείες τρένων για να αντιμετωπίσουν την κλοπή χαλκού;
Αν και οι σχετικοί αριθμοί είναι σημαντικοί, έχουν μειωθεί μαζικά τα τελευταία 10-15 χρόνια. Η Deutsche Bahn λέει ότι τα κρούσματα έχουν μειωθεί κατά περίπου 85 τοις εκατό στη Γερμανία από 3.200 το 2013 σε 450 το 2023.
Αλλά η αντιμετώπιση του εγκλήματος έχει τις προκλήσεις της.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές και οι υποδομές είναι φυσικά απλωμένες σε όλες τις χώρες και περνούν από απομακρυσμένες περιοχές. Αυτό καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση και τη σύλληψη των κλεφτών στη δράση.
Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν αυξήσει τη συνεργασία με την αστυνομία και χρησιμοποίησαν CCTV και drones για να βελτιώσουν την ασφάλεια.
Αρκετοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Network Rail , SNCF και Deutsche Bahn, έχουν στραφεί ακόμη και στην τεχνολογία DNA για να σταματήσουν τους κλέφτες.
Ανεβαίνουν οι τιμές του χαλκού;
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες διαπιστώνουν ότι η πρόσφατη άνοδος των τιμών συμπίπτει με αύξηση στα κρούσματα κλοπών.
Αναλυτές της BMI, μια μονάδα της Fitch Solutions, προβλέπουν ότι οι τιμές του χαλκού θα αυξηθούν φέτος καθώς και το 2025.
Ένας από τους λόγους για αυτό είναι η παγκόσμια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για το μέταλλο.
Ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια. Τις επόμενες δύο δεκαετίες ο ενεργειακός τομέας θα αποτελεί το 40 τοις εκατό της παγκόσμιας ζήτησης για χαλκό, προβλέπει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας.
Όπως έχουν τα πράγματα αυτές οι κλοπές κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Πολλοί από τους μεταφορείς τρένων της Ευρώπης είναι κρατικοί ή εξαρτώνται από κρατικά χρήματα, επομένως οι φορολογούμενοι πληρώνουν μέρος του λογαριασμού.
Latest News
Η First Abu Dhabi Bank σε συζητήσεις για εξαγορά της τουρκικής Yapi Kredi
Αφορά στην εξαγορά μεριδίου 61,2% έναντι περίπου 8 δισ. δολαρίων
Όχι στην αύξηση των επιτοκίων από το γεράκι της Fed- Δεν βιάζεται για τη μείωση
Ο Κρίστοφερ Γουόλερ, είναι μόνιμο μέλος με δικαίωμα ψήφου της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Ανοικτής Αγοράς
Πράσινο φως από την ΕΕ για τη χρήση παγωμένων ρωσικών assets
Πιο κοντά στο αμερικανικό σχέδιο η Ευρώπη - Το θέμα θα κυριαρχήσει στη συνάντηση της G7
Πρόβλεψη ότι ο βρετανικός πληθωρισμός θα υποχωρήσει κάτω από το 2%
Η επιβράδυνση των πληθωριστικών πιέσεων προήλθε σε σημαντικό βαθμό από την αγορά ενέργειας
Κοινό μέτωπο εναντίον της Κίνας ζητά από την ΕΕ η Γέλεν
H υπουργός Οικονομικών απορρίπτει τους ισχυρισμούς των Βρυξελλών για προστατευτισμό από την Ουάσιγκτον
ΕΥ/IIF: Οι απειλές για τις παγκόσμιες τράπεζες - Τι απασχολεί τους CROs
Oι απειλές για τις τράπεζες μεταβάλλονται συνεχώς και προσλαμβάνουν νέες μορφές
«Στις καλένδες» η μεγαλύτερη εμπορική συμφωνία της ΕΕ
Υπό τον φόβο των δημοσκοπήσεων η Γαλλία- και κατ' επέκταση η ΕΕ- αναβάλλει για μετά τις ευρωεκλογές μία πολλά υποσχόμενη εμπορική συμφωνία με τη Λατινική Αμερική
Ταμεία Συνοχής και ΚΑΠ στα πρότυπα του Ταμείου Ανάκαμψης, λέει η φον ντερ Λάιεν
Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συνδέει τη χρηματοδότηση με τις μεταρρυθμίσεις
Οι ξένοι επενδυτές εγκαταλείπουν την αγορά εμπορικών ακινήτων της Γερμανίας
Οι πωλήσεις έχουν πέσει κατά 70% από την περίοδο πριν την πανδημία
Η... εναλλακτική πρόταση του CEO της TAP για την ιδιωτικοποίηση του αερομεταφορέα
Ο Ροντρίγκεζ καλεί την κυβέρνηση να διατηρήσει μερίδιο στην εταιρεία