Μεγαλειώδης, σαν να είναι βγαλμένη από παραμύθι. Η Χρυσή Άμαξα του Ολλανδού Βασιλιά έχει μεταφερθεί πλέον σε γυάλινη προθήκη στo Μουσείο του Άμστερνταμ. Είναι 120 ετών, ένδοξο απομεινάρι μιας εποχής που έχει προ πολλού παρέλθει. Αλλά η Χρυσή Άμαξα δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Εκτός από σύμβολο της ολλανδικής μοναρχίας θεωρείται ταυτόχρονα και σύμβολο της αποικιοκρατίας, σύμβολο καταπίεσης και ρατσισμού.
Μετά από πέντε χρόνια εργασιών αποκατάστασης η Χρυσή Άμαξα παρουσιάστηκε επίσημα πριν από λίγες μέρες στο Μουσείο του Άμστερνταμ από τον Βασιλιά Γουλιέλμο-Αλεξάνδρο. Η αποκατάσταση ήταν μια δύσκολη διαδικασία που απαιτούσε λεπτοδουλειά: για τη συντήρηση του ξύλου, της ταπετσαρίας, των υφασμάτων αλλά και των εικονογραφήσεων διαφόρων καλλιτεχνών. Μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως γάμους μελών της βασιλικής οικογένειας, η Χρυσή Άμαξα θα μεταφέρεται από το μουσείο στους βασιλικούς στάβλους. Την ίδια ώρα η διαμάχη γύρω από την αποικιοκρατία και τα θλιβερά κατάλοιπά της φαίνεται να παίρνει ξανά νέες διαστάσεις.
«Φόρος τιμής στις αποικίες»
Νέο «μήλον της έριδος» αποτελεί μια αναπαράσταση πάνω στη μια πλευρά της βασιλικής άμαξας, την οποία φιλοτέχνησε ο Νίκολας βαν ντερ Βέι (1855-1936). Ονομάζεται «Φόρος τιμής στις αποικίες». Αναπαριστά μια λευκή γυναίκα καθισμένη σε έναν θρόνο και γύρω της ημίγυμνους μαύρους που προσφέρουν γονυπετείς δώρα. Πολιτικοί από την Αριστερά και ακτιβιστές ζητούν η επίμαχη άμαξα να παραμείνει αποκλειστικά μουσειακό έκθεμα και να μην ξαναβγεί στους δρόμους, ούτε καν σε ειδικές περιστάσεις. «Ένα μέλλον ίσο για όλους δεν είναι εφικτό, όταν αφήνουμε να κυκλοφορεί στους δρόμους μια άμαξα που απεικονίζει πάνω της λευκούς αποικιοκράτες και εκμεταλλευτές», αναφέρει η ιστορικός Πατρίσια Γκόμες.
Από την πλευρά του ο δεξιός λαϊκιστής Γκέερτ Βίλντερς προειδοποιεί για κίνδυνο απώλειας της ολλανδικής ταυτότητας. «Θέλουν να καταστρέψουν την Ολλανδία. Δεν πρέπει να γονατίσουμε» λέει χαρακτηριστικά. Γεγονός είναι πάντως ότι η συζήτηση για ρατσιστικά κατάλοιπα σε πτυχές της ολλανδικής πολιτιστικής παράδοσης δεν είναι νέα.Αμφιλεγόμενα κρίνονται και αρκετά μνημεία από την εποχή της αποικιοκρατίας όπως και οδοί που φέρουν ονόματα Ολλανδών αποικιοκρατών. Αλλά όλες αυτές οι διαμαρτυρίες φαίνεται να αποφέρουν καρπούς.
Η Ολλανδία αρχίζει να βλέπει κριτικά την ιστορία της
Το Κρατικό Μουσείο της Ολλανδίας (Ρεϊκσμουζέουμ) παρουσιάζει για παράδειγα αυτή την περίοδο τη μεγαλύτερη μέχρι τώρα έκθεση στην Ολλανδία για την ιστορία της δουλείας. Η Ολλανδία ήταν μια από τις τελευταίες χώρες στον κόσμο που κατάργησαν τη δουλεία το 1863. Ωστόσο η επίμαχη άμαξα κατασκευάστηκε 35 χρόνια αργότερα, δηλαδή το 1898 και παρόλα αυτά έφερε πάνω της ρατσιστικές απεικονίσεις. Ήταν μάλιστα δώρο των υπηκόοων για την ενθρόνιση της Βασίλισας Βιλελμίνας το 1898.
Προς το παρόν πάντως παραμένει ακόμη ανοιχτό αν η βασιλική οικογένεια αποφασίσει να χρησιμοποιεί τη Χρυσή Άμσξσ σε εξαιρετικές περιστάσεις ή αν παραμείνει για πάντα στο μουσείο. «Ελπίζουμε ότι ο βασιλιάς θα δείξει σύνεση και δεν θα χρησιμοποιήσει ξανά αυτό το σύμβολο της ανισότητας» αναφέρει ο Τζέρι Αφρίγιε, εκπρόσωπος του κινήματος Βlack Lives Matter. Ωστόσο το ολλανδικό παλάτι τηρεί ακόμη σιγήν ιχθύος.
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Τα Αηδόνια της Σιωπής μέσα από μία… «οικονομική» ματιά
Μια βιβλιοκριτική σε ένα οικονομικό site
Στην ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο ενίσχυσης του οπτικοακουστικού τομέα
Δεκτό και στο σύνολό του έγινε από την πλειοψηφία της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Η τέχνη του Κιθ Χάρινγκ ξεκίνησε από τον δρόμο (όχι από τα μουσεία)
Τρεις δεκαετίες μετά το θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να βρίσκονται στα πωλητήρια των μουσείων. Αλλά η αντίληψή του για τη δημόσια τέχνη διατηρείται πιο έντονα στο δρόμο.
Πολιτική, ουσιαστική, όμορφη - Η 60η Biennale στη Βενετία
Από τις 20.04 μέχρι τις 24.11 διαρκεί η 60η Biennale Σύγχρονης Τέχνης στη Βενετία και τα έχει όλα: αυτόχθονες, βία, μετανάστευση, queer κοινότητα...
«Μόδα και Ολυμπιακοί Αγώνες Αθήνα 2004 – Παρίσι 2024»
Την έκθεση χαιρέτησε η Όλγα Κεφαλογιάννη
Ο Benny Hill ήταν πολυεκατομμυριούχος αλλά κολλούσε τις σόλες των χαλασμένων παπουτσιών του
Σύμφωνα με ένα βιβλίο του 2019, ο πολυεκατομμυριούχος, Άγγλος κωμικός ήταν γεμάτος ανασφάλειες για την αυτοεκτίμησή του και είχε έναν νοσηρό φόβο να ξοδεύει χρήματα
Το 2024 αφιερωματικό Έτος στον Λόρδο Βύρωνα
Ο Βύρωνας, όμως, με τον θάνατό του, αναγνωρίζεται ως το σύμβολο του Φιλελληνισμού.
Τεράστιο δάνειο για αγορά μουσικών δικαιωμάτων συγκέντρωσε η CEG
Η χρηματοδότηση μέσω δανείων θα βοηθήσει την Cutting Edge Group να επενδύσει στη δημιουργία και την αγορά μουσικών δικαιωμάτων για ταινίες, τηλεόραση, θεατρικές παραγωγές και παιχνίδια
Τα μυστικά του εμπορίου τέχνης έρχονται στο φως
Η ενασχόληση με την τέχνη απαιτεί συχνές επαφές — και ικανότητα ανάληψης κινδύνων.
Ποιες εταιρείες «σφάζονται» στη ποδιά της Τέιλορ Σουίφτ
Η μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία του κόσμου είχε αφαιρέσει τα τραγούδια της από τον ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης