Τη διαπίστωση της Επιτροπής ότι δεν υπάρχει πουθενά πρόβλημα από πλευράς πρόκλησης σημαντικής περιβαλλοντικής βλάβης και ότι η Ελλάδα ξεπερνά το 37,5% σε ό,τι αφορά τις επιδοτήσεις, μετέφερε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, Πέτης Πέρκα για την «Πράσινη μετάβαση στο Ελληνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας». Με την ερώτησή της, η κα Πέρκα αμφισβητούσε το αναφερόμενο ποσοστό λόγω απουσίας, όπως σημείωνε, της προβλεπόμενης από τον Κανονισμό 2021/241 τεκμηρίωσης.
Απαντώντας ο κ. Σκυλακάκης, διευκρίνισε ότι το ποσοστό κατ’ ελάχιστον 37% για το οποίο έχουμε δεσμευτεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αφορά τις επιδοτήσεις, όπου επιτυγχάνουμε ένα ποσοστό 37,5% μετά την αξιολόγηση από την Επιτροπή. “Δηλαδή η Επιτροπή, μετά από αρκετές συζητήσεις και διαπραγματεύσεις και αφού εξέτασε όλες τις εκθέσεις για την κλιματική αξιολόγηση, την «πράσινη» αξιολόγηση των έργων και δράσεων του υποβάλαμε και τις εκθέσεις για το «do no significant harm», να μην υπάρχει σημαντική βλάβη, κατέληξε, πρώτον, ότι δεν υπάρχει πουθενά πρόβλημα από πλευράς πρόκλησης σημαντικής περιβαλλοντικής βλάβης και, δεύτερον, ότι υπερβαίνουμε το ποσοστό και είμαστε στο 37,5% σε ό,τι αφορά τις επιδοτήσεις”.
Σημείωσε μάλιστα ότι στα δάνεια “δεν πρόκειται περί διαπίστωσης, αλλά περί δέσμευσης ότι είμαστε υποχρεωμένοι με βάση την κλιματική αξιολόγηση των δανείων να υπερβούμε το 37%, το οποίο και θα κάνουμε και το διασφαλίζουμε με τον εξής τρόπο: Στις συμβάσεις που θα κάνουμε θα έχουμε υπέρβαση του σχετικού ποσοστού ως υποχρέωση των φορέων που θα συμβάλλονται μαζί μας. Δηλαδή, η EIB, η ΕΒRD, οι συστημικές τράπεζες και άλλοι φορείς, όταν θα συμβαλλόμεθα μαζί τους για να δώσουν αυτά τα δάνεια, θα είναι υποχρεωμένα σε κάθε τμήμα το οποίο θα λαμβάνουν να εκπληρώνουν το 37% συμβατικά” είπε ο κ. Σκυλακάκης απαντώντας στο ερώτημα της κας Πέρκα για το πώς επιτυγχάνεται ο στόχος. Ανέφερε επίσης ότι όλη αυτή η στοιχειοθέτηση και τεκμηρίωση έχει δοθεί στην Επιτροπή και θα δοθεί στη συνέχεια από την Επιτροπή στη δημοσιότητα μόλις γίνει η έγκριση του σχεδίου.
Στην ερώτηση της κας Πέρκα για το ποιοί πόροι του σχεδίου θα κατανεμηθούν στις υπό μετάβαση περιοχές είπε ότι “έχουν το δικό τους πρόγραμμα, συν ένα πρόσθετο πρόγραμμα από το ΕΣΠΑ που υπάρχει μέσω του NextGenerationEU, το οποίο δόθηκε. Σύμφωνα με τον κ. Σκυλακάκη, “συγκεκριμένα έργα μετάβασης έχουμε τα 242 εκατομμύρια ευρώ επιδοτήσεις των δράσεων αποκατάστασης επαφών. Σε ό,τι αφορά τα νησιά, έχουμε 145 εκατομμύρια ευρώ – 445 εκατομμύρια ευρώ είναι το έργο – που αφορούν τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Έχουμε επίσης και πολύ σημαντικούς πόρους στην αποθήκευση, 450 εκατομμύρια ευρώ που αφορούν πολλαπλές τεχνολογίες, κατ’ ελάχιστον την αντλησιοταμίευση και τις μπαταρίες [..] ενώ “η συνολική χωρητικότητα που επιδιώκεται είναι 1.380 μεγαβάτ”.
Τέλος, είπε ότι θα έχουμε μια εκτίμηση της περιφερειακής επίπτωσης “μέσα στους επόμενους μήνες, αλλά για να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα θα χρειαστεί να δούμε και ποια θα είναι η ανταπόκριση των ιδιωτικών επενδύσεων”.
Από την πλευρά της, η κα Πέρκα επέκρινε την κυβέρνηση ότι “πάτε να κάνετε απολιγνιτοποίηση βίαιη, γρήγορη, εν αναμονή πάντα ενός ιδιώτη που θα σχεδιάσει και θα προτείνει χωρίς την παρουσία του κεντρικού σχεδιασμού που οφείλει να κάνει μια πολιτεία”. Για το σχέδιο είπε ότι δεν είναι παρά “μια έκθεση-παράθεση προτάσεων εν αναμονή και κάποιων ιδιωτικών προτάσεων, μια λίστα έργων με ήπιο στρατηγικό και αναπτυξιακό χαρακτήρα και χωρίς διαβούλευση”. Σύμφωνα με τη βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ το σχέδιο για την πράσινη μετάβαση θα έπρεπε να αντιμετωπίζει την ενεργειακή φτώχεια, να μην έχει κοινωνικούς αποκλεισμούς ως προς τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στην παραγωγή, καθώς και να ενισχύει τις εγχώριες αλυσίδες παραγωγής αξίας της τεχνολογίας και της απασχόλησης.
Ανταπαντώντας, ο κ. Σκυλακάκης είπε ότι ο ελληνικός λαός “δεν έχει διαλέξει κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας, όσο και αν αυτό σας ενοχλεί” ενώ επισήμανε ότι στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» υπάρχουν 100 εκατομμύρια ειδικά για την ενεργειακή φτώχεια.
Τέλος, ο κ. Σκυλακάκης αναφέρθηκε στην απολιγνιτοποίηση λέγοντας ότι “σήμερα οι ρύποι είναι στα 55 δολάρια ο τόνος. Εάν ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έπαιρνε την απόφαση να πάμε σε γρήγορη απολιγνιτοποίηση και δεν κινούμεθα με τεράστια ταχύτητα προς αυτή την κατεύθυνση, θα κλαίγαμε επί χρόνια, «επί των ποταμών Βαβυλώνος» για τις συνέπειες της μη απολιγνιτοποίησης, γιατί ο λιγνίτης σήμερα είναι μη ανταγωνιστικό καύσιμο”.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος