
Ο πόλεμος στην Ουκρανία πνίγει το εμπόριο και τα logistics της Ουκρανίας και της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας. Η αναζήτηση εναλλακτικών εμπορικών οδών για ουκρανικά αγαθά αύξησε ραγδαία τις απαιτήσεις σε υποδομές και υπηρεσίες χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών.
Όπως αναφέρει σε έκθεσή της η UNCTAD, για τους εμπορικούς εταίρους της Ουκρανίας, πολλά εμπορεύματα πρέπει πλέον να προμηθεύονται από πιο μακριά. Αυτό έχει αυξήσει την παγκόσμια ζήτηση πλοίων και το κόστος αποστολής σε όλο τον κόσμο.
Τα σιτηρά και παγκόσμια φτώχια
Τα σιτηρά προκαλούν ιδιαίτερη ανησυχία δεδομένου του ηγετικού ρόλου της Ρωσικής Ομοσπονδίας και της Ουκρανίας στις αγορές γεωργικών προϊόντων διατροφής και της σχέσης τους με την επισιτιστική ασφάλεια και τη μείωση της φτώχειας.
Διαβάστε επίσης – Λιμάνια: Στο επίκεντρο της βιώσιμης ανάπτυξης
Οι συντάκτες της μελέτης, αναφέρουν ότι οι τιμές των σιτηρών και το κόστος αποστολής αυξάνονται από το 2020, αλλά ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδείνωσε αυτή την τάση και ανέτρεψε μια προσωρινή πτώση στις τιμές της ναυτιλίας.
Η αύξηση των ναύλων
Μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαΐου 2022, η τιμή που καταβλήθηκε για τη μεταφορά ξηρών εμπορευμάτων χύδην – όπως σιτηρά – αυξήθηκε κατά σχεδόν 60%. Η ταυτόχρονη αύξηση των τιμών των σιτηρών και των ναύλων θα οδηγήσει σε αύξηση σχεδόν 4% στις τιμές των τροφίμων παγκοσμίως. Σχεδόν το ήμισυ αυτού του αντίκτυπου οφείλεται στο υψηλότερο κόστος αποστολής.
Η UNCTAD υπογραμμίζει ότι η Ρωσική Ομοσπονδία είναι ένας γίγαντας στην παγκόσμια αγορά καυσίμων και λιπασμάτων, τα οποία αποτελούν βασικές εισροές για τους αγρότες σε όλο τον κόσμο. Οι διαταραχές στον εφοδιασμό τους μπορεί να οδηγήσουν σε χαμηλότερες αποδόσεις σιτηρών και υψηλότερες τιμές, με σοβαρές συνέπειες για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, ιδιαίτερα σε ευάλωτες οικονομίες και οικονομίες που εξαρτώνται από τις εισαγωγές τροφίμων.
Πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Η Ρωσική Ομοσπονδία είναι επίσης κορυφαίος εξαγωγέας πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αντιμέτωποι με εμπορικούς περιορισμούς και υλικοτεχνικές προκλήσεις, το κόστος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου έχει αυξηθεί καθώς επιστρατεύονται εναλλακτικές πηγές προμήθειας, συχνά σε πιο απομακρυσμένες τοποθεσίες.
Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος οδήγησε σε υψηλότερες τιμές καυσίμων για τα πλοία, αυξάνοντας το κόστος αποστολής για όλους τους τομείς. Μέχρι το τέλος Μαΐου 2022, η παγκόσμια μέση τιμή για το μαζούτ με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο (VLSFO) είχε αυξηθεί κατά 64% σε σχέση με την αρχή του έτους.
Το χάσμα της φτώχιας
Συνολικά, αυτά τα αυξημένα κόστη συνεπάγονται υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές και απειλούν να διευρύνουν το χάσμα της φτώχειας.
Σύμφωνα με την έκθεση, το παγκόσμιο εμπόριο εξαρτάται από ένα σύνθετο σύστημα λιμανιών και πλοίων που συνδέουν τον κόσμο. Εάν το παγκόσμιο εμπόριο θέλει να ρέει πιο ομαλά, πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα ουκρανικά λιμάνια είναι ανοιχτά στη διεθνή ναυτιλία και ότι η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων στον τομέα των μεταφορών συνεχίζει να παρέχει υπηρεσίες. Πρέπει επίσης να επιδιωχθούν εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς. Και οι επενδύσεις στις μεταφορές και στη διευκόλυνση του εμπορίου θα πρέπει να ενθαρρυνθούν καθώς και η υποστήριξη για τις πιο ευάλωτες οικονομίες.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες