Στο στόχαστρο των G7 μπαίνουν η μεταφορά πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο και οι ναυτιλιακές εταιρείες «φαντάσματα» που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν παράνομα ρωσικό πετρέλαιο. Η ομάδα των G7 δήλωσε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στη συνάντηση στην Ιαπωνία ότι θα εντείνει τις προσπάθειές της για να αντιμετωπίσει τις προσπάθειες των ρωσικών αρχών να αποφύγουν τον μηχανισμό ανώτατου πλαφόν στην τιμή του πετρελαίου που μεταφέρεται με πλοία.
Οι χώρες-μέλη της G7 δήλωσαν ότι θα επιδιώξουν να κλείσουν τα κενά στη μεταφορά πετρελαίου αλλά δεν αναφέρθηκαν σε λεπτομέρειες στα μέτρα εφαρμογής.
Οι ανακοινώσεις αυτές δεν συνιστούν σημαντική αλλαγή στη λειτουργία του συστήματος παρά τις επιθετικές δηλώσεις της ΕΕ, εκτιμούν διεθνείς αναλυτές.
Το φλεγόμενο «Pablo» στέλνει ένα δραματικό μήνυμα για τον «αόρατο στόλο»
Παραμένουμε δεσμευμένοι να διατηρήσουμε τα ανώτατα όρια τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου και θα ενισχύσουμε τις προσπάθειές μας για να καταπολεμηθούν οι περιπτώσεις αποφυγής των μέτρων, διατηρώντας παράλληλα την ομαλότητα στον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, ανέφερε η Ομάδα G7 σε δήλωσή της για την Ουκρανία κατά τη διάρκεια των συνομιλιών στην Ιαπωνία.
Οι G7 εκτιμούν ότι τα μέτρα είναι αποτελεσματικά, καθώς τα ρωσικά έσοδα και οι τιμές πέφτουν παρά το γεγονός ότι οι ρωσικές εξαγωγές έφτασαν στα υψηλότερα επίπεδά τους από την έναρξη του πολέμου.
«Μειώσαμε δραματικά την εξάρτησή μας από την ενέργεια και τα ρωσικά εμπορεύματα» προστίθεται στην ανακοίνωση. «Είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε σε αυτόν τον δρόμο, ώστε η Ρωσία να μην είναι πλέον σε θέση να αξιοποιεί την ενέργεια ως όπλο εναντίον μας».
Ο Φατίχ Μπιρόλ, επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, δήλωσε ότι δεν πιστεύει πως η ανακοίνωση θα έχει κάποιον αντίκτυπο στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου. «Προς το παρόν δεν βλέπω λόγο να αλλάξουμε την ανάλυσή μας» είπε στο Reuters.
Οι χώρες της G7
Στην απάντησή του στα μέτρα, το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών κατηγόρησε την G7 ότι πυροδότησε υστερία κατά της Ρωσίας και της Κίνας. Η G7 περιλαμβάνει τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες μαζί με την ΕΕ.
Επισημαίνεται ότι η ναυτιλία των χωρών-μελών της G7 μπορεί να μεταφέρει μόνο ρωσικό αργό που πωλείται κάτω από 60 δολάρια το βαρέλι και προϊόντα στα 100 ή 45 δολάρια χωρίς τον κίνδυνο να παραβιαστούν οι κυρώσεις.
Ωστόσο η G7 έχει δεχθεί πιέσεις από την Ουκρανία και ορισμένα κράτη της ΕΕ να μειώσει το επίπεδο των ανώτατων ορίων, αλλά παρέμειναν ίδια από τότε που εισήχθη το μέτρο του πλαφόν στο αργό πετρέλαιο τον προηγούμενο Δεκέμβριο και του πλαφόν στα προϊόντα δύο μήνες αργότερα.
Παράλληλα οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ επέβαλαν μέτρα και σε ναυτιλιακές εταιρείες που συνδέονταν με ρωσικά συμφέροντα ενώ σχεδιάζουν και στηρίζουν μέτρα περιορισμού του φαινομένου μεταφοράς πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο (ship to ship – STS).
To φαινόμενο του STS πήρε μεγάλη έκταση μετά την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕ κατά της Ρωσίας, για την παράκαμψη των κυρώσεων, την αποφυγή του υψηλού κόστους ασφάλισης και την ανάμειξη φορτίων για να συγκαλύψει την προέλευσή τους, και αναμένεται το θέμα να συζητηθεί σύντομα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Επίσης με την έναρξη της επιβολής κυρώσεων μια σειρά «άγνωστων» ναυτιλιακών εταιρειών έκαναν την εμφάνισή τους, τα πλοία των οποίων μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.
Μεταξύ αυτών η Gatik Ship Management, η οποία κατείχε μόνο δύο δεξαμενόπλοια το 2021. Μέχρι τον Απρίλιο, είχε αποκτήσει στόλο 58 πλοίων με εκτιμώμενη συνολική αξία 1,6 δισ. δολαρίων, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες της VesselsValue.
Ωστόσο, η προέλευση και η ιδιοκτησία της επιχείρησης είναι ένα μυστήριο, ενώ τα εταιρικά της αρχεία είναι ελάχιστα. Ο όμιλος εγγράφηκε ως εξαγωγέας στην Ινδία στις 31 Μαρτίου του τρέχοντος έτους αλλά δεν εμφανίζεται στο επίσημο εταιρικό μητρώο της Ινδίας.
Επίσης ένα άλλο παράδειγμα είναι σύμφωνα με τη LloydsList η Fractal, με έδρα τη Γενεύη, η οποία με τα 27 δεξαμενόπλοιά της μεταφέρει πετρέλαιο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και στην Κίνα αλλά οι ιδιοκτήτες της παραμένουν άγνωστοι.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών