Μονοπώλιο

Ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) είναι το μονοπώλιο στις υποδομές από τις οποίες μεταφέρεται και αποθηκεύεται το φυσικό αέριο.

Η εταιρεία η οποία ως γνωστόν ανήκε κατά 100% στο ελληνικό δημόσιο ιδιωτικοποιήθηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛΛ με το 66% να περνάει σε ιδιώτες και το 34% να μεταβιβάζεται στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Έτσι το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου από ένα αμιγώς κρατικό μονοπώλιο μετατράπηκε σε ένα κυρίως ιδιωτικό μονοπώλιο. Το πλειοψηφικό πακέτο ανήκει σε ευρωπαίους διαχειριστές φυσικού αερίου (Snam, Fluxys, Enagas) και στην Damco Energy.

 Υπερκέρδη

Την περίοδο της ενεργειακής κρίσης στην πολιτική και οικονομική σκηνή του τόπου έγινε μεγάλος ντόρος κατά πόσο οι εταιρείες ενέργειας (ηλεκτροπαραγωγοί, πάροχοι ρεύματος και φυσικού αερίου, διυλιστήρια) αποκόμισαν υπερκέρδη από την έκρηξη των τιμών. Άναψε μεγάλη κόντρα ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις για το πώς και αν φορολογήθηκαν ορθώς τα έκτακτα ή τα υπερκέρδη των συγκεκριμένων εταιρειών.

Κανείς, όμως, δεν έπιασε το θέμα του μονοπωλίου στο φυσικό αέριο, της εταιρείας που διαχειρίζεται το σύστημα μεταφοράς και τον μοναδικό τερματικό σταθμό αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου στη χώρα.

Στο σημείο αυτό οφείλω να σας επισημάνω πως τα τέλη του συστήματος μεταφοράς για τη διέλευση του φυσικού αερίου αλλά και για την αποθήκευση στη Ρεβυθούσα ρυθμίζονται από το κράτος.

Και φυσικά, δεν έγινε και καμία κουβέντα για το αν αυτά τα τέλη θα έπρεπε να μειωθούν για να ανακουφιστούν οικονομικά οι καταναλωτές.

ΔΕΣΦΑ

Η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ στην τελευταία συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε πριν από περίπου ένα μήνα, πανηγυρικά έκανε τον απολογισμό της χρονιάς αναφερόμενη στην ασφάλεια του εφοδιασμού που πέτυχε αλλά και στο πως το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου αποτελεί στρατηγικής σημασίας υποδομή για τη χώρα αφού εξασφάλιζε ενέργεια και στα γειτονικά κράτη.

Όταν ρωτήθηκε για τα οικονομικά αποτελέσματα παρέπεμψε στις οικονομικές καταστάσεις οι οποίες τότε δεν είχαν αναρτηθεί.

Αύξηση

 Οι οικονομικές καταστάσεις, λοιπόν, του ΔΕΣΦΑ, για το 2022 αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της εταιρείας.

Και όπως προκύπτει κατέγραψε ρεκόρ εσόδων. Ανέβηκαν κατά 37,6% σε σχέση με το 2021 κιαι συγκεκριμένα στα 278,3 εκ. ευρώ από 202,6 εκατ. ευρώ. Και τα κέρδη χρήσης (όχι προ φόρων ούτε τα μικτά) εκτινάχθηκαν σχεδόν 30% στα 81,6 από 63,1 εκατ. ευρώ.

Τα λεγόμενα κι ως ρυθμιζόμενα έσοδα ανέβηκαν κατά κύριο λόγο, όπως σημειώνει και στην έκθεση διαχείρισης του ΔΕΣΦΑ η CEO κυρία Μαρία Ρίτα Γκάλι, από την αύξηση κατά 300% των εξαγωγών αερίου προς τις γειτονικές χώρες αλλά και χάρη στην κατά 60% αύξηση της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού της Ρεβυθούσας, η οποία επιτεύχθηκε με την προσθήκη του FSU.

 Το FSU

Στο σημείο αυτό να σας πληροφορήσω πως με βάση τις οικονομικές καταστάσεις του ΔΕΣΦΑ για το 2022 το κόστος εγκατάστασης του FSU περί τα 13,6 εκατ. ευρώ το πλήρωσε μεν ο Διαχειριστής αλλά στη συνέχεια το ανέκτησε. Προφανώς από τους υπόλοιπους χρήστες του Συστήματος Φυσικού Αερίου και κατ’ επέκταση και από τους υπόλοιπους καταναλωτές.

Το μέρισμα

Εντύπωση επίσης προκαλεί το γεγονός πως δεν έχει γίνει γνωστό αν ο ΔΕΣΦΑ αποφάσισε τη διανομή μερίσματος στους μετόχους της εταιρείας. Δηλαδή στο δημόσιο και τους ιδιώτες.

Πάντως το 2022 είχε αποφασιστεί η επιστροφή κεφαλαίου μέσω μείωσης του μετοχικού κεφαλαίου…

Νέα αύξηση

Για τον ΔΕΣΦΑ το 2022 ήταν «ένα επιτυχημένο έτος» όπως αναφέρει στην έκθεση διαχείρισης και ο πρόεδρος του κ. Κωνσταντίνος Κοσμαδάκης.

Και προφανώς αυτή η επιτυχία με τα υπερκέρδη… μάλλον εκεί στον Διαχειριστή θέλουν να τη συνεχίσουν και το τρέχον έτος. Δεν εξηγείται άλλωστε, διαφορετικά, η ανακοίνωση κατά 18% των τελών χρήσης του Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Επιβάρυνση, όπως και τα υψηλά premium που πέτυχε στις δημοπρασίες δυναμικότητας, την οποία θα επωμιστούν όλοι οι καταναλωτές ενέργειας…

——————————————————-

Ο κ. Κ. Χατζηδάκης

Τη γενική διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και την Αίθουσα Επιχειρήσεων της ΑΑΔΕ στο Μοσχάτο επέλεξε από τους εποπτευόμενους φορείς και υπηρεσίες να επισκεφθεί πρώτα ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστής Χατζηδάκης.

Με τον τρόπο αυτό επιδίωξε να στείλει ένα μήνυμα αποφασιστικότητας της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής: «Το αυτοκίνητο της κυβέρνησης δεν έχει όπισθεν στο θέμα της φοροδιαφυγής…» δήλωσε παρακολουθώντας σε πραγματικό χρόνο τους φορολογικούς ελέγχους που γίνονταν εκείνη την ώρα σε περιοχή της χώρας.

Γκαζιάρης… ο υπουργός.

——————————————————-

Το λαθρεμπόριο

Πάντως, μακάρι, το αυτοκίνητο της κυβέρνησης… να πάρει μπρος και στην αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου των υγρών καυσίμων.

Πάνω από μία δεκαετία το σύστημα εισροών εκροών είναι τυφλό με την αρμόδια υπηρεσία της ΑΑΔΕ να μην μπορεί να λαμβάνει on time τα δεδομένα από τις ποσότητες καυσίμων που μπαίνουν και βγαίνους στις δεξαμενές των πρατηρίων και άλλες εγκαταστάσεις.

Γνωστές είναι επίσης και οι πολυετείς καθυστερήσεις στην εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης GPS σε πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών….

Και ρωτάω λοιπόν: «Η οπισθέν… εδώ θα απεμπλακεί από το κιβώτιο ταχυτήτων του αυτοκινήτου της κυβέρνησης…;»

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories