Με καθυστερήσεις σε δύο διαμετρικά αντίθετες περιοχές του πλανήτη λόγω πολέμου και ξηρασίας βρίσκεται η ναυτιλία, ένδειξη των «φουρτουνιασμένων καιρών» που αντιμετωπίζει.
Ναυτιλία: Τα υψηλά αποθέματα πιέζουν τις μεταφορές
Στη Διώρυγα του Παναμά, τα πλοία «παλεύουν» με την ξηρασία ρεκόρ και την έλλειψη νερού που έχει επιμηκύνει τους χρόνους αναμονής σε περισσότερες από 20 ημέρες για τα όσα μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο. Στην άλλη άκρη και συγκεκριμένα στη Μαύρη Θάλασσα η συμφόρηση επιδεινώνεται καθώς η Ρωσία «στοχεύει» τη ναυτιλία με τους ρώσους στρατιώτες να επιβιβάζονται σε τουρκικό πλοίο, και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να βάλουν κατά πλοίων στο Δούναβη. Οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τον κλάδο χύδην ξηρού φορτίου κυρίως αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι καθυστερήσεις αφαιρούν πλοία από την αγορά, με αποτέλεσμα την άνοδο των ναύλων.
Στον Παναμά η Αρχή της Διώρυγας (ACP) λόγω της ξηρασίας και της πτώσης του ύψους των υδάτων, έχει περιορίσει τις διελεύσεις σε 32 ανά ημέρα στα τέλη Ιουλίου, από 36 υπό κανονικές συνθήκες. Θα συνεχίσει να περιορίζει το μέγιστο βύθισμα στα 44 πόδια ή 13,41 μέτρα τους επόμενους μήνες. Όπως υπολογίζεται στις 16 Αυγούστου, υπήρχαν 216 πλοία άνω των 5.000 dwt στα αγκυροβόλια στον Ατλαντικό ή τον Ειρηνικό ή διέρχονταν από τη διώρυγα, συμπεριλαμβανομένων 73 πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, σε σύγκριση με 186 πλοία την 1η Αυγούστου και 165 πλοία στις αρχές του μήνα Ιουλίου. Πέρυσι τέτοια εποχή περίμεναν στη Διώρυγα περίπου 160 πλοία.
Κανόνες
Την περασμένη εβδομάδα η αρχή δήλωσε ότι θα αλλάξει προσωρινά τους κανόνες της για να επιτρέψει περισσότερα πλοία χωρίς κράτηση να χρησιμοποιούν τη διώρυγα, βάσει ενός νέου συστήματος κρατήσεων που θα ισχύει έως τις 21 Αυγούστου.Υπενθυμίζεται ότι την 1η Αυγούστου, το πλοίο της Evergreen «Ever Max» μεταφορικής ικανότητας 156.175 teu υποχρεώθηκε να εκφορτώσει μέρος του φορτίου του στο λιμάνι της Balboa για να μεταφερθεί χερσαία στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Colon, χάνοντας το κανάλι 40.000 δολάρια σε διόδια διέλευσης.
Η ACP δήλωσε ότι η ξηρασία στη Διώρυγα δεν έχει «ιστορικό προηγούμενο». Ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta Peter Sand δήλωσε ότι οι φορτωτές αντιμετώπισαν καθυστέρηση δύο εβδομάδων για τα εμπορεύματα καθώς ο χρόνος αναμονής αυξήθηκε από 12 ημέρες σε 17 την περασμένη εβδομάδα. «Η όποια χαλάρωση που είχε το κανάλι τον Ιούνιο-Ιούλιο τώρα εξαφανίστηκε», δήλωσε στους Lloyd’s List.
Ο κ. Sand είπε ακόμη ότι είναι νωρίς για τις ναυτιλιακές να επανατοποθετήσουν τα πλοία. Πρόσθεσε ότι εξακολουθεί να υπάρχει μια άνοδος των ναύλων στην spot αγορά εμπορευματοκιβωτίων σε όλες τις διαδρομές από την Άπω Ανατολή προς το Βόρεια Αμερική, αν και καταγράφεται μια πλεονάζουσα μεταφορική ικανότητα που είχε «σπρώξει» τους ναύλους προς τα κάτω.
Καθυστερήσεις
Όσον αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar ανέφερε σε σημείωμά του ότι οι τελευταίες καθυστερήσεις ξεπέρασαν τις 20 ημέρες. Οι ημερήσιες θέσεις κράτησης έχουν μειωθεί σε 14 διελεύσεις από 23 υπό κανονικές συνθήκες, σύμφωνα με την Braemar και πρόσθεσε ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου καταλαμβάνουν τις χρονοθυρίδες καθώς το κόστος αυξάνεται.
Συμπλήρωσε ότι 80 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου βρίσκονταν είτε σε αγκυροβόλια, είτε διέρχονται ή περιμένουν να διέλθουν από τη διώρυγα, από 59 στο τέλος Ιουλίου, με τη μεγαλύτερη αύξηση να σημειώνεται στη συμφόρηση από πλοία supramax και ultramax. Ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι πολλά πλοία θα περάσουν τώρα άφορτα από τη διώρυγα του Σουέζ ή γύρω από το ακρωτήριο Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν να αντιμετωπίσουν τους μεγάλους χρόνους αναμονής και το υψηλό κόστος για τις προκαθορισμένες χρονοθυρίδες.
Στη Μαύρη Θάλασσα ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τα λιμάνια του ποταμού Δούναβη της Ουκρανίας αυξάνεται μετά την πρόσφατη στοχοποίηση της περιοχής από τις ρωσικές στρατιωτικές δυνάμεις. Το ηλέκτρονικό σύστημα AIS δείχνει ότι περίπου 70 πλοία γενικού φορτίου, πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου μικρού μεγέθους,μικρά δεξαμενόπλοια και πλοία τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται αγκυροβολημένα έξω από τον κόλπο Μουσούρα στο Δούναβη.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι