Η Δανία μπορεί να μπλοκάρει τα ρωσικά πετρελαιοφόρα από το να έχουν πρόσβαση στις αγορές της Δύσης, στο πλαίσιο των προσπαθειών των ΗΠΑ και των συμμάχων τους να κάνουν ακόμη πιο αυστηρό το εμπάργκο στη Μόσχα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times.
Η χώρα μπορεί να το πετύχει αυτό ελέγχοντας και βάζοντας φρένο στη διέλευση τέτοιων τάνκερ που περνούν από τα χωρικά της ύδατα. Όλο το πετρέλαιο της Ρωσίας που μεταφέρεται μέσω της Βαλτικής Θάλασσας, περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Μόσχας, διασχίζει τα στενά της Δανίας στο δρόμο του προς τις διεθνείς αγορές, αναφέρει η βρετανική εφημερίδα.
Πετρέλαιο: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό Urals
Σύμφωνα πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, η Δανία θα μπορούσε να βάζει στο στόχαστρο και να σταματά δεξαμενόπλοια που διέρχονται από τα στενά της χωρίς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη από κάποια εταιρεία της Δύσης, σύμφωνα με διεθνή νομοθεσία που επιτρέπει στα κράτη να ελέγχουν πλοία τα οποία οι ίδιες φοβούνται ότι μπορεί να αποτελούν περιβαλλοντικές απειλές.
2 εκατ. βαρέλια ημερησίως
Ο όγκος του ρωσικού πετρελαίου που διέρχεται καθημερινά από τα στενά της Δανίας ισοδυναμεί με περίπου 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού, ή τρία πλοία Aframax — κοινή κατηγορία πλοίων που χρησιμοποιείται για ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Μέχρι τώρα ρωσικά πετρελαιοφόρα έχουν καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να παρακάμψουν τις κυρώσεις, πουλώντας σε όλο τον κόσμο το πετρέλαιο της χώρας. Η πρόταση για μπλόκο από τη Δανία έρχεται καθώς δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία», όπως λένε στους FT, από τις εξαγωγές ρωσικού αργού δεν πωλήθηκε κάτω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι τον περασμένο μήνα. Το μέτρο που πλαφόν επεβλήθη πριν 11 μήνες, ως αντίποινα της Δύσης στην ευρείας κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία.
Το όριο που έχουν επιβάλλει οι χώρες της G7 απαιτεί από τις δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες πλοίων να παρέχουν κάλυψη μόνο σε ρωσικά φορτία τάνκερ όπου το πετρέλαιο πωλείται για λιγότερο από 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, συνεχώς αυξανόμενος αριθμός δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ύποπτα ότι πλέουν με πλαστές οικονομικές καταστάσεις ή χωρίς ασφάλιση από εταιρείες της Δύσης, αναφέρεται.
Κάλυψη ζημιών
Η ΕΕ ανησυχεί ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια πλοίων από εταιρείες που δεν ανήκουν στη Δύση ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά για την κάλυψη ζημιών σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Αξιωματούχοι με τους οποίους μίλησαν οι FT λένε ότι η απαίτηση κατάλληλης ασφάλισης από αξιόπιστες εταιρείες είναι δικαιολογημένη δεδομένου ότι πολλές αποστολές ρωσικού πετρελαίου πραγματοποιούνται με τους λεγόμενους «σκιώδεις στόλους» παλαιών πλοίων. Τα τάνκερ αυτά έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες βλάβης ή διαρροής, με κίνδυνο μεγάλης περιβαλλοντικής καταστροφής.
Η Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία, περιλαμβάνει ρήτρες που επιτρέπουν στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους» με «σαφείς αντικειμενικές αποδείξεις» ότι το σκάφος αποτελεί μείζονα απειλή για οικολογική καταστροφή, όπως αναφέρεται.
Πάντως άλλοι αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση είπαν στους FT ότι μια τέτοια προσπάθεια θα βασιζόταν ουσιαστικά στην ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού της Δανίας να σταματήσει και να ελέγξει τα δεξαμενόπλοια -και εγείρουν το σημαντικό ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα ρωσικό πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.
Ο έλεγχος των εγγράφων
Εκπρόσωπος της αμυντικής διοίκησης της Δανίας είπε στους Financial Times: «Εν ολίγοις, δεν ελέγχουμε τα χαρτιά ή τα πλοία που περνούν ή πλέουν μέσα από τα στενά, εκτός εάν αυτό έχει να κάνει με την ασφάλεια στη θάλασσα». Η κυβέρνηση της Δανίας αρνήθηκε να σχολιάσει.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει τα προτεινόμενα μέτρα, αλλά σημείωσε ότι η πρόεδρός της, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δεσμευτεί να υιοθετήσει περαιτέρω «δράσεις για να ενισχύσει το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου» της Ρωσίας.
Το πλαφόν εισήχθη ως μέσο μείωσης των κερδών της Ρωσίας από τις πιο εξαγωγές πετρελαίου, χωρίς όμως περιορισμό των προμηθειών αργού σε μη δυτικές χώρες, λόγω των φόβων ότι ένα πλήρες εμπάργκο θα δημιουργούσε μεγάλα προβλήματα στην παγκόσμια αγορά.
Πρόσθετα μέτρα εξετάζονται από την ΕΕ ως μέρος νέου πακέτου κυρώσεων, τα οποία πρόκειται να συζητηθούν επίσημα από τα κράτη μέλη αυτή την εβδομάδα. Περιλαμβάνουν στόχευση ναυτιλιακών εταιρειών που πωλούν τα παλιά τους πλοία στους «σκιώδεις στόλους» της Ρωσίας και στόχευση σε χώρες που επιτρέπουν σε αυτά τα πλοία να φέρουν την εθνική τους σημαία.
Latest News
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι