Το ανώτατο όριο τιμών που έχει επιβληθεί στην τιμή του πετρελαίου της Ρωσίας, έχει καταστρατηγηθεί στην πράξη, σύμφωνα δυτικούς αξιωματούχους και στοιχεία για τις ρωσικές εξαγωγές,  τα που επικαλούνται οι Financial Times. Ως εκ τούτου, οι χώρες διερευνούν πλέον άλλους τρόπους προκειμένου να θωρακίσουν και να ενισχύσουν μία από τις βασικές οικονομικές κυρώσεις κατά της Μόσχας.

Ένας υψηλόβαθμος ευρωπαίος κυβερνητικός αξιωματούχος είπε ότι «σχεδόν καμία» από τις αποστολές θαλάσσιου αργού τον Οκτώβριο δεν εκτελέστηκε κάτω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι, που η G7 και οι σύμμαχοί της προσπάθησαν να επιβάλουν.

«Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι θα πρέπει να σκληρύνουμε [τα μέτρα]… Δεν υπάρχει απολύτως καμία όρεξη να αφήσουμε τη Ρωσία να συνεχίσει να το κάνει», είπε ο αξιωματούχος.

Η Ρωσία στηρίζεται στην Ευρώπη για τη μεταφορά του πετρελαίου της

Νέα μέτρα για πλαφόν στο πετρέλαιο

Σύμφωνα με τους FT, αξιωματούχοι της ΕΕ διεξήγαγαν συζητήσεις τις τελευταίες ημέρες για την ενίσχυση του ανώτατου ορίου.

Οι ανησυχίες μεταξύ των δυτικών αξιωματούχων επιβεβαιώνονται από τα επίσημα ρωσικά στατιστικά στοιχεία για τις πωλήσεις πετρελαίου τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα οποία η μέση τιμή που έλαβε η Μόσχα ήταν πάνω από 80 δολάρια το βαρέλι. Ενώ οι ρωσικές οικονομικές στατιστικές αμφισβητήθηκαν κατά τη διάρκεια του πολέμου, το επίπεδο που καταγράφηκε είναι η βάση για το πόσο φορολογεί η Μόσχα τις εξαγωγές πετρελαίου.

Αποτυχημένη προσπάθεια

Τα μέλη της G7 και η Αυστραλία εισήγαγαν το πλαφόν τον περασμένο Δεκέμβριο, με στόχο να συμπιέσουν τα έσοδα της Ρωσίας διακόπτοντας την πρόσβαση σε δυτικές υπηρεσίες όπως η ναυτιλία και η ασφάλιση, εκτός εάν οι έμποροι τηρήσουν το όριο των 60 δολαρίων.

Ενώ τα μέτρα είχαν κάποια πρόωρη επιτυχία , η Ρωσία έχει αποδειχθεί ικανή να τα αντιμετωπίσει, δημιουργώντας τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» γερασμένων πετρελαιοφόρων για να παρακάμψει, για παράδειγμα, τις δυτικές αγορές.

Η μέση τιμή των Urals, της κύριας κατηγορίας εξαγωγών της Ρωσίας, κινήθηκε πάνω από το όριο των 60 δολαρίων αυτό το καλοκαίρι καθώς οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν λόγω των περικοπών προσφοράς από τη Σαουδική Αραβία και τη Μόσχα με το ευρύτερο καρτέλ του ΟΠΕΚ+, αλλά ένα σημαντικό μέρος συνέχισε να διαπραγματεύεται κάτω από αυτό το επίπεδο.

Ανασφάλιστα

Σύμφωνα με τα στοιχεία των FT σχεδόν τα τρία τέταρτα όλων των θαλάσσιων ροών αργού ρωσικού πετρελαίου ταξίδεψαν χωρίς δυτική ασφάλιση τον Αύγουστο, ένα βασικό σημάδι ότι περισσότεροι άρχισαν να παρακάμπτουν το ανώτατο όριο.

Τον Οκτώβριο, μόνο 37 από τα 134 πλοία που έστειλαν ρωσικό πετρέλαιο είχαν δυτική ασφάλιση και αξιωματούχοι λένε ότι ο αριθμός που δραστηριοποιούνται κάτω από το ανώτατο όριο είναι πλέον πιθανό να είναι πολύ χαμηλότερος.

Τεχνάσματα

Οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν ότι ορισμένοι δυτικοί ασφαλιστικοί φορείς έχουν λάβει ψευδείς δηλώσεις από ρωσικές εταιρείες πετρελαίου ή εμπόρους, οι οποίοι πρέπει να παρέχουν γραπτές διαβεβαιώσεις ότι το αργό πετρέλαιο κοστολογείται κάτω από 60 δολάρια. Ένας μηχανισμός με τον οποίο αυτό είχε επιτευχθεί στο παρελθόν είναι η διόγκωση του κόστους αποστολής.

Δυτικοί αξιωματούχοι λένε ότι παραμένουν προσηλωμένοι στο ανώτατο όριο τιμών, παρόλο που αναγνωρίζουν ότι λίγα βαρέλια εξακολουθούν να διαπραγματεύονται κάτω από αυτό.

Αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ είπε ότι ο στόχος δεν ήταν απλώς μια προσπάθεια «να ταξιδέψουν όσο το δυνατόν περισσότερα βαρέλια πετρελαίου κάτω από το όριο», αλλά και «να αλλάξουν τα κίνητρα της Ρωσίας με τρόπο που θα την αναγκάσει να κάνει δύσκολες επιλογές». Η στροφή προς την πώληση πετρελαίου σε μεγάλο βαθμό χωρίς δυτική ασφάλιση και ναυτιλία έχει προκαλέσει «μεγάλο κόστος» στο Κρεμλίνο.

Ο Jeffrey Sonnenfeld, καθηγητής στο Yale School of Management που έχει συμβουλέψει το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για το ανώτατο όριο τιμών, είπε ότι τα μεγαλύτερα ταξίδια για τα ρωσικά πετρελαιοφόρα, τα υψηλότερα ασφάλιστρα, οι προσθήκες στη χωρητικότητα των λιμανιών και οι νέες κεφαλαιουχικές δαπάνες είχαν προσθέσει περίπου 36 δολάρια το βαρέλι στο κόστος των πωλήσεων ρωσικού πετρελαίου, περιορίζοντας τα κέρδη της Μόσχας.

Τα μέλη της G7 έχουν ήδη αρχίσει να εντείνουν την επιβολή του ανώτατου ορίου. Την περασμένη εβδομάδα το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλε κυρώσεις στην Paramount Energy & Commodities DMCC, έναν έμπορο με έδρα το Ντουμπάι, λέγοντας ότι είχε «χρησιμοποιηθεί από τη Ρωσία για να αμβλύνει το πλήγμα των κυρώσεων που σχετίζονται με το πετρέλαιο».

Σε αναζήτηση πληροφοριών

Το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ αυτό το μήνα ζήτησε πληροφορίες από 30 εταιρείες διαχείρισης πλοίων για 98 πλοία που υποπτεύεται ότι παραβίασαν το ανώτατο όριο, δήλωσε άτομο που γνωρίζει το θέμα. Το αίτημα αναφέρθηκε αρχικά από το Reuters.

Από τις 30 εταιρείες διαχείρισης πλοίων με τις οποίες ήρθαν σε επαφή, οι 17 από αυτές βρίσκονταν σε χώρες του συνασπισμού G7. Έξι βρίσκονταν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ άλλοι στην Ινδία, την Τουρκία, την Κίνα, το Χονγκ Κονγκ και την Ινδονησία, είπε ένα άτομο που γνωρίζει το θέμα.

Η τιμή που παίρνει η Ρωσία για το πετρέλαιο της εξακολουθεί να είναι κάτω από το Brent, το σημείο αναφοράς του αργού που ήταν κατά μέσο όρο 89 δολάρια το βαρέλι τον Οκτώβριο.

Ωστόσο, η Ρωσία κατάφερε να μειώσει την έκπτωση που προσφέρεται στο πετρέλαιο της από 40 δολάρια το βαρέλι νωρίτερα φέτος σε λιγότερο από 10 δολάρια το βαρέλι τον περασμένο μήνα.

Το ανώτατο όριο τιμής σχεδιάστηκε για να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού αργού στις παγκόσμιες αγορές, καθώς τα μέλη της G7 προσπάθησαν να αποφύγουν τη συρρίκνωση της προσφοράς και την άνοδο των τιμών που θα ωφελούσε τη Μόσχα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια