
Όχι! Δυστυχώς δεν πρόκειται για μέτρο που ισχύει στην Ελλάδα. Στη Γαλλία όμως, από την 1η Ιουλίου όλα τα καταστήματα πώλησης τροφίμων και ειδών οικιακής χρήσης με εμβαδόν άνω των 400 τετραγωνικών μέτρων είναι υποχρεωμένα να αναρτούν προειδοποιητικές πινακίδες και να κολλούν ετικέτες στα ράφια όπου διατίθενται προϊόντα σε συσκευασίες μικρότερες από αυτές του προσφάτου παρελθόντος, που όμως η τιμή πώλησής τους παραμένει αμετάβλητη.
Η ετικέτα ή η πινακίδα θα πρέπει να βρίσκεται σε θέση «ορατή και ευανάγνωστη», είτε πολύ κοντά είτε και πάνω στο προς πώληση προϊόν, όπως ορίζει σχετικό προεδρικό διάταγμα του γαλλικού υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών που δημοσιεύθηκε το Σάββατο στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Πρόκειται για μια υπόσχεση για την καταπολέμηση του διαβόητου «shrinkflation» που είχε δώσει στους συμπατριώτες του καταναλωτές στα μέσα Απριλίου ο ίδιος ο υπουργός Μπρουνό Λεμέρ, η οποία είναι αλήθεια ότι υλοποιείται σε χρόνο-ρεκόρ.
Τρόφιμα: Αυξήθηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα ο δείκτης τιμών του FAO
Καταναλωτική μάστιγα
Η «shrinkflation» είναι μια δημοφιλέστατη – αλλά πλέον γνωστή στο ευρύ καταναλωτικό κοινό – κρυφή μέθοδος ανατίμησης ενός προϊόντος, όχι αυξάνοντας την τελική τιμή αλλά μειώνοντας την διατιθέμενη στη συσκευασία ποσότητα. Η συγκεκαλυμένη αυτή ανατίμηση έχει εξελιχθεί σε μάστιγα κυρίως στις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, με την ευθύνη της παραπλάνησης να βαραίνει είτε τους παραγωγούς ή κατασκευαστές των αγροτικών και βιομηχανικών τροφίμων, ειδών καθαρισμού και άλλων οικιακών προϊόντων είτε τους ίδιους τους διανομείς, όπως σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Ο όρος προέρχεται από το ρήμα «shrink» που σημαίνει «συρρικνώνω» και το δεύτερο συνθετικό της επίσης λέξης «inflation» που σημαίνει «πληθωρισμός». «Το shrinkflation ευθύνεται εν πολλοίς για την αύξηση των τιμών των προϊόντων τροφίμων κατά 20% τα τελευταία δύο χρόνια», σημειώνει χαρακτηριστικά το AFP, αναφερόμενο βέβαια στη γαλλική αγορά. «Είναι το παράδειγμα μιας συσκευασίας οδοντόπαστας που περιέχει λιγότερο προϊόν από όσο στο πρόσφατο παρελθόν και έχει λιγότερο βάρος ενώ πωλείται στην ίδια τιμή, ή ακόμα ενός πακέτου με δημητριακά ελαφρύτερου αλλά ουσιαστικά ακριβότερου», εξηγεί το Πρακτορείο.
«Στα μανταλάκια»
Πάμπολλοι καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη πλέον γνωρίζουν την «ύπουλη» αυτή μέθοδο ανατίμησης ενός προϊόντος και προσέχουν. Ωστόσο από την 1η Ιουλίου τα μεγάλα γαλλικά καταστήματα λιανικής θα πρέπει να προειδοποιούν τους πελάτες τους με ένα κείμενο που θα αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής: «Για το προϊόν αυτό η διατιθέμενη ποσότητα μειώθηκε από Α σε Β και ως εκ τούτου η τιμή του στη συγκεκριμένη συσκευασία των Γ γραμμαρίων ή Δ λίτρων (αναγράφεται το βάρος ή ο όγκος) αυξήθηκε κατά Χ ποσοστό ή κατά Ψ ευρώ».
Πρόθεση της γαλλικής κυβέρνησης είναι να «κρεμάσει στα μανταλάκια» όσους κερδοσκοπούν μειώνοντας τις ποσότητες των συσκευασμένων προϊόντων, τροφίμων και άλλων, δίχως να μειώνουν και την τιμή τους. «Τα χύμα τρόφιμα που ζυγίζονται επί τόπου ή τα ζυγισμένα και προσυσκευασμένα από το κατάστημα, η ποσότητα των οποίων δύναται να διαφέρει, εξαιρούνται από τη ρύθμιση», αναφέρει ευλόγως το δημοσίευμα του AFP.


Latest News

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου

H μεγάλη αντεπίθεση της Volkswagen στην Κίνα
Τρία καινούργια μοντέλα σχεδιασμένα ειδικά για την κινεζική αγορά παρουσίασε η γερμανική εταιρεία στη Σανγκάη

Η Nestle παγώνει τις τιμές για να μη χάσει καταναλωτές
Οι δασμοί πυροδοτούν σενάρια ύφεσης και πτώσης της κατανάλωσης - Σε άνοδο τα προϊόντα private label