
Σαν «βόμβα» έσκασε πρόσφατα στην αγορά η είδηση για την επιβολή προστίμου στην H&M, με παράλληλο κλείσιμο για 48 ώρες του καταστήματος στο Σύνταγμα για φορολογικές παραβάσεις, με απόφαση της ΑΑΔΕ.
Ακόμη μεγαλύτερη αίσθηση έκανε η χθεσινή ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής για την επιβολή νέων προστίμων, και το κλείσιμο άλλων τεσσάρων καταστημάτων της πολυεθνικής για 48 ώρες σε διάφορα σημεία της Ελλάδας (Γλυφάδα, Βόλος, Ρόδος, Καλαμάτα) για τον ίδιο ακριβώς λόγο: την έκδοση αλλά μη διαβίβαση αποδείξεων στην ΑΑΔΕ.
«Τι συμβαίνει με την H&M στην Ελλάδα;» αναρωτήθηκαν πολλοί και όχι άδικα. Τα ερωτήματα που εγείρονται πολλά και κρίσιμα. Κυρίως γιατί πρόκειται για έναν πολυεθνικό κολοσσό με παρουσία σε 78 αγορές, πάνω από 4.800 καταστήματα και περισσότερους από 100.000 εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης σε όλο τον κόσμο.
ΑΑΔΕ: Λουκέτο 48 ωρών σε κατάστημα πολυεθνικής στο Σύνταγμα
Και φυσικά με ισχυρή παρουσία και στην χώρα μας, με 36 σημεία πώλησης και πάνω από 1.000 άτομα προσωπικό (στοιχεία 2022) και σημαντική ανάπτυξη. Την οικονομική χρήση του 2022 (είναι τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) εμφάνισε τζίρο 182,8 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 49,43% έναντι του 2021 ενώ ταυτόχρονα παρουσίασε κέρδη (μετά από φόρους) ύψους 3,75 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 6,63 εκατ. ευρώ το 2021.
Δείτε ΕΔΩ την καταχώρηση στο ΓΕΜΗ
Πώς γίνεται μια πολυεθνική τέτοιου βεληνεκούς να μην συμμορφώνεται με το εγχώριο φορολογικό καθεστώς; Και στην ουσία να περιφρονεί τους νόμους του;
Τη στιγμή μάλιστα που ευαγγελίζεται ότι πρεσβεύει υψηλές ανθρώπινες αξίες, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2022 ότι «καθοδηγείται από ισχυρές αξίες που βασίζονται στο θεμελιώδη σεβασμό του ατόμου, της ιδιαιτερότητας αυτού και την πίστη στην ικανότητα των ανθρώπων να χρησιμοποιούν την πρωτοβουλία τους».
H&M: Σχεδόν 200.000 αποδείξεις δεν διαβιβάστηκαν
Τα ερωτήματα γίνονται ακόμη πιο πιεστικά λόγω του μεγέθους της παράβασης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κατάστημα της H&M στον Βόλο δεν είχε διαβιβάσει 125.000 αποδείξεις την τελευταία τριετία (!), καθαρής αξίας 2,4 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ 562.000 ευρώ.
Εξίσου μεγάλη ήταν η διάρκεια της παράβασης και στα άλλα καταστήματα που πιάστηκαν να παρανομούν. Ενδεικτικά, στο κατάστημα της Γλυφάδας δεν είχαν διαβιβαστεί 33.800 αποδείξεις από τις 24/01 έως τις 24/06, καθαρής αξίας 835.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 201.000 ευρώ!
Επίσης, στην Καλαμάτα δεν είχαν διαβιβαστεί 12.600 αποδείξεις από τον Δεκέμβριο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2024, καθαρής αξίας 263.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 63.000 ευρώ.
Συνολικά, δεν είχαν διαβιβαστεί σχεδόν 200.000 αποδείξεις, αξίας άνω των 5 εκατ. ευρώ μαζί με τον ΦΠΑ.
Πιάστηκαν με την «γίδα στην πλάτη» και ούτε… λέξη
Ερωτήματα γεννώνται και για τη στάση της διοίκησης της εταιρείας. Και κυρίως την αντίδρασή της, όταν η εταιρεία «πιάστηκε με την γίδα στην πλάτη».
Με επιλεγμένες διαρροές στον Τύπο και όχι με επίσημη ανακοίνωση όπως θα έπρεπε να έχει κάνει από την πρώτη στιγμή και να φροντίσει να αποσταλεί σε κάθε μέσο ενημέρωσης και στην τελευταία γωνιά της χώρας απάντησε πως ενημερώθηκε για την υπόθεση από δημοσιεύματα του Τύπου (!), ψελλίζοντας παράλληλα πως θα επιληφθεί του «προβλήματος».
Και σήμερα παρά τον σάλο που έχει ξεσπάσει επιλέγει ξανά την «σιγήν ιχθύος» μέχρι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές. Παρά τις προσπάθειες των δημοσιογράφων να επικοινωνήσουν και να ενημερωθούν από πρώτο χέρι τι λέει η εταιρεία και πως θα χειριστεί την υπόθεση. Αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την απάντηση, γιατί κάποια στιγμή θα πρέπει να απαντήσει και πως ακριβώς θα δικαιολογήσει την πράξη της.
Γιατί το αφήγημα που αφέθηκε από διάφορους κύκλους να περάσει στον Τύπο ότι πρόκειται για πρόβλημα στο σύστημα διαβίβασης των αποδείξεων και τον προβληματικό πάροχο- συνεργάτη δεν μπορεί να γίνει πιστευτό. Κυρίως λόγω της διάρκειας της παράβασης. Μια πολυεθνική τέτοιας ισχύος δεν μπορεί να αφήνει τόσο σοβαρά ζητήματα στην τύχη τους ή να τα αναθέτει… σε ερασιτέχνες.
Και αυτό γιατί αφορούν την φήμη της, η οποία –όπως συνηθίζεται να λέγεται σε επιχειρηματικούς κύκλους- αποτελεί το μεγαλύτερο asset (περιουσιακό στοιχείο) μιας εταιρείας…
H&M: Το «κόλπο» με τις χρεώσεις- φωτιά από τον μητρικό όμιλο
Εντύπωση προκαλούν στους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» και οι κεντρικές χρεώσεις που καλείται η θυγατρική στην Ελλάδα να καταβάλει στον μητρικό όμιλο της H&M στη Σουηδία.
Σύμφωνα με τις Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις για τη χρήση που έληξε τη 30 Νοεμβρίου 2022, τα κόστη διαχείρισης H&M (κεντρικές χρεώσεις από τον όμιλο) ανήλθαν σε περίπου 31 εκατ. ευρώ έναντι 21 εκατ. ευρώ το 2021. Πρόκειται για ποσό αυξημένο κατά 47,61% μέσα σε έναν χρόνο.
Παράγοντες της αγοράς αφήνουν υπόνοιες ότι κάτι άλλο κρύβεται πίσω από αυτήν. Κάποιοι μάλιστα συνδέουν την συγκεκριμένη «πρακτική» που ακολουθούν και άλλες πολυεθνικές επί ελληνικού εδάφους και όχι μόνο, με την ανάγκη τους να μειώσουν την φορολογική επιβάρυνση στη χώρα που δραστηριοποιούνται.
Λέγεται πως βάζοντας διάφορες χρεώσεις προς όφελος των μητρικών ομίλων επιχειρούν να αυξήσουν τα έξοδα, ώστε να μειώσουν τα κέρδη που εμφανίζουν με απώτερο στόχο να αποφύγουν να πληρώσουν υψηλούς φόρους.
Μήπως τελικά όλο αυτό το κόλπο με τις υψηλές χρεώσεις των μητρικών συνδέεται με την πρακτική των ενδοομιλικών συναλλαγών, προκειμένου να διαμορφώνουν τις τιμές στην Ελλάδα;
Διοίκηση από… κατοίκους του εξωτερικού
Αλγεινή εντύπωση προκαλεί και το γεγονός πως η H&M έχει αναθέσει την γενική εκπροσώπησή της στην Ελλάδα σε κατοίκους του… εξωτερικού. Και ειδικότερα σε κατοίκους Σουηδίας, όπως προκύπτει από ανακοίνωση της εταιρείας που είναι αναρτημένη στο ΓΕΜΗ την 1η Μαΐου του 2024.
Στους συγκεκριμένους μεταξύ άλλων παρέχεται μεταξύ άλλων το δικαίωμα να αναλαμβάνουν χρήματα, χρηματόγραφα, μερισματαποδείξεις, εισπράττουν χρήματα, εκδίδουν, αποδέχονται και οπισθογραφούν αξιόγραφα όπως συναλλαγματικές, γραμμάτια και επιταγές, παραλαμβάνουν φορτωτικές, συμβάλλονται με φυσικά και νομικά πρόσωπα, με τράπεζες και με Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού ή Δημοσίου Δικαίου για οποιαδήποτε συναλλαγή και γενικά να πράττουν κάθε νόμιμη πράξη διοίκησης και διαχείρισης της Εταιρείας.
Το κράτος… μπανανία και που σταματάει το θράσος
«Πρόκειται για φορολογικές παραβάσεις που ισοδυναμούν με σκάνδαλο καθώς προκαλούν το κοινό αίσθημα», αναφέρουν πηγές της αγοράς. Παραβάσεις που κάνουν τον απλό κόσμο να αναρωτηθεί εάν πράγματι αυτές οι εταιρείες κολοσσοί, όπως έχει καθιερωθεί να αποκαλούνται, αντιμετωπίζουν την Ελλάδα όχι ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό Κράτος που λειτουργούν οι νόμοι, αλλά ως… «μπανανία».
Μια χώρα δηλαδή που μπορεί να κάνουν ότι θέλουν, χωρίς να λογοδοτούν σε κανέναν. Που μπορεί να μην τηρούν τους νόμους και να βγαίνουν αλώβητοι, χωρίς να ανοίξει κανενός ρουθούνι. Για αυτό και η περίπτωση της H&M υπερβαίνει την ίδια την εταιρεία.
Επίσης έρχεται σε μια στιγμή που είναι σε εξέλιξη η δημόσια συζήτηση σχετικά με τον τρόπο που τιμολογούν οι πολυεθνικές τα προϊόντα τους στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Είναι κρίσιμο να πέσει άπλετο φως στην υπόθεση, να εξακριβωθεί ακριβώς τι πήγε λάθος, ώστε να σταλεί το μήνυμα ότι πράγματι η Ελλάδα δεν είναι… «μπανανία» και πως υπάρχουν κανόνες και νόμοι που οφείλουν να τηρούν και να γίνονται σεβαστεί από όλους, ανεξάρτητα από το μέγεθος και την ισχύ τους.
Άραγε θα τολμούσαν οι πολυεθνικές να κάνουν κάτι αντίστοιχο στις χώρες απ’ όπου προέρχονται και διατηρούν την έδρα τους;


Latest News

Τι έδειξε το «πασχαλινό» ταμείο των σούπερ μάρκετ – Από ποιο προϊόν έχασαν 4-5 εκατ. ευρώ
Πηγές της αγοράς των σούπερ μάρκετ μιλώντας προς τον ΟΤ, αναφέρουν ότι η πασχαλινή αγορά κινήθηκε μέτρια φέτος

Πώς οι τράπεζες θωρακίζουν την κερδοφορίας τους - Στη μάχη οι ομολογιακές εκδόσεις
Οι πιέσεις που ασκούν στις τράπεζες οι μειώσεις των επιτοκίων - Η εκδοτική δραστηριότητα θα συνεχισθεί και φέτος με αμείωτη ένταση

Δωδώνη: Νέο εργοστάσιο στα Ιωάννινα και επενδύσεις έως 200 εκατ. από τους αδελφούς Σαράντη
Τι λέει στον ΟΤ ο Δημήτρης Σαράντης για την εξαγορά της Δωδώνης και τα σχέδια για την επόμενη μέρα της εταιρείας

Η Pink Woman μιλάει... ιταλικά - Η εξωστρέφεια και ο τζίρος ρεκόρ
Στην Ιταλία συνεχίζεται η ανάπτυξη του brand Pink Woman - Πώς αποδίδει το επιχειρηματικό μοντέλο επί ελληνικού εδάφους

ΔΥΠΑ: Έναρξη υποβολής προτάσεων για νέα δράση κατάρτισης σε κλάδους αιχμής
H υποβολή προτάσεων ξεκινά σήμερα και η προθεσμία υποβολής θα λήξει την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, σύμφωνα με την πρόσκληση της ΔΥΠΑ

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης