
Το πρώτο καμπανάκι για την νέα πραγματικότητα στην οποία εισέρχεται ο ελληνικός τουρισμός, χτύπησε η πτώση των εσόδων τον μήνα Ιούλιο φέτος σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι παρά την άνοδο των αφίξεων.
Τα έσοδα του Ιουλίου σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος μειώθηκαν κατά 4,2% σε σύγκριση με το ίδιο μήνα του 2023, ενώ αντιθέτως οι αφίξεις κινήθηκαν ανοδικά κατά 4,1% τον Ιούλιο, προκαλώντας ένα προβληματισμό και καθώς φαίνεται ότι από τις συνεχείς ανόδους όλων των δεικτών η «μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας» περνάει σε μια πιο σύνθετη και αντιφατική εικόνα.
Τουριστικά έσοδα: Αιφνιδιαστική πτώση 177 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο
Μια εικόνα που οφείλεται σε πολλούς παράγοντες αλλά πρωτίστως απαιτεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανάπτυξης ενός πιο βιώσιμου τουρισμού.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Χατζής σχολιάζει στον ot.gr ότι τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν ότι ο ελληνικός τουρισμός περνά πλέον στην εποχή της «μικτής εικόνας». Βλέπουμε ήδη ότι κάποιες περιοχές παρουσιάζουν φέτος πτωτικές τάσεις ενώ το σύνολο είναι θετικό, τώρα έχουμε και διαφορετική τάση σε ένα μήνα στις αφίξεις και τα έσοδα.
Ξενοδοχειακοί παράγοντες σημειώνουν ότι η κυβερνητική επιλογή της ενίσχυσης της παρουσίασης των βραχυχρόνιων μισθώσεων με τους ενοίκους των καταλυμάτων αυτών να «μαγειρεύουν κάθε μέρα μακαρόνια στο κατάλυμα που νοικιάζουν μειώνουν τη μέση δαπάνη. Τα αυξημένα έσοδα των σούπερ μαρκετ στις τουριστικές περιοχές πιστοποιούν αυτή την τάση προσθέτουν.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση μείωσης του αριθμού των ημερών διακοπών
Άλλος παράγοντες σημειώνουν ότι η μείωση των εσόδων οφείλεται και στη μείωση των δαπανών των ξένων ταξιδιωτών εξαιτίας της ύφεσης που επικρατεί στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές και την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Επίσης η μέση δαπάνη ανά ταξίδι συνδέεται και με την διάρκεια των διακοπών. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση μείωσης του αριθμού των ημερών διακοπών των τουριστών λόγω της γενικότερη οικονομικής συγκυρίας στην ευρωπαϊκή οικονομία.
Ένας ακόμη λόγος σε συνδυασμό και με τα παραπάνω είναι η άνοδος φέτος των οδικών αφίξεων σε υψηλότερα επίπεδα από ότι πέρυσι. Οι τουρίστες που έρχονται οδικά στη χώρα μας έχουν μικρότερη μέση δαπάνη με αποτέλεσμα όσο το ειδικό τους βάρος να αυξάνει στη συνολική να την μειώνει.
Μείωση της μέσης δαπάνης
Μια ακόμη εκτίμηση τουριστικών παραγόντων είναι ότι υπάρχει και μία δαπάνη στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που δεν δηλώνεται και υπενθυμίζουν τα παραδείγματα φοροδιαφυγής σε επιχειρήσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα.
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρυσι τον Ιούλιο η χώρα κατέγραψε μεγάλη άνοδο των αφίξεων και των εσόδων σε επίπεδα άνω του 20%, ενώ την ίδια στιγμή η μέση δαπάνη ανά ταξίδι εμφάνισε μείωση κατά 0,6% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022.
Μια περαιτέρω μείωση της μέσης δαπάνης με την μικρή άνοδο των αφίξεων φέτος μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση των εισπράξεων.
Η συνολική εικόνα των εισπράξεων
Σε κάθε περίπτωση η ανακοίνωση από την προσεχή Δευτέρα των αναλυτικών στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο αναμένεται να φωτίσει περαιτέρω το φαινόμενο.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της ΤτΕ τον Ιούλιο του 2024 σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 4,1%, ενώ οι σχετικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 4,2% στα 4.031,4 εκατ. ευρώ.
Πάντως οι συνολικές εισπράξεις το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου ανήλθαν στα 10.952,7 εκατ. ευρώ έναντι 10.375,2 εκατ. ευρώ το επτάμηνο του 2023 (αύξηση 5,56%).


Latest News

Aυξήθηκαν οι αφίξεις και οι διανυκτερεύσεις σε τουριστικά καταλύματα τον Φεβρουάριο
Ιδιαίτερη αύξηση παρουσίασαν οι αφίξεις και διανυκτερεύσεις αλλοδαπών, με ποσοστά 3,8% και 4,9% αντίστοιχα
![Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/thumbnail-600x400.jpg)
Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]
Το White Paper “Sustainable Expansion of Greek Tourism” που δημοσίευσε πρόσφατα η Accor αποτυπώνει τη δέσμευσή της στη βιώσιμη φιλοξενία

Σην Ιβηρική το brand Super 8 της Wyndham - Η συμφωνία με τη Soliteight
Η Wyndham και η Soliteight βάζουν το brand Super 8 σε Ισπανία και Πορτογαλία με 40 νέα ξενοδοχεία σε διάστημα 10 ετών

Ποιοι προορισμοί κέρδισαν τους Έλληνες το Πάσχα - Το κόστος μετακίνησης
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ferryscanne για τις εξορμήσεις το Πάσχα

Ανοίγει νέα ξενοδοχεία σε Αθηνα και Μάνη ο όμιλος Radisson - Η συνεργασία με την Fais Group
Την επέκταση της παρουσίας του στην Ελλάδα δρομολογεί ο όμιλος Radisson - Οι συνεργασίες σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Παράνομη εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τη φορολόγηση του Airbnb - Η απόφαση του ΣτΕ
Το θέμα παραπέμφθηκε προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αύξηση μόλις 0,5% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο δίμηνο του 2025 - Άνοδος 3,5% στους τουρίστες
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ για τις χώρες προέλευσης των τουριστών - Η μεγάλη άνοδος των Αμερικάνων και οι μηδενικές εισπράξεις από Ρώσους τον Φεβρουάριο - Πάνω από 1,5 εκατ. οι ξένοι τουρίστες

Πόρτο Χέλι και Ερμιόνη ο νέος προορισμός τριών πολυτελών διεθνών αλυσίδων
Τα σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά με πολυτελή ξενοδοχεία των Waldorf Astoria της Hilton, Six Sences της IHG Group και Four Seasons
![Ξενοδοχεία: Μεγάλο το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα – Η θέση της Αθήνας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/Athens-hotels-600x399.jpg)
«Μαγνήτης» επενδύσεων η Ελλάδα στα ξενοδοχεία - Στο top 10 η Αθήνα [γραφήματα]
Η Αθήνα μπήκε στη δεκάδα των ελκυστικών πόλεων και η Ελλάδα διατηρεί την πέμπτη θέση στην Ευρώπη

Οι top χώρες προέλευσης των περισσότερων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα
Η θερινή τουριστική περίοδος διαγράφεται θετικά για την Ελλάδα, με τα διαθέσιμα στοιχεία να επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του κλάδου