
Κύμα επενδύσεων για τη βιωσιμότητα στα διυλιστήρια ξεδιπλώνουν την πενταετία 2025-2030 οι δύο κορυφαίοι ενεργειακοί όμιλοι Motor Oil και HELLENiQ ENERGY επιδιώκοντας την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του σκληρού πυρήνα των επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων.
Οι δύο όμιλοι μπορεί να συνεχίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών τους σχεδίων για την πράσινη μετάβαση. Ωστόσο, επειδή εκτιμούν πως η ζήτηση των πετρελαιοειδών και ορυκτών καυσίμων θα εξακολουθεί να κινείται ανοδικά και την επόμενη δεκαπενταετία, προγραμματίζουν σειρά επενδύσεων που αφενός θα εδραιώσει τα ελληνικά διυλιστήρια στα κορυφαία της Ευρώπης και αφετέρου θα τα καταστήσει βιώσιμα για τις επόμενες δεκαετίες.
Οι επενδύσεις για την παραγωγή συνθετικών καυσίμων, υδρογόνου αλλά και η μείωση του κόστους λειτουργίας των διυλιστηρίων με την ανάπτυξη συστημάτων ΑΠΕ είναι στην πρώτη γραμμή.
Η Motor Oil έχει σε πλήρη εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 4 δισ. ευρώ που τρέχει από το 2022 και θα διαρκέσει μέχρι το 2030 συνολικά για την ενεργειακή της μετάβαση.
Η HELLENiQ ENERGY για τον ενεργειακό και ψηφιακό της μετασχηματισμό ανήγγειλε επενδύσεις από το 2025 μέχρι και το 2030 ύψους 4 δισ. ευρώ.
Τα προαναφερόμενα κεφάλαια που ρίχνουν οι δύο όμιλοι δεν αφορούν μόνο τα διυλιστήρια. Στοχεύουν στην ανάπτυξη έργων ΑΠΕ ώστε έκαστος όμιλος να έχει σε λειτουργία από 2 GW το 2030, ενώ με τα σχεδιαζόμενα και αναπτυσσόμενα έργα αποσκοπούν στον περιορισμό κατά το ήμισυ των εκπομπών CO2.
Η Motor Oil
Προτεραιότητα για τον όμιλο της Motor Oil αποτελεί η αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη μονάδα στο διυλιστήριο της Κορίνθου τον Σεπτέμβριο του 2024.
Πρόσφατα η διοίκηση του ομίλου έκανε γνωστό ότι μόνο για το 2025 η συνολική επενδυτική δαπάνη της εταιρείας αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα των 200 εκατ. ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος αυτής να αφορά:
1 Τις εργασίες αποκατάστασης λειτουργίας της μονάδας διύλισης αργού εξαιτίας του περιστατικού πυρκαγιάς που συνέβη στο διυλιστήριο.
2 Την ολοκλήρωση των εργασιών και το commissioning της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου.
3 Τον βασικό σχεδιασμό και την παραγγελία εξοπλισμού και υλικών για την κατασκευή της νέας μονάδας ηλεκτρόλυσης για την παραγωγή υδρογόνου.
Η Motor Oil, βάσει και του στρατηγικού σχεδίου που έχει ανακοινώσει για την περίοδο 2022-2030, ενισχύει τις δυνατότητες παραγωγής βιοκαυσίμων και συνθετικών καυσίμων, ενώ ταυτόχρονα διαφοροποιεί περαιτέρω τις δραστηριότητες λιανικής μετά και την εξαγορά της αλυσίδας convenience stores Twenty 4 Shopen, στοχεύοντας στην εξυπηρέτηση και άλλων καταναλωτικών αναγκών των πελατών του δικτύου των πρατηρίων των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών του ομίλου.
Η HELLENiQ ENERGY
Σε σειρά επενδύσεων προχωρά και ο όμιλος HELLENiQ ENERGY προκειμένου να ενισχύσει τη βιωσιμότητα των διυλιστηρίων που διαθέτει σε Ασπρόπυργο, Ελευσίνα και Θεσσαλονίκη. Στα κύρια έργα που έχει ανακοινώσει ο όμιλος είναι:
• Επένδυση στην παραγωγή βιοκαυσίμων μέσω της ανάπτυξης μιας νέας αυτόνομης μονάδας παραγωγής βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) δυναμικότητας 150 ktpa. Η συγκεκριμένη επένδυση, σύμφωνα με τον CFO του Ομίλου HELLENiQ ENERGY, υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ.
• Ανάπτυξη δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), με δυνατότητα για την παραγωγή καυσίμων στο διυλιστήριο της Ελευσίνας μέσω της μετατροπής της μονάδας αναμόρφωσης μεθανίου (SMR).
• Ανάπτυξη του έργου «Green Hub North», που περιλαμβάνει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος, συστήματος αποθήκευσης ενέργειας (PV/BESS) και απευθείας γραμμή υψηλής τάσης προς το διυλιστήριο Θεσσαλονίκης.
Το συγκεκριμένο project ανέρχεται στα 150 με 200 εκατ. ευρώ και ουσιαστικά με την υλοποίησή του το διυλιστήριο θα λειτουργεί με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.
Επίσης από τη HELLENiQ ENERGY διερευνώνται ευκαιρίες στην αγορά υδρογόνου, την ανακύκλωση και τα συνθετικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής:
• e-methanol και e-jet μέσω αξιοποίησης μέρους του δεσμευμένου CO2 από τη μονάδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) στο διυλιστήριο της Ελευσίνας και πράσινου υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
• e-ammonia με τη χρήση πλεονάζουσας ηλεκτρικής ενέργειας από το έργο «Green Hub North» στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης και πράσινου υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Επιπροσθέτως ο όμιλος HELLENiQ ENERGY προχωρά και σε επένδυση για την παραγωγή πετροχημικών προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας μέσω της αύξησης της παραγωγικής ικανότητας πολυπροπυλενίου από 240 ktpa σε 300 ktpa.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


Latest News

Σε 2 εβδομάδες ο οδικός χάρτης για απεξάρτηση από τη ρωσική ενέργεια
Ο Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν μίλησε στη Σύνοδο Κορυφής για το Μέλλον της Ενεργειακής Ασφάλειας στο Λονδίνο

Eυελιξία στην αποθήκευση φυσικού αερίου ζητά η επιτροπή της ευρωβουλής
Η ψηφοφορία για τη διαπραγματευτική θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου επί του θέματος θα πραγματοποιηθεί τον Μάιο

Άρση των κυρώσεων σε Nord Stream και ρωσικά assets στην Ευρώπη μελετούν οι ΗΠΑ
Τα σχέδια αυτά εντάσσονται στο πλαίσιο των συζητήσεων για τερματισμό του πολέμου Ρωσίας- Ουκρανίας

Στο μικροσκόπιο οι επιδοτήσεις στο ρεύμα - Τι ανακοίνωσε ο Παπασταύρου
Άμεσα θα ανακοινωθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις - Τι τόνισε ο Σταύρος Παπασταύρου

«Δεν πήραμε το μάθημα από την ενεργειακή κρίση» - Καμπανάκι από τον ΙΕΑ
Η σύνοδος κορυφής του Λονδίνου θα επικεντρωθεί στην ασφάλεια του εφοδιασμού και στα διδάγματα της κρίσης που ακολούθησε τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία

Επίσκεψη Παπασταύρου στο Εθνικό Κέντρο Ελέγχου Ενέργειας του ΑΔΜΗΕ
Ο ΥΠΕΝ κ. Παπασταύρου τόνισε πως «το σύστημα ηλεκτροδότησης της χώρας μας αντιμετώπισε προκλήσεις, λόγω της υψηλής παραγωγής και της χαμηλής κατανάλωσης, που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υπερφόρτωση»

Στρώνοντας τον δρόμο για το αμερικανικό LNG - Αλλάζουν οι κανόνες για τις εκπομπές μεθανίου στην ΕΕ;
Ο Βρυξέλλες προσπαθούν να καταστήσουν πιο εύκολο για το αμερικανικό φυσικό αέριο να φτάσει στην Ευρώπη

Η Ινδία ανανεώνει την πολιτική φυσικού αερίου για να κάνει πιο προσιτή την τιμή του
Ζητούμενο για την Ινδία είναι να ενισχύσει το πλαίσιο για τη διαρκή διαθεσιμότητα του φυσικού αερίου και να το καταστήσει οικονομικά πιο προσιτό

Τέλος το αμερικανικό LNG για την Κίνα - Νέα ώθηση στις αγορές από Ρωσία
Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η Κίνα έχει εισαγάγει ένα σχετικά χαμηλό ποσοστό του LNG της από τις ΗΠΑ

Πόσο πιθανό είναι Shell ή Chevron να επιδιώξουν την εξαγορά της BP;
Οι εικασίες για μια «ηχηρή» εξαγορά με τη συμμετοχή της BP επανεμφανίστηκαν φέτος