Για την εξωστρέφεια αλλά και τη δημιουργία των πρώτων τεσσάρων ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα μίλησε ο Νίκος Παπαϊωάννου, αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, στο ΟΤ FORUM που πραγματοποιείται και φέτος στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ.
Συζητώντας με τους δημοσιογράφους του ΟΤ, Χρήστο Κολώνα, Αθανασία Ακρίβου και Γιάννη Μπασκάκη, ο κ.Παπαϊωάννου σχολιάζοντας τη σημαντική είδηση για τη δημιουργία στην Κύπρο του πρώτου παραρτήματος ελληνικού πανεπιστημίου, του ΕΚΠΑ, επισήμανε ότι «ο πρωθυπουργός πολύ πριν το 2019 μιλούσε για την εξωστρέφεια των ελληνικών πανεπιστημίων. Με το νόμο 4957 δίνεται η δυνατότητα σε κάθε ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο να δημιουργήσει εκτός Ελλάδας, πέρα από τη συνεργασία με το πανεπιστήμιο της Αιγύπτου που έχει η Πάτρα και το Δημοκρίτειο».
Ο κ. Παπαϊωάννου εξήρε την πρωτοβουλεία του ΕΚΠΑ καθώς αυτή δείχνει ότι «η ελληνική δημόσια ανώτατη εκπαίδευση όχι απλώς βρίσκεται στην πρωτοπορία (τη βλέπουμε από κατάταξη, από τις συμπράξεις ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων), αλλά εστιάζει στην εξωστρέφεια και διεθνοποίηση στην πράξη. Αποτελούμε τελικά έναν αξιόλογο ακαδημαϊκό κόμβο παγκοσμίως», σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, αναφέροντας ότι ακολουθούν και άλλα πανεπιστήμια που μπορούν να κάνουν αυτή την κίνηση, όπως το Αριστοτέλιο και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
«Από κει και πέρα όμως αφορά τις τελικές αποφάσεις των οργάνων, των πανεπιστημίων, των συγκλήτων. Διότι και αυτό ήταν μία απόφαση μέσα από τα από τη διαδικασία της αυτονομίας του κάθε πανεπιστημίου».
Τα πρώτα 4 μη κρατικά πανεπιστήμια
Σε ερώτηση για το εάν θα είναι ισάξια τα πτυχία των μη κρατικών πανεπιστημίων με αυτά των δημόσιων, ο κ. Παπαϊωάννου τόνισε ότι παρά την μεγάλη συζήτηση, πρόκειται για μια ιστορική μεταρρύθμιση.
«Ήταν μεγάλη η συζήτηση και με διαφορετικές απόψεις και αντιδράσεις μάλιστα ακόμη και πριν το νόμο Πιερρακάκη. Και μετά ήρθε το Συμβούλιο της Επικρατείας και έδωσε το πράσινο φως ότι πληρούνται οι νομικές δικλείδες και έτσι προχωρήσαμε. Στη συνέχεια είπαμε ότι από τα 12 πανεπιστήμια που έκαναν αίτηση, άδεια λειτουργίας και εγκατάστασης θα λάβουν μετά από μία ενδελεχή αξιολόγηση των φακέλων. Κάτι που μας οδήγησε να δώσουμε άδεια σε τέσσερα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα υπόλοιπα είχαν αρνητική εισήγηση ή ότι δεν είναι αξιόλογα».
Το… κουβάρι με τις νομικές σχολές
Στην καταγγελία του προέδρου του ΔΣΑ, κ. Βερβεσού για μία απο τις ιδωτικές νομικές σχολές ότι δεν περιλαμβάνουν βασικά μαθήματα, όπως η πολιτική δικονομία, η ποινική δικονομία και η διοικητική δικονομία, αναφέρθηκε ο κ. Παπαϊωάννου. «Θα προέτρεπα οι νομικοί να διαβάζουν ακριβώς το νόμο και μετά να κάνουν δηλώσεις, καθώς επίκειται η αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών. Ο νόμος έδωσε άδεια για πανεπιστήμιο, έπεται η αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών που θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και μετά το χειμερινό εξάμηνο από τέλη Οκτωβρίου».
Για το γεγονός ότι ενδέχεται συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών που έχουν κατατεθεί στην ΕΘΑΑΕ, να μην λάβουν έγκριση, μίλησε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, όπως και για το αποτύπωμα της εισόδου των μη κρατικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα.
«Εάν αναπτύσσονταν και τα 12 πανεπιστήμια, ο αριθμός των φοιτητών θα έφτανε ακόμη και τους 6 χιλιάδες, μα βάση το σχεδιασμό βιωσιμότητα. Τα 4 πανεπιστήμια θα φτάσουν ενδεχομένως γύρω στους 2.500 χιλιάδες φοιτητές. Οι επενδύσεις τόσο για τα ελαστικά όσο και για τα ανελαστικά έξοδα που θα γίνονταν σε βάθος πενταετίας για τα 12 πανεπιστήμια, θα έφταναν τα 530 εκατ. ευρώ. Άρα λοιπόν αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχει ένας κύκλος εργασιών, μία επίδραση τόσο στο άμεσο όσο και στο άμεσο ΑΕΠ».
Όσον αφορά την ανάκληση της ίδρυσης της Νομικής Πάτρας, ο κ. Παπαϊωάννου τόνισε πως αποτελεί απόφαση της ανάλογης αρχής.
«Αν και χωρίς καμία ακαδημαϊκή διαδικασία σε μία νύχτα όλα τα ανώτατα τεχνολογικά ελληνικά έγιναν ΑΕΙ, η Νέα Δημοκρατία μετά το 2019 ίδρυσε την εθνική αρχή ανώτατης εκπαίδευσης ΕΘΑΑΕ και πλέον είναι ξεκάθαρο ότι οποιαδήποτε ίδρυση, συγχώνευση, κατάργηση περνά από εκεί. Και εκεί υπάγεται και η διαδικασία για τη Νομική Πάτρας».
Πώς αρχίζει η σχολική χρονιά
Ένα βήμα πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ο κ. Παπαιωάννου εκτίμησε ότι «βρισκόμαστε σε ένα καλό στάδιο. Ήδη υπάρχουν 10 χιλιάδες διορισμένοι εκπαιδευτικοί, περίπου χίλια άτομα σε ειδικότητες όπως νοσηλευτές και ψυχολόγοι, ενώ ανακοινώθηκαν και 25 χιλιάδες αναπληρωτών. Το θέμα της παιδείας είναι δυναμικό – ξεκινάμε θεωρώντας ότι είμαστε σε ένα καλο επίπεδο – και προχωράμε καθώς υπάρχει και η τεχνολογία και η τεχνογνωσία», κατέληξε.