Η μάχη για το μέλλον της PepsiCo έχει φουντώσει.
Η Elliott Investment Management, ένας από τους πιο δραστήριους επενδυτές στη Wall Street, παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο που υπόσχεται αύξηση κερδών και απλούστευση της δομής του κολοσσού.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η πρόταση για τον διαχωρισμό του κλάδου εμφιάλωσης, αναφέρει σε σχετικό του θέμα το Reuters.
Όμως, πίσω από τις εντυπωσιακές υποσχέσεις κρύβονται αμφιβολίες, κόστη και χρόνια αναμονής.
Η τολμηρή πρόταση της Elliott για την PepsiCo
Με μερίδιο 4 δισ. δολαρίων στην PepsiCo, η Elliott δεν κρύβει τις φιλοδοξίες της.
Το hedge fund ζητά περικοπές κόστους, πώληση μικρότερων και πιο αδύναμων μαρκών όπως η Quaker και — κυρίως — αποσύνδεση της εμφιάλωσης.
Σύμφωνα με την πρότασή της, η PepsiCo θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Coca-Cola, η οποία πριν χρόνια προχώρησε σε αντίστοιχο «refranchise», ενισχύοντας αργότερα τα περιθώριά της.
Οι φόβοι των επενδυτών
Πίσω όμως από το σχέδιο, οι επενδυτές βλέπουν εμπόδια.
Η διαδικασία θεωρείται ακριβή, σύνθετη και χρονοβόρα, και ενδέχεται να πλήξει βραχυπρόθεσμα τα κέρδη.
«Η κίνηση μπορεί να ακούγεται ελκυστική, αλλά θα ‘πονέσει’ τα περιθώρια για αρκετά χρόνια», προειδοποιεί ο Kai Lehmann, διαχειριστής χαρτοφυλακίου στη Flossbach von Storch, που αποτελεί έναν από τους 30 μεγαλύτερους μετόχους της PepsiCo.
Τα νούμερα και ο ανταγωνισμός
Τα λειτουργικά περιθώρια της PepsiCo ήταν 14% πέρυσι, αυξημένα από 13,1% το 2023. Η Coca Cola ανέφερε περιθώρια 21,2% και 24,7% για τις ίδιες περιόδους.
Η Elliott υποστηρίζει ότι ο διαχωρισμός θα μπορούσε να καλύψει αυτό το χάσμα.
Ωστόσο, η εταιρεία ήδη δέχεται πίεση στις ΗΠΑ, καθώς οι καταναλωτές αντιδρούν στις αυξήσεις τιμών και στις μικρότερες συσκευασίες.
Η μετοχή, που αρχικά εκτοξεύτηκε μετά την είσοδο της Elliott, έχει πλέον χάσει τα κέρδη της και κινείται πτωτικά, πάνω από 10%.
Η στρατηγική της διοίκησης
Από το 2018, ο CEO Ραμόν Λαγκουάρτα προσπαθεί να συνδέσει πιο στενά τα τμήματα αναψυκτικών και σνακ, ώστε να μειώσει το κόστος.
Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει σε νέα προϊόντα πιο κοντά στις τάσεις υγιεινής διατροφής, όπως το χαμηλών θερμίδων Poppi και η μεξικανοαμερικανική Siete.
Ωστόσο, η Elliott θεωρεί ότι η πρόοδος είναι αργή και η «στασιμότητα δεν είναι πλέον αποδεκτή».
Πού συγκλίνουν οι απόψεις
Αν υπάρχει μια πρόταση της Elliott που βρίσκει μεγαλύτερη αποδοχή, είναι η απομάκρυνση μικρότερων και «κουρασμένων» brands.
Η πώληση της Quaker, για παράδειγμα, θα μπορούσε να αποφέρει περί τα 6 δισ. δολάρια, χρήματα που θα κάλυπταν μέρος της ζημιάς από τον διαχωρισμό εμφιάλωσης.
Το δίλημμα της PepsiCo
Για την PepsiCo, η πρόκληση είναι σαφής: να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση των ακτιβιστών επενδυτών και στις ανησυχίες των μακροπρόθεσμων μετόχων.
Η Elliott έχει δείξει σε άλλες περιπτώσεις ότι μπορεί να κλιμακώσει την πίεση εάν αγνοηθεί.
Το ερώτημα είναι αν η PepsiCo θα τολμήσει να προχωρήσει σε μια τόσο ριζική αλλαγή ή αν θα επιλέξει πιο προσεκτικά βήματα για να ενισχύσει την κερδοφορία της.