Την αλυσίδα εφοδιασμού της αποφάσισε να αναδιαμορφώσει η Marks & Spencer (M&S), ακολουθώντας τη λογική «από το εργοστάσιο στο κατάστημα», καθώς επιδιώκει να διπλασιάσει τις ετήσιες διαδικτυακές πωλήσεις μη εδώδιμων προϊόντων σε σχεδόν 3 δισεκατομμύρια λίρες (4 δισεκατομμύρια δολάρια).
Ο John Lyttle, ο οποίος εντάχθηκε στην M&S ως διευθύνων σύμβουλος μόδας, σπιτιού και ομορφιάς (FH&B) τον Μάρτιο, εξήγησε στο Reuters πως η εταιρεία λιανικής πώλησης με ιστορία 141 ετών έχει ανακτήσει τα πατήματά του μετά από την κυβερνοεπίθεση τον Απρίλιο που παρέλυσε τις διαδικτυακές πωλήσεις και του κόστισε περίπου 300 εκατομμύρια λίρες σε χαμένα κέρδη και ζημίες.
Η M&S άφησε πίσω της την κυβερνοεπίθεση
Ανάμεσα σε άλλα, ο Lyttle επισήμανε ότι η M&S είχε κάνει καλή δουλειά στην αποκατάσταση των διαπιστευτηρίων της για την αξία, την ποιότητα και το στυλ της, με τις πωλήσεις του βραχίονα FH&B να αυξάνονται κατά 9% σε διάστημα τριών ετών και το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται στο 10,5% το 2024/25, από 9,1% το 2021/22.
Τώρα πρέπει να επικεντρωθεί στο να γίνει ένας ολοκληρωμένος retailer. «Έτσι, από το πού κατασκευάζουμε τα προϊόντα μας, μέχρι το πώς τα μεταφέρουμε στις αποθήκες μας, πώς λειτουργούν αυτές και στη συνέχεια πώς τροφοδοτούμε αυτά τα προϊόντα στους πελάτες μας – είτε αυτό γίνεται ηλεκτρονικά, είτε στα καταστήματά μας, είναι το νέο πεδίο δράσης μας», πρόσθεσε.
Η απλοποίηση και η μείωση του κόστους της εφοδιαστικής αλυσίδας αποτέλεσε προτεραιότητα για πολλές εταιρείες μετά την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία, την αναστάτωση στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ερυθρά Θάλασσα και τις ευρύτερες αναταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, όπως και πιο πρόσφατα λόγω των δασμών των ΗΠΑ.
Η αναμόρφωση της εφοδιαστικής αλυσίδας της M&S μπορεί να διπλασιάσει τις διαδικτυακές πωλήσεις της FH&B μακροπρόθεσμα από περίπου 1,4 δισεκατομμύρια λίρες το 2024/25
Το μάθημα
Τώρα και για την M&S, η οποία προμηθεύεται κυρίως προϊόντα από την Κίνα, το Μπαγκλαντές, την Ινδία, το Πακιστάν, το Βιετνάμ, την Καμπότζη, τη Σρι Λάνκα και την Τουρκία, και στρέφει τώρα το ενδιαφέρον της σε πιο μακροπρόθεσμες συνεργασίες για τη μείωση των κινδύνων στις προμήθεια πρώτων υλών.
Ενώ έχει σημειωθεί πρόοδος τα τελευταία χρόνια μέσω της ενοποίησης προμηθευτών, η εταιρεία έχει «πολύ περισσότερες ευκαιρίες να επιδιώξει μέσω της επαναφοράς του τρόπου αγοράς, της απελευθέρωσης μεγαλύτερου περιθωρίου κέρδους από την κλίμακα μας, της αύξησης της πειθαρχίας στο κόστος και της μείωσης της πολυπλοκότητας», εξήγησε ο Lyttle.
Η κυβερνοεπίθεση όμως ανέτρεψε αυτό που είχε χαρακτηριστεί ως «μια ισχυρή ανάκαμψη» υπό τον Stuart Machin, Διευθύνοντα Σύμβουλο από το 2022, με τα κέρδη της M&S για το 2024/25 να καταγράφουν το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 15 ετών και η μετοχή της να βρίσκεται σε υψηλά σχεδόν δεκαετίας.
Ενώ η κυβερνοεπίθεση, η οποία ανάγκασε την M&S να επιστρέψει σε χειροκίνητες διαδικασίες, δεν άλλαξε τη στρατηγική ή τα μακροπρόθεσμα σχέδιά της,«πήραμε σημαντικά μαθήματα», δήλωσε ο Lyttle.
«Δεν είναι απλώς μαθήματα από το πραγματικό περιστατικό. Είναι απλώς γενικά πράγματα που θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει καλύτερα ή θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει πιο γρήγορα».

Με μια πελατειακή βάση 21 εκατομμυρίων στον κλάδο των ενδυμάτων, ο Lyttle τόνισε ότι η αναμόρφωση της εφοδιαστικής αλυσίδας της M&S μπορεί να διπλασιάσει τις διαδικτυακές πωλήσεις της FH&B μακροπρόθεσμα από περίπου 1,4 δισεκατομμύρια λίρες το 2024/25, ενώ παράλληλα θα αυξήσει το διαδικτυακό λειτουργικό της περιθώριο σε διψήφιο ποσοστό.
Η M&S στοχεύει επίσης στην αύξηση του μεριδίου της στο διαδίκτυο στις συνολικές πωλήσεις FH&B από περίπου 34% σε 50% μεσοπρόθεσμα, σημείωσε ο επικεφαλής του εν λόγω τομέα, που είχε διατελέσει CEO της Boohoo στο παρελθόν, ενώ είχε υπάρξει και στέλεχος στην Primark.
«Αν κοιτάξετε τη συμμετοχή μας στις διαδικτυακές πωλήσεις σήμερα σε σχέση με την αγορά, είμαστε περίπου 10 (ποσοστιαίες) μονάδες πίσω», ανέφερε, σημειώνοντας ότι η M&S υστερούσε ακόμη περισσότερο σε σχέση με ορισμένους κορυφαίους ανταγωνιστές, όπως η Next.
Η M&S μπορεί να αυξήσει τις διαδικτυακές πωλήσεις βελτιστοποιώντας το εύρος και το βάθος της γκάμας προϊόντων της, ενθαρρύνοντας περισσότερους πελάτες να χρησιμοποιούν τα περισσότερα από 1.000 καταστήματά της για «click & collect» και επιστροφές, και αξιοποιώντας περισσότερα κανάλια όπως τα lockers. Ενώ θα εισαγάγει περισσότερες μεθόδους πληρωμής και θα επαναλανσάρει το πρόγραμμα επιβράβευσης «Sparks» για να προωθήσει συχνότερες αγορές.

Επενδύσεις σε αυτοματισμούς
Μέρος του σχεδίου της M&S είναι μια τριετής επένδυση 120 εκατομμυρίων λιρών σε αυτοματισμούς για την αύξηση της χωρητικότητας, τη μείωση της πολυπλοκότητας και την επίτευξη εξοικονόμησης κόστους αξίας «πολλών εκατομμυρίων» λιρών.
Η M&S θα δαπανήσει 600 έως 650 εκατομμύρια λίρες σε κεφαλαιουχικές επενδύσεις το 2025/26, εκ των οποίων μεταξύ 200 και 250 εκατομμυρίων λιρών θα επενδυθούν σε τεχνολογικές υποδομές, συντήρηση καταστημάτων και αναβαθμίσεις του στόλου logistics της.
Στην τεράστια αποθήκη της στο Castle Donington στην κεντρική Αγγλία, η εταιρεία ήδη επενδύει σε ρομποτική τεχνολογία που θα επιταχύνει τη διαλογή δεμάτων με δυνατότητα «click & collect» και θα παρατείνει τις προθεσμίες για την παράδοση της επόμενης ημέρας σχεδόν στα μεσάνυχτα.
Περαιτέρω επενδύσεις στην τοποθεσία των 84.000 τ.μ. και σε μία ακόμη στο Μπράντφορντ της βόρειας Αγγλίας, θα αυξήσουν την χωρητικότητα αποθήκευσης σε κλειστό χώρο κατά περισσότερο από 30%.
Και συνεχίζει, επιταχύνοντας την εφαρμογή μιας νέας πλατφόρμας σχεδιασμού, με μια νέα δυνατότητα merchandising ήδη διαθέσιμη, αυτοματοποιώντας αυτό που προηγουμένως ήταν σε μεγάλο βαθμό μια χειροκίνητη εργασία.
Το εντυπωσιακό είναι πως η εξοικονόμηση κόστους δεν θα χρειαστεί να γίνει εις βάρος του εργατικού δυναμικού της M&S, που αποτελείται από 63.000 άτομα, σύμφωνα με τον Lyttle, προσθέτοντας: «Η ανάπτυξη της επιχείρησής μας σημαίνει ότι διακινούμε περισσότερα προϊόντα, επομένως χρειαζόμαστε περισσότερους ανθρώπους για να μας βοηθήσουν να το κάνουμε αυτό».
































![Ακίνητα: Τα σπίτια των 50 τ.μ. και η έκρηξη στις τιμές [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/living-room-2569325_1280.jpg)


