Τις βάσεις για την επιστροφή τους σε βιώσιμη κερδοφορία μέσω των δράσεων μετασχηματισμού και αναπροσαρμογής του μοντέλου παραγωγής εσόδων, έχουν ήδη βάλει οι ελληνικές τράπεζες.
Αναμφίβολα πρόκειται για μία πολύπλευρη άσκηση. Από τη μία πλευρά, οι διοικήσεις τους στοχεύουν στη διεύρυνση των πηγών εσόδων και στην ενίσχυση των τραπεζικών εργασιών με ταυτόχρονη αύξηση των online πωλήσεων και από την άλλη επιχειρούν την περαιτέρω μείωση του λειτουργικού κόστους.
Προς την κατεύθυνση αυτή έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα, τα οποία αποτυπώνονται και στα αποτελέσματα εξαμήνου 2021 που ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα Τράπεζα Πειραιώς και Εθνική.
Το μοντέλο
Το υφιστάμενο στρατηγικό πλάνο των συστημικών ομίλων έχει ορίζοντα τουλάχιστον έως και το 2024 και στοχεύει στη διατήρηση της απόδοσης των ιδίων κεφαλαίων τους στο 10% και υψηλότερα, από την επόμενη χρήση και εφεξής.
Ο στόχος αυτός περνά κατά κύριο λόγο μέσα από τις ακόλουθες ενέργειες και επιδόσεις:
– Αύξηση εσόδων από τόκους και προμήθειες μέσω της αναμενόμενης επιτάχυνσης της πιστωτικής επέκτασης
– Αύξηση προμηθειών από τη διαχείριση κεφαλαίων και τη διάθεση μη τραπεζικών προγραμμάτων τρίτων εταιρειών.
– Αξιοποίηση στρατηγικών συνεργασιών σε τραπεζικές ή μη δραστηριότητες που προϋποθέτουν συνεχείς επενδύσεις αναβάθμισής τους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο τομέας αποδοχής καρτών και η διαχείριση ακινήτων
– Επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού για την αύξηση των πωλήσεων απλών προϊόντων (κάρτες, μικροδάνεια, ασφαλιστικά προγράμματα) μέσω των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τραπεζικής
– Απελευθέρωση προσωπικού που θα επικεντρωθεί στις πωλήσεις προϊόντων με υψηλά περιθώρια κέρδους, όπως επενδυτικών ή δανειακών μακροπρόθεσμου ορίζοντα
– Μείωση των δαπανών λειτουργίας μέσω δράσεων οικειοθελούς αποχώρησης εργαζομένων και αναδιάρθρωσης του δικτύου με στόχο την λειτουργία λιγότερων αλλά πιο αποδοτικών μονάδων
Τι έδειξαν τα αποτελέσματα
Στα μεγέθη β΄ τριμήνου 2021 που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από δύο συστημικούς ομίλους, αποτυπώνεται η πρόοδος που έχει σημειωθεί στα παραπάνω μέτωπα.
Συγκεκριμένα:
* Η Τράπεζα Πειραιώς στο α΄ εξάμηνο του 2021 μείωσε τις δαπάνες προσωπικού κατά 9% ετησίως στα 96 εκατ. ευρώ, γεγονός που καταδεικνύει την εξοικονόμηση πόρων από τις ενέργειες αναδιάρθρωσης του προσωπικού που έχουν ολοκληρωθεί.
Την ίδια περίοδο ο δείκτης κόστους προς έσοδα σε επαναλαμβανόμενη βάση βελτιώθηκε στο 41% από 49% το α΄ εξάμηνο του 2020, κυρίως λόγω της μείωσης των δαπανών προσωπικού και της αύξησης των τραπεζικών εσόδων.
Περαιτέρω βελτίωση αναμένεται να σημειωθεί, καθώς είναι σε εξέλιξη το σχέδιο μετασχηματισμού και η συνεχιζόμενη ψηφιοποίηση δραστηριοτήτων της Τράπεζας.
Να σημειωθεί ότι μέσα στην τελευταία τετραετία ο όμιλος Πειραιώς έχει μειώσει τα λειτουργικά έξοδα κατά 30%, που αποτελεί ρεκόρ για τον εγχώριο κλάδο.
Στον αντίποδα, τα καθαρά έσοδα από προμήθειες έφτασαν στο β΄ τρίμηνο του 2021 στα 101 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το καλύτερο ιστορικά τρίμηνο της Πειραιώς. Βασικοί συντελεστές της αύξησης αυτής ήταν τα αμοιβαία κεφάλαια, η κίνηση κεφαλαίων, οι πιστωτικές κάρτες, τα έσοδα από ασφαλιστικά προϊόντα, αλλά και οι νέες εκταμιεύσεις δανείων.
* Η Εθνική Τράπεζα μείωσε περαιτέρω τις λειτουργικές δαπάνες από την αρχή τους έτους. Στο α΄ εξάμηνο του 2021 υποχώρησαν κατά 7,8% σε ετήσια βάση, ως αποτέλεσμα της εντυπωσιακής μείωσης των δαπανών προσωπικού (-15,2% σε ετήσια βάση).
Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνει το όφελος των προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου του 2019 και του 2020 που οδήγησαν στη σταδιακή μείωση του αριθμού των εργαζομένων της τράπεζας κατά 900 περίπου άτομα πέρυσι και κατά επιπλέον 200 περίπου άτομα εντός του 2021.
Από την άλλη, τα καθαρά έσοδα από προμήθειες διαμορφώθηκαν σε 130 εκατ. ευρώ το α ́ εξάμηνο 2021, ενισχυμένα κατά 10,2% σε ετήσια βάση.
Η επίδοση αυτή είναι αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης των προμηθειών από τα ψηφιακά κανάλια (+22,3% σε ετήσια βάση) και από τις υπηρεσίες διαμεσολάβησης (+10,9% σε ετήσια βάση), καθώς και της εντυπωσιακής ενίσχυσης των προμηθειών από δάνεια Εταιρικής Τραπεζικής (+59,0% σε ετήσια βάση).
Latest News
Ποιος είναι ο Έλληνας πίσω από την επιτυχία της New Balance – Πώς κοντράρει στα ίσια Nike και Adidas
Από τις κότες και το “dad shoe”, στο Μαραθώνιο της Βοστόνης, το Στιβ Τζομπς και τη σημερινή της εικόνα, η New Balance έχει να πει τη δική της “ελληνική” ιστορία.
Με το βλέμμα στην Φρανκφούρτη για τα μερίσματα οι τράπεζες
Τι είπαν στους αναλυτές Μεγάλου και Μυλωνάς για τη διανομή των μερισμάτων στους μετόχους
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Αλλαγές κορυφής στην «Χήτος» με το βλέμμα στο... Λονδίνο
Ο Νίκος Χήτος ανέλαβε πρόεδρος της Χήτος ενώ την είσοδό του στο διοικητικό συμβούλιο έκανε ο Βασίλης Χήτος στη θέση του αντιπροέδρου
Τι σημαίνει για την Kiko Milano στην Ελλάδα το deal με τη Louis Vuitton
Δεν υπάρχει καμία επίδραση στο αναπτυξιακό πλάνο της low cost ταλικής μάρκας που έφερε ο όμιλος Φάις στην Ελλάδα, ως αποκλειστικός διανομέας, το 2020
Ποιος είναι ο όμιλος «Παύλος Ν. Πέττας» που χτύπησε το ακίνητο στο Ρίο - Αντίρριο - Το success story των 77 ετών
Η εταιρεία διαθέτει πλέον περισσότερα από 80.000 τ.μ. ιδιόκτητων εγκαταστάσεων στην Ελλάδα και άλλα 110.000 τ.μ. στη Βουλγαρία
Η μάχη των τραπεζών με τα έξοδα σε 4 μέτωπα
Η πρόγευση της στρατηγικής για τον περιορισμό των δαπανών από την Πειραιώς
Πώς τα «τραπεζάκια έξω» έσωσαν την παρτίδα για την Coca Cola HBC
Τι είπε για την ελληνική αγορά ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola HBC Ζόραν Μπογκντάνοβιτς – Οι εκτιμήσεις για το 2024 και οι ανατιμήσεις που έρχονται
Η Sunlight φορτίζει μπαταρίες… για επιδοτήσεις 3 δισ. – Η μάχη για εργοστάσια στην Ε.Ε.
Ο επόμενος στόχος του CEO Λάμπρου Μπίσαλα μετά το άλμα των πωλήσεων άνω του 1 δισ. ευρώ
Νatech: Από τα Γιάννενα μέχρι... την Αφρική φέρνει τα πάνω - κάτω στις τράπεζες
Αναπτύσσει τραπεζικά συστήματα για ιδρύματα σε πάνω από 40 χώρες του κόσμου