«Πρόσω ολοταχώς» βάζει η παγκόσμια ναυτιλία για την ανάπτυξη των εναλλακτικών καυσίμων που θα την απαλλάξουν από τον άνθρακα.
Ο ναυτιλιακός κλάδος εν μέσω μιας τεράστιας ενεργειακής κρίσης στη στεριά δεν μένει ανενεργός. Μετρά τις δυνάμεις του, υπολογίζει τα κόστη του και επιλέγει διάφορες εναλλακτικές λύσεις για μια πράσινη ναυτιλία. Σε αυτή την προοπτική καθοριστικός είναι ο ρόλος των Ελλήνων, με την πρόεδρο της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού να τονίζει ότι η ελληνική ναυτιλία πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση.
Διαβάστε επίσης: Ενας «πράσινος» διάδρομος οδηγός για τη νέα εποχή
Η υιοθέτηση των πράσινων καυσίμων έχει ξεκινήσει. Ηδη, το 5,5% των πλοίων (με όρους GT) σε λειτουργία και το 33% (με όρους GT) των πλοίων υπό κατασκευή μπορούν να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα (με επικρατέστερο το υγροποιημένο φυσικό αέριο – LNG) αναφέρει ο Νορβηγικός Νηογνώμονας DNV στη νέα έκθεση «Maritime Forecast to 2050».
Ο DNV προβλέπει ότι οι επενδύσεις που απαιτούνται για μια πορεία προς την απανθρακοποίηση μέχρι το 2050 θα κυμανθούν από 8 έως 28 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως (ανάλογα με τον τύπο καυσίμου που θα επικρατήσει), μεταξύ των ετών 2022 και 2050.
Επενδύσεις μεταξύ 30 και 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως έως το 2050 απαιτούνται και για τις χερσαίες αλυσίδες εφοδιασμού καυσίμων.
«Δύο χιλιάδες πλοία αναμένεται να παραγγέλλονται ετησίως έως το 2030, αλλά ακόμη δεν έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση για την επιλογή καυσίμου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του DNV Maritime, Knut Orbeck-Nilssen.
Συμμαχία
Την ίδια στιγμή μια μεγάλη διεθνής ναυτιλιακή συμμαχία με καθοριστικό τον ρόλο των Ελλήνων δημιουργήθηκε με στόχο την ανάπτυξη τεχνολογικών λύσεων μείωσης των εκπομπών μεθανίου στη ναυτιλία. Η Methane Abatement in Maritime (MAM) Innovation Initiative (Πρωτοβουλία Καινοτομίας για τη Μείωση Μεθανίου στη Ναυτιλία) στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ναυτιλία, βοηθώντας παράλληλα τη μετάβαση σε μελλοντικές λύσεις καυσίμων.
Στην πρωτοβουλία επικεφαλής είναι ο Global Gas Director, Lloyd’s Register, Πάνος Μήτρου, συμμετέχει η Μaran Gas Maritime, ενώ συμμετέχουν ακόμη μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι όπως οι Mediterranean Shipping Company (MSC), Carnival Corporation & Plc, Seaspan, Shell, Lloyd’s Register και Knutsen Grup.
Τα μέλη της πρωτοβουλίας θα επιδιώξουν να εντοπίσουν νέες τεχνολογίες για τη μείωση του φαινομένου «methane slip», δηλαδή της διαρροής άκαυστης ποσότητας μεθανίου στο περιβάλλον, στα πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Καύσιμο-γέφυρα
Επισημαίνεται ότι το LNG έχει υιοθετηθεί από τη ναυτιλιακή βιομηχανία ως καύσιμο-γέφυρα μέχρι την απαλλαγή του κλάδου από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπολογίζεται ότι πάνω από τα δύο τρίτα των νέων πλοίων θα τροφοδοτούνται με LNG έως το 2025, ενώ από το 2010 ο αριθμός των πλοίων που τροφοδοτούνται με LNG έχει αυξηθεί σταθερά κατά 20%-40% ετησίως. Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καύσιμα πλοίων, το LNG παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και εκπέμπει λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx), διοξείδιο του θείου (Sox) και σωματιδιακή ύλη (PM), για την ίδια ισχύ πρόωσης.
Έκτακτος φόρος
Στο μεταξύ, χθες, διατυπώθηκε στο διεθνές συνέδριο του Αμερικανικού Νηογνώμονα στο Αμβούργο η πρόταση για έναν φόρο 250 δολ. ανά τόνο άνθρακα, ο οποίος θα μπορούσε να αποφέρει έσοδα ύψους 60-65 δισ. δολ. τον χρόνο σύμφωνα με υπολογισμούς της Boston Consulting Group.
Αν και η πρόταση έγινε δεκτή και από τη Magda Kopczynska, επικεφαλής πλωτών μεταφορών στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ανοιχτό παραμένει αν αυτή είναι η καλύτερη λύση για τη ναυτιλία. Επιπλέον, όπως τόνισε ο Βασίλης Κρουστάλλης, ανώτερος αντιπρόεδρος διεθνούς επιχειρηματικής ανάπτυξης του ABS, η ναυτιλία πρέπει να προφυλαχθεί από τις ακούσιες συνέπειες που θα προκύψουν από μια βιαστική προσπάθεια για χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Έξι θαλάσσιες «αρτηρίες ζωής» για το παγκόσμιο εμπόριο
Απο τα σημαντικότερα θαλάσσια στενά, αυτά του Ντόβερ στην Ευρώπη και της ΤαΪβάν στη ΝΑ Ασία, είναι τα πιο πολυσύχναστα
Πώς θα μεταφέρουν τα ακτοπλοϊκά πλοία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί των οχημάτων
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων και τον ανεφοδιασμό φέρνουν τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι σταθμοί καυσίμων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν ενώ και τα πλοία θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δεξαμενές
Capital Product Partners: Αύξηση εσόδων 29% στο πρώτο τρίμηνο του 2024
Σε διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή προχώρησε η εταιρεία
Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του λιμένα Βόλου «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias
Επιχείρηση διάσωσης από το Maran Gas Psara στα ανοιχτά της Ινδονησίας
To Maran Gas Psara ταξιδεύει υπό ελληνική σημαία
Επίθεση των Χούθι με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
Οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι στόχευσαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Orion σε επίθεση με drone στον Ινδικό Ωκεανό
Επιστρέφει στον ΟΛΠ η παλαιά φρουρά της Cosco – Τι παίζει με την αλλαγή διοίκησης
Το παρασκήνιο και οι προκλήσεις της νέας διοίκησης
Αλλαγές κορυφής στη διοίκηση του ΟΛΠ - Επιβεβαίωση IL Postino
Οι αλλαγές έρχονται σε μια στιγμή που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της, αναφορικά με τα έσοδα και την κερδοφορία