Καθοριστικά ως έναν βαθμό επέδρασαν οι ανατιμήσεις στα είδη ευρείας κατανάλωσης για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ το 2022, παρά το αρνητικό πρόσημο στις ποσότητες που πωλήθηκαν, ενώ χαρακτηριστική ήταν η θετική επίδραση του τουρισμού σε περιοχές όπως για παράδειγμα η Κρήτη όπου ο τζίρος αυξήθηκε πάνω από 9%, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της NielsenIQ.
Συγκεκριμένα, στο σύνολό του ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων για όλο το 2022 κατέγραψε αύξηση της τάξης του 6,3%, ενώ παρόμοια αύξηση πωλήσεων παρουσίασαν και τα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης (FMCGs) στο σύνολό τους, στο +6,1%, η οποία οφείλεται ωστόσο αποκλειστικά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις που επικράτησαν στην αγορά, καθώς οι τεμαχιακές πωλήσεις παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο, έστω και μικρό, στο -0,6%.
Ανοίγει η «όρεξη» για νέα deals σε τρόφιμα και σούπερ μάρκετ – Οι 30 συμφωνίες του 2022
Ανά τρίμηνο
Κάνοντας μια σύντομη ανάλυση στα διαφορετικά τρίμηνα του 2022 και αποδομώντας την τάση της αγοράς σε όρους ζήτησης και επιπέδου τιμών αποτυπώνεται η σημαντική αύξηση της πληθωριστικής πίεσης στον κλάδο των FMCGs, από το +1,6% που σημειώθηκε το πρώτο τρίμηνο, στο +10,9% κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με τη πτώση του όγκου ωστόσο να συγκρατείται κατά την διάρκεια του έτους. Μάλιστα στο τρίτο τρίμηνο του έτους ο τουρισμός φαίνεται να έπαιξε σημαντικό ρόλο στην κατανάλωση, καθώς παρόλο τον διπλασιασμό σχεδόν του επιπέδου της μέσης τιμής σε σχέση με το β’ τρίμηνο, η ζήτηση παρουσίασε θετικό πρόσημο στο +1,1%.
“Είναι αξιοσημείωτο”, όπως ανέφερε ο Κώστας Παπαδάκης, Sales & Engagement Manager της NielsenIQ, “πως παρά τον πληθωρισμό του μέσου καλαθιού των FMCGs στα υψηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαπενταετίας, η συνολική ετήσια κατανάλωση κατέγραψε ελάχιστες απώλειες, οι οποίες μάλιστα κατά κανόνα προήλθαν από το πρώτο τρίμηνο του έτους, όταν οι πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου συγκρίνονται με την περίοδο του παρατεταμένου lockdown του 2021. Οι καταναλωτές μπορεί να διαφοροποίησαν τις προτιμήσεις τους σε επίπεδο κατηγοριών ή επιμέρους μαρκών, να πρόσθεσαν περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι τους, να κυνήγησαν τις προσφορές, αλλά τελικά αγόρασαν σχεδόν τον ίδιο αριθμό τεμαχίων με πέρυσι, συντηρώντας για μια ακόμη χρονιά τα μετά-κορωνοϊού υψηλά επίπεδα πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου της τελευταίας τριετίας”.
Οι επιμέρους κατηγορίες
Όσον αφορά τώρα στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τα Τρόφιμα & Ποτά παρουσίασαν την πιο θετική τάση της τάξεως του +7,1%, με τη ζήτηση να παραμένει σχεδόν σταθερή (+0,5%). Την ίδια στιγμή, οι κατηγορίες που αφορούν στα Προϊόντα Προσωπικής Περιποίησης, καθώς και στα Προϊόντα Οικιακής Χρήσης σημείωσαν επίσης αύξηση στις πωλήσεις τους σε αξία, κατά +2,3% & +3,4% αντίστοιχα, με τις τεμαχιακές πωλήσεις ωστόσο να υποχωρούν σημαντικά (-5,4% και -6,0%, κατ’ αντιστοιχία).
Στα Τρόφιμα & Ποτά, ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, καθαρά λόγω ανατιμήσεων, παρουσίασαν μεταξύ άλλων τα Σπορέλαια (+30,6%) και τα Ελαιόλαδα (+16,4%), ενώ μείωση στο τζίρο τους είχαν ορισμένες από τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών όπως το Κρασί (-6,0%) και το Ουίσκι (-3,2%), πιθανότατα και λόγω της στροφής στην κατανάλωση εκτός σπιτιού.
Όσον αφορά κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και περιποίησης, οι κατηγορίες που είχαν παρουσιάσει εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης κατά τις περιόδους της πανδημίας, χάνουν πλέον σημαντικό κομμάτι του τζίρου που είχαν χτίσει όλα τα προηγούμενα χρόνια, ως συνέπεια της αλλαγής της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Ενδεικτικά αναφέρονται οι κατηγορίες των αντισηπτικών (-38,9%), των ελαστικών γαντιών (-18,6%), καθώς και των στοματικών διαλυμάτων (-11,0%).
Το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ.) είναι η μοναδική μεγάλη κατηγορία που εμφάνισε αρνητική τάση σε όρους τζίρου στο -0,3%, ενώ τα Φρέσκα και επί Ζυγίω προϊόντα, στον αντίποδα, παρουσίασαν την πιο θετική τάση στο +8,3%.
Τόνωση από τον τουρισμό
Όσον αφορά στις διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, για μια ακόμη χρονιά οι μεγάλες αίθουσες άνω των 2.500 τ.μ. (hypermarkets) συνέχισαν την αναπτυξιακή τους πορεία στο +7,2%, ενώ τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης παρουσίασαν και οι μικρότερες αίθουσες (>1.000 τ.μ.).
Παρατηρώντας την απόδοση των διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών, στις οποίες η NielsenIQ αποδομεί την αγορά, άξιο σχολιασμού είναι το γεγονός ότι όλες οι επιμέρους γεωγραφικές περιοχές παρουσίασαν θετικές τάσεις και ιδιαίτερα οι περιοχές της Κρήτης και της Πελοποννήσου, οι οποίες φαίνεται να τονώθηκαν σημαντικά από την τουριστική δραστηριότητα, σημειώνοντας αύξηση τζίρου κατά 9,2% και 8,5% σε σχέση με το 2021.
Latest News
On track οι επενδύσεις 400 εκατ στο Costa Navarino - Ξεπουλάνε οι βίλες
Με όλα τα ξενοδοχεία σε λειτουργία και μία γειτονιά βιλών ξεκίνησε η σεζόν στην Costa Navarino
Bloomberg: Στο Ελληνικό η μεγαλύτερη «έξυπνη» πόλη της Ευρώπης
Τι αναφέρει ο CEO της Lamda Οδυσσέας Αθανασίου για το έργο
«Καλπάζουν» τα καλλυντικά - Τι έδειξε έρευνα της ICAP
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις καλλυντικών αποκτούν ιδιαίτερη αξία για τον καταναλωτή
Ποιος είναι ο Έλληνας πίσω από την επιτυχία της New Balance – Πώς κοντράρει στα ίσια Nike και Adidas
Από τις κότες και το “dad shoe”, στο Μαραθώνιο της Βοστόνης, το Στιβ Τζομπς και τη σημερινή της εικόνα, η New Balance έχει να πει τη δική της “ελληνική” ιστορία.
Με το βλέμμα στην Φρανκφούρτη για τα μερίσματα οι τράπεζες
Τι είπαν στους αναλυτές Μεγάλου και Μυλωνάς για τη διανομή των μερισμάτων στους μετόχους
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Αλλαγές κορυφής στην «Χήτος» με το βλέμμα στο... Λονδίνο
Ο Νίκος Χήτος ανέλαβε πρόεδρος της Χήτος ενώ την είσοδό του στο διοικητικό συμβούλιο έκανε ο Βασίλης Χήτος στη θέση του αντιπροέδρου
Τι σημαίνει για την Kiko Milano στην Ελλάδα το deal με τη Louis Vuitton
Δεν υπάρχει καμία επίδραση στο αναπτυξιακό πλάνο της low cost ταλικής μάρκας που έφερε ο όμιλος Φάις στην Ελλάδα, ως αποκλειστικός διανομέας, το 2020
Ποιος είναι ο όμιλος «Παύλος Ν. Πέττας» που χτύπησε το ακίνητο στο Ρίο - Αντίρριο - Το success story των 77 ετών
Η εταιρεία διαθέτει πλέον περισσότερα από 80.000 τ.μ. ιδιόκτητων εγκαταστάσεων στην Ελλάδα και άλλα 110.000 τ.μ. στη Βουλγαρία
Η μάχη των τραπεζών με τα έξοδα σε 4 μέτωπα
Η πρόγευση της στρατηγικής για τον περιορισμό των δαπανών από την Πειραιώς