Το Φεστιβάλ Αθηνών επιφυλάσσει στο κοινό του – και όχι μόνο – μία έκπληξη με την έναρξη των εκδηλώσεών του την 1η Ιουνίου, στην πρεμιέρα της όπερας «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Πουτσίνι, σε παραγωγή της Λυρικής Σκηνής και σκηνοθεσία του Ολιβιέ Πι.
Η αλλαγή αφορά έναν από τους «κόμβους» του φεστιβαλικού θεάματος, ο οποίος δεν είναι άλλος από το Ηρώδειο. Το «λευκό κουτί», η μέχρι πρότινος παρουσία του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου στην είσοδο του ρωμαϊκού ωδείου, αλλάζει όψη με βάση τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ενός εφήμερου περιπτέρου (pavilion).
Η λιτής αισθητικής κατασκευή τεσσάρων λυόμενων στοιχείων φτιαγμένη με ξύλο και πολυκαρβουνικό υλικό, χωροθετείται στον υπαίθριο πλακοστρωμένο χώρο, κατά μήκος της όψης του Ηρωδείου φιλοξενώντας στο εξής το εκδοτήριο εισιτηρίων, το πωλητήριο και τα κυλικεία.
Οι τέσσερις αυτόνομες αυτές κατασκευές θα λειτουργούν ως «δορυφόροι» του πέμπτου κεντρικού χώρου που θα βρίσκεται στο μετασκήνιο του Ωδείου. Τον σχεδιασμό του pavillion, σε χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης, ανέλαβε η ομάδα του αρχιτεκτονικού γραφείου Flux Office: Εύα Μανιδάκη, Θανάσης Δεμίρης, Ευθύμης Δούγκας, Ραμίν Αντωνιάδης.
Τα σχέδια αφορούν επιπλέον τον χώρο που θα στεγάζει βοηθητικά καμαρίνια, γραφεία, αποθήκες, καθώς και τις κλίμακες που οδηγούν στον υφιστάμενο – διαμορφωμένο – χώρο υπογείου, όπου φιλοξενούνται τα κύρια καμαρίνια, υγροί χώροι και γραφεία.
Η Εύα Μανιδάκη τονίζει στα «ΝΕΑ» ότι «ο χαρακτήρας της κατασκευής είναι εφήμερος, γι’ αυτό και θα παραμείνει μόνο για τη διάρκεια του φεστιβάλ. Η πρόκληση για οποιαδήποτε αρχιτεκτονική χειρονομία είναι μεγάλη όταν συνομιλείς με ένα μνημείο του βεληνεκούς του Ηρωδείου» λέει χαρακτηριστικά.
«Θελήσαμε οτιδήποτε προτείνουμε να είναι εξαιρετικά διακριτικό. Η ιδέα μας για αυτή την κατασκευή του περιπτέρου-pavilion μοιάζει με τα στοιχεία των παιχνιδιών Lego που εύκολα κουμπώνουν και λύνονται μεταξύ τους. Η δομή του ίδιου του μνημείου, οι καθετότητές του, η ελαφρότητα και ο ρυθμός του μας οδήγησαν στη διαπερατότητα που είναι και η κεντρική ιδέα του σχεδιασμού μας. Ετσι ώστε οι μικρές σχισμές της κατασκευής σου επιτρέπουν να δεις ανεμπόδιστα το μνημείο».
Τα υλικά των κατασκευών
Η κεντρική κατασκευή, που βρίσκεται σε απόσταση από την όψη του Ηρωδείου, ορίζει μια ζώνη κυκλοφορίας, δεν έρχεται σε επαφή με τις υφιστάμενες λίθους του μετασκηνίου (αρχαίες και μεταγενέστερης αναστήλωσης). Οι τέσσερις κατασκευές-δορυφόροι χωροθετούνται στις θέσεις των υφισταμένων, κρατώντας αποστάσεις από το μνημείο και φέρουν υπερυψωμένο δάπεδο. Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι το ξύλο για τις όψεις και τις εσωτερικές επιφάνειες.
«Το ξύλο, ένα φυσικό υλικό που συνδιαλέγεται με την πέτρα, είναι επίσης υλικό που «γερνά» πολύ ωραία, αλλάζοντας χρώμα και υφή» προσθέτει η αρχιτέκτονας. Χρησιμοποιείται επίσης το μέταλλο, ως στατικός φορέας, με βαφή στην απόχρωση της πέτρας. Επίσης το πολυκαρβονικό, ένα γαλακτερής απόχρωσης υλικό που εισάγει τις κατακόρυφες πτυχώσεις, για τη διαφάνεια και διάχυση του φωτός. Και για την επιστέγαση το Flux Office επέλεξε θερμομονωτικά Πανέλα.
Ολες οι κατασκευές εδράζονται σε βάσεις με ελαστικές απολήξεις. Η κεντρική κατασκευή αποτελείται από τρεις μονάδες με ανεξάρτητες στέγες, όπου η απορροή των ομβρίων πραγματοποιείται κατά τον άξονα του κεντρικού τοίχου του μετασκηνίου. Το πωλητήριο, που βρίσκεται απέναντι από την κεντρική μονάδα, έχει πάρει στοιχεία από το πτυχωτό τμήμα της στον σχεδιασμό του. Είναι ανοιχτό και έχει βιτρίνες ώστε το Φεστιβάλ Αθηνών να παρουσιάζει υλικό από το πρόγραμμα των εκδηλώσεών του, αφίσες, προγράμματα, εκδόσεις και άλλα συναφή αντικείμενα.
«Διορθώνουμε μια ανορθογραφία που αδικούσε το μνημείο»
Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικό Φεστιβάλ Α.Ε., Δημήτρης Πασσάς, δήλωσε τα εξής: «Οι νέες κατασκευές που ήδη τοποθετούνται στον εξωτερικό χώρο του Ηρωδείου είναι ένα έργο για το οποίο είμαστε όλοι περήφανοι στο Φεστιβάλ. Με σχετικά χαμηλό κόστος, στο πλαίσιο των περιορισμένων πόρων του φορέα μας, διορθώνουμε μια ανορθογραφία που αδικούσε το μνημείο αλλά και τους καλλιτέχνες που φιλοξενεί κάθε χρόνο. Συγχαρητήρια στην Κατερίνα Ευαγγελάτου για την πρωτοβουλία καθώς και το αρχιτεκτονικό γραφείο των Εύας Μανιδάκη και Θανάση Δεμίρη για τον καλαίσθητο σχεδιασμό των νέων εγκαταστάσεων. Σειρά έχει τώρα η εξίσου αναγκαία αναμόρφωση των υπόγειων καμαρινιών για την οποία αναμένουμε την έγκριση της Εφορείας Αρχαιοτήτων της πόλης των Αθηνών».
Έντυπη έκδοση «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Άστον Βίλα – Ολυμπιακός: 2-4 – Μυθική νίκη στην Αγγλία και φουλ για τελικό!
Ο Ολυμπιακός ήταν μαγικός πετυχαίνοντας επική νίκη στην Αγγλία επί της Άστον Βίλα και θέλει να «σφραγίσει» στο Καραϊσκάκη την πρόκριση στον τελικό του Conference League
Πέθανε ο αμερικανός μυθιστοριογράφος Πολ Όστερ
Άφησε την τελευταία του πνοή στην κατοικία του στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης
Το 75% των οργανισμών αλλάζουν στρατηγικές για το ανθρώπινο δυναμικό λόγω Generative AI
Έρευνα της Deloitte για το Generative AI διαπιστώνει ότι η υιοθέτησή του προχωρά γρήγορα, αλλά το κλειδί για μεγαλύτερη πρόοδο είναι η πραγματοποίηση οργανωτικών αλλαγών
Eminem και Bob Marley «επιστρατεύει» η McKinsey για να τονώσει τους συνεργάτες της
Η εταιρεία προσπαθεί να ενισχύσει το ηθικό των εργαζομένων της
Τα οικονομικά χάλια του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι
Το μουσείο αντιμετωπίζει οικονομική πίεση από ένα συνεχιζόμενο έργο ανακαίνισης του βασικού του ιδρύματος στο Παρίσι και τη δημιουργία ενός νέου παραρτήματος στο Massy της Γαλλίας
Πόσα «έπιασε» το χρυσό ρολόι του πλουσιότερου επιβάτη του Τιτανικού
Καταρρίφθηκε το προηγούμενο ρεκόρ για αντικείμενο από το ναυάγιο του Τιτανικού
Στασιμότητα στην πρόοδο των γυναικών εντός και εκτός του χώρου εργασίας
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, τα αυξανόμενα επίπεδα άγχους και η κακή ψυχική υγεία εξακολουθούν να υπάρχουν
Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω – Τα προσωπικά όνειρα και ο «Στόχος 8»
Τι σημαίνει αξιοπρεπής εργασία;
Έργα του Andy Warhol και του KAWS θα εκτεθούν μαζί για πρώτη φορά
Η έκθεση «KAWS + Warhol» θα εγκαινιαστεί στις 18 Μαΐου και θα διαρκέσει έως τις 20 Ιανουαρίου 2025 στο Μουσείο Άντι Γουόρχολ, το οποίο γιορτάζει την 30η επέτειό του.
Στο σφυρί ρολόι που ανήκε στον πλουσιότερο επιβάτη του Τιτανικού
Σε δημοπρασία και η βαλίτσα που περιείχε το βιολί που έπαιζε ο επικεφαλής της ορχήστρας την ώρα που βυθιζόταν το πλοίο