Δύο σημαντικά βήματα για τον πολύπαθο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) θα γίνουν ως το τέλος του 2021. Η ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου για το οδικό  ΣΔΙΤ του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη», καθώς και η δημοπράτηση ως δημόσιο έργο του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», με τον προϋπολογισμό για τα δύο τμήματα να ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ, είναι τα ορόσημα των επόμενων μηνών.

Στις παραπάνω εξελίξεις αναφέρθηκε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, παρουσιάζοντας, κατά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, τα επόμενα άμεσα βήματα ώστε το έργο που ομοιάζει με σύγχρονο «γεφύρι της Άρτας» να γίνει πραγματικότητα. «Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς πως το έργο στήθηκε σχεδόν από το μηδέν. Η εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ήταν για άμεση απεμπλοκή και ωρίμανση του έργου και αυτό κάναμε», ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι η χρηματοδότηση του τεράστιου έργου, συνολικής αξίας 1,8 δισ. ευρώ, είναι εξασφαλισμένη από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στη συνέχεια, ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε διεξοδικά στην πορεία του έργου, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση της ΝΔ παρέλαβε ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.

Στις ενέργειες που έχουν ολοκληρωθεί το τελευταίο διάστημα περιλαμβάνονται η ενιαιοποίηση του τεχνικού αντικειμένουαπό τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, η οριστικοποίηση του χρηματοοικονομικού μοντέλου, η αναβάθμιση των προβλέψεων για τα όρια ταχύτητας και η ένταξη των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων στο έργο. Στο πλαίσιο αυτό, ανατέθηκαν πάνω από 16 μελέτες και δημοπρατήθηκαν έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων, προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ σε διάφορα σημεία του άξονα.

Όπως είπε ο υφυπουργός, οι μελέτες ολοκληρώθηκαν και κατατέθηκαν οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση, τόσο για το μεγάλο τμήμα «Χανιά – Ηράκλειο», όσο και για το τμήμα «Χερσόνησος – Νεάπολη». Ειδικά για το τελευταίο, το τμήμα μήκους 22 χλμ. και προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ για το οποίο προβλέπονται σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας, ξεκίνησε ήδη η Β’ Φάση του Διαγωνισμού και ως τα τέλη του έτους θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο.

Ετοιμάζονται ακόμη οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, ενώ προχωρά και η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί στα τέλη του έτους ως δημόσιο έργο. Για το τμήμα «Κίσσαμος-Χανιά», έχουν ανατεθεί και ολοκληρώνονται  ήδη οι μελέτες ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη Σύμβαση Παραχώρησης. «Μελετάται ταυτόχρονα και το κομμάτι Σούδα – Αεροδρόμιο, ενώ και ευρύτερα το πρόγραμμα έργων μας στη Κρήτη εξελίσσεται κανονικά», είπε ο υφυπουργός Υποδομών.

Η χρηματοδότηση του έργου και τα διόδια

Ως προς τη χρηματοδότηση του τεράστιου έργου, το οποίο αθροιστικά είναι και το μεγαλύτερο έργο υποδομής που θα εκτελεστεί στη χώρα τα επόμενα χρόνια, έχουν εξασφαλιστεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ 1,027 δισ. ευρώ για τον άξονα «Κίσσαμος – Άγιος Νικόλαος».

Ξεκαθαρίζοντας ότι στον ΒΟΑΚ θα υπάρχουν διόδια, στο ίδιος ύψος που πληρώνουν και όλοι οι έλληνες πολίτες, δηλαδή 0,063 ανά χιλιόμετρο, αλλά θα είναι με αναλογική χρέωση και ηλεκτρονικά, ώστε να είναι δίκαια μετά την κατασκευή του δρόμου, ο κ. Καραγιάννης τόνισε απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της αξιωματικής αντιπολίτευσης: «Δεν μπορείτε να λέτε ψέματα στους κρητικούς ότι “εμείς θα κάναμε το έργο χωρίς διόδια”, γιατί αυτό δεν είναι αλήθεια. Ούτε βέβαια ότι θα υπάρχουν διόδια για τους μη Κρητικούς. Αυτά δεν γίνονται σε καμιά χώρα του κόσμου!».

Συμπλήρωσε, επίσης ότι, και η Σικελία έχει διόδια στους αυτοκινητόδρομους που συνδέουν τα τρία μεγάλα αστικά κέντρα και η Μαγιόρκα και τώρα, σύμφωνα με το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας που κατέθεσε η Ισπανία προβλέπεται η εγκατάσταση διοδίων σε όλο το εθνικό οδικό δίκτυο.

Σημειώνεται ότι σε υπηρεσιακό έγγραφο του Απριλίου 2018, που κατατέθηκε στη Βουλή, αναφέρονταν «αναμενόμενες εισπράξεις διοδίων 75 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτική συνδρομή Δημοσίου μόνο 500 εκατ. ευρώ», για ένα έργο τριπλάσιου τουλάχιστον προϋπολογισμού.

«Ξέρετε τι λέει αυτό έγγραφο;», ρώτησε τους επερωτώντες βουλευτές ο υφυπουργός. «Ότι δεν είχατε χρηματοδοτικό μοντέλο, δεν είχατε μελέτες, δεν είχατε χάραξη και είχατε βάλει και διόδια! Παρόλα αυτά βγαίνατε και λέγατε ότι δεν θα βάζατε διόδια!».

Τα παράλληλα οδικά δίκτυα

Όσον αφορά στα παράλληλα οδικά δίκτυα, σύμφωνα με όσα είπε ο υφυπουργός, «η προμελέτη οδοποιίας που έχει εκπονηθεί για τα τμήματα  “Χανιά – Ηράκλειο” και  “Χερσόνησος – Νεάπολη” εξασφαλίζει απολύτως, μέσω των ανισόπεδων κόμβων που προβλέπονται, τη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της Κρήτης σε κάθε περιοχή διέλευσης αυτού». Αντίστοιχα και με την αδειοδοτημένη περιβαλλοντικά, μελέτη αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», καθώς και την υπό εκπόνηση μελέτη του τμήματος «Χανιά – Κίσσαμος».

Επίσης, διευκρίνισε ότι το οδικό δίκτυο Κρήτης – σύμφωνα με τον Καλλικράτη – ανήκει στην Περιφέρεια, και «εμείς έχουμε φροντίσει, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, να συνδέεται με τον ΒΟΑΚ, ώστε να παρέχεται εύκολη και κυρίως ασφαλής πρόσβαση σε αυτό».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές