Αποκαλυπτική ως προς το ρόλο που παίζει η σημαία που φέρει ένα πλοίο στην ευημερία των ναυτικών είναι πρωτότυπη έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Θαλασσίων Επιστημών του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστήμιου Πειραιώς.

Η εθνική σημαία είναι μια κρατική σημαία, όπου η εθνικότητα του πλοιοκτήτη ταυτίζεται με την σημαία της χώρας, όπως π.χ. η Ιαπωνία, η Ελλάδα, το Χονγκ Κονγκ, η Κίνα κ.λπ.

Η διεθνής σημαία αναφέρεται στη νηολόγηση ενός πλοίου σε κατάσταση διαφορετική από εκείνη του ιδιοκτήτη ενός πλοίου.

Αυτές οι σημαίες μπορεί να περιλαμβάνουν τα Νησιά Μάρσαλ, τον Παναμά, τις Μπαχάμες, τις Βερμούδες, τη Βολιβία, την Κύπρο, την Ονδούρα, τη Μάλτα, τη Λιβερία κ.λπ.

Η έρευνα

Η έρευνα διεξήχθη μέσα στο 2020, σε ένα δείγμα από 1.612 ναυτικούς, που εργάζονται σε διάφορους τύπους πλοίων, και ανήκουν σε όλες τις βαθμίδες. Το 49,1% των εξεταζόμενων ναυτικών είναι Φιλιππινέζοι, το 17,1% Ουκρανοί, το 15,9% Ρώσοι και ακολουθούν και πολλές άλλες εθνικότητες. Σημειώνεται ότι το 99,3% του δείγματος είναι άντρες.

Η έρευνα παρουσιάστηκε χθες στο ΕΒΕΠ, από τον καθηγητή-συντονιστή Άγγελο Παντουβάκη ενώ επικεφαλής της έρευνας ήταν ο επίκουρος καθηγητής Διονύσης Πολέμης και υπεύθυνη για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Καρακασνάκη.

Όπως ειπώθηκε από τον κ. Παντουβάκη οι ναυτικοί που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει τη σημαία ενός παραδοσιακού θαλάσσιου έθνους (δηλαδή μιας εθνικής σημαίας) φαίνεται να έχουν παρόμοιες αξιολογήσεις για τις κύριες συνιστώσες που διαμορφώνουν την ευημερία τους, με εκείνους που εργάζονται σε ένα πλοίο που φέρει διεθνή σημαία η σημαία ευκαιρίας όπως αποκαλούνταν κάποτε, τα νηολόγια χωρών όπως του Παναμά, Νησιών Μάρσαλ, Λιβερίας κ.λ.π.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σε θέματα που σχετίζονται με την κατάσταση της φυσικής ζωής στο πλοίο οι διαφορές στο ποσοστό ικανοποίησης των ναυτικών σε πλοία με εθνικές σημαίες και πλοία με διεθνείς σημαίες, είναι πολύ μικρές.

Για παράδειγμα η θερμοκρασία στην καμπίνα του πλοίου είναι ικανοποιητική με το βαθμό ικανοποίησης να φτάνει στο 5,6 για τους ναυτικούς σε πλοία με εθνική σημαία ενώ ανέρχεται το 5,66 για ναυτικούς σε πλοία με διεθνή σημαία.

Σε θέματα λειτουργικότητας του πλοίου όπως η καθαριότητα της καμπίνας η ικανοποίηση είναι στο 5,8 ανεξάρτητα από την σημαία του πλοίου. Ανάλογη εικόνα καταγράφεται και σε άλλες μετρήσεις.

Η επίκληση αρνητικών στοιχείων όσον αφορά την επίπτωση στην ευημερία των ναυτικών των σημαιών τρίτων χωρών η σημαιών ευκαιρίας είναι αδικαιολόγητη έδειξε η έρευνα, με τον κ. Παντουβάκη να επισημαίνει ότι η συσχέτιση των διεθνών νηολογίων με συνθήκες κατώτερης ποιότητας στη διαβίωση των ναυτικών μπορεί να είναι άσκοπη και παραπλανητική.

Πλοία με υποτυπώδεις συνθήκες διαβίωσης ή πλοία που λειτουργούν με τα υψηλότερα πρότυπα μπορούν να βρεθούν τόσο σε εθνικά νηολόγια όσο και σε διεθνή νηολόγια, ενισχύοντας το γεγονός ότι η ευημερία των ναυτικών δεν φαίνεται να συνδέεται με τη σημαία που φέρουν τα πλοία, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα