
Πρόστιμα συνολικού ύψους 4,36 εκατ. ευρώ επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε εννέα εταιρείες υπηρεσιών ρυμούλκησης για παραβίαση των όρων ελεύθερου ανταγωνισμού.
Η ανακοίνωση
Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της «η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την υπ’ αριθ. 796/2022 ομόφωνη απόφασή της, κατά την απλοποιημένη διαδικασία διευθέτησης διαφορών του άρθρου 25α του ν. 3959/2011, όπως ισχύει και σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 790/2022 απόφασή της, αποδέχθηκε τις σχετικές προτάσεις διευθέτησης διαφοράς που υπέβαλαν οι επιχειρήσεις: 1) “ΒΕΡΝΙΚΟΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ – ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ” (εφεξής, “ΒΕΡΝΙΚΟΣ”), 2) “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΑ – ΡΥΜΟΥΛΚΑ”, (εφεξής, “ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ”) 3) “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΑ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΝΑΥΑΓΙΑΙΡΕΣΕΙΣ – ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΕΙΣ”, “ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ Ι ΝΑΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ” και “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ MEGATUGS ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΕΙΣ ΝΑΥΑΓΙΑΙΡΕΣΕΙΣ” (εφεξής, “MEGATUGS”), 4) “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΖΟΥΡΟΥ” (εφεξής, “ΖΟΥΡΟΣ”), 5) “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΜΕΓΑΛΟΧΑΡΗ – ΖΟΥΡΟΣ ΡΥΜΟΥΛΚΗΣΕΙΣ & ΝΑΥΑΓΙΑΙΡΕΣΕΙΣ” (δ.τ. PRO – TUGS), 6) “ΒΕΡΝΙΚΟΣ – ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗΣ – ΛΥΜΠΟΥΣΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ” (δ.τ. AEGEAN TUGS), 7) “ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΑ ΡΥΜΟΥΛΚΑ” (δ.τ. MED TUGS), και 8) “ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ – ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΒΕΡΝΙΚΟΣ ΖΟΥΡΟΣ” (εφεξής, “ΒΕΡΝΙΚΟΣ-ΖΟΥΡΟΣ”), και 9) “ΒΕΡΝΙΚΟΣ ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ” (εφεξής, “ΒΕΡΝΙΚΟΣ-ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ”), και επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 4.360.818,28 ευρώ.
Διαβάστε επίσης: Εθνική ανάγκη η ανανέωση του ελληνικού στόλου ναυαγοσωστικών
Ιστορικό
Η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (εφεξής και “ΓΔΑ”) εκκίνησε αυτεπάγγελτη έρευνα στην αγορά παροχής υπηρεσιών ρυμούλκησης στις 11.10.2019. Εκκρεμούσης της αυτεπάγγελτης έρευνας, υπεβλήθη σχετική καταγγελία στρεφόμενη κατά ορισμένων από τις ελεγχόμενες επιχειρήσεις.
Από την έρευνα της Υπηρεσίας, διαπιστώθηκαν συμφωνίες, οι οποίες συνήφθησαν μεταξύ των προαναφερθεισών επιχειρήσεων και εμπίπτουν στην κατά τα άρθρα 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ έννοια της συμφωνίας μεταξύ επιχειρήσεων.
Οι ελεγχόμενες εταιρείες, για τις οποίες συλλέχθηκαν αποδεικτικά στοιχεία ικανά να στοιχειοθετήσουν παράβαση των άρθρων 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ, εκδήλωσαν εγγράφως το ενδιαφέρον τους για διερεύνηση της δυνατότητας υπαγωγής τους στη διαδικασία διευθέτησης διαφορών και κατέθεσαν σχετικό αίτημα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 30 της Ανακοίνωσης για τη διαδικασία διευθέτησης διαφορών.
Σημειώνεται ότι στην υπόθεση αυτή οι εμπλεκόμενες επιχειρήσεις προσήλθαν σε διευθέτηση πριν από την επίδοση σχετικής Εισήγησης, γεγονός το οποίο αύξησε τη διαδικαστική αποτελεσματικότητα της ΕΑ.
Διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών
Η διαδικασία διευθέτησης διαφορών αφορά στις περιπτώσεις που επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων παραδέχονται, εκούσια και ανεπιφύλακτα, τη συμμετοχή τους σε οριζόντια εξ αντικειμένου παράνομη σύμπραξη, κατά παράβαση του άρθρου 1 του ν. 3959/2011 ή/ και του άρθρου 101 ΣΛΕΕ, και διευκολύνουν, με τον τρόπο αυτό, τη διαδικασία διαπίστωσης της παράβασης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Στις περιπτώσεις αυτές χορηγείται μείωση του προστίμου κατά 15% υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Μετά την τροποποίηση του ν. 3959/2011 και την πρόσφατη απόφαση 790/2022 η διαδικασία διευθέτησης διαφορών μπορεί να εφαρμοστεί και σε κάθετες συμφωνίες κατά παράβαση του άρθρου 1 του Ν. 3959/2011 ή/ και του άρθρου 101 ΣΛΕΕ, καθώς και σε παράβαση του άρθρου 2 του ν. 3959/2011 ή/και του άρθρου 102 ΣΛΕΕ, καθώς και σε παράβαση του άρθρου 1Α του ν. 3959/2011.
Σκοπός της διαδικασίας διευθέτησης διαφορών είναι η απλοποίηση και επιτάχυνση της διοικητικής διαδικασίας έκδοσης αποφάσεων από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς και ο περιορισμός του αριθμού των προσφυγών που ασκούνται κατά των αποφάσεων της Επιτροπής ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.
Με τον τρόπο αυτό παρέχεται η δυνατότητα στην ΕΑ να εξετάζει περισσότερες υποθέσεις με τους ίδιους πόρους και με λιγότερη διοικητική επιβάρυνση και να αυξάνει, έτσι, τον αποτρεπτικό χαρακτήρα της δράσης της και να ενισχύει, συγχρόνως, το ενδιαφέρον των πολιτών για την αποτελεσματική και έγκαιρη τιμωρία των παραβατών.
Σχετική Αγορά
Η σχετική αγορά προϊόντων ορίζεται ως η αγορά ρυμουλκικών υπηρεσιών λιμένος. Ως σχετική γεωγραφική αγορά για την υπό κρίση υπόθεση θεωρούνται διακριτά οι λιμένες Θεσσαλονίκης, Αττικής και Καβάλας.
Νομική εκτίμηση
Οι συμφωνίες στις οποίες μετείχαν τα εμπλεκόμενα μέρη είχαν ως σκοπό (αντικείμενο) τον περιορισμό του ανταγωνισμού και συγκεκριμένα την κατανομή αγοράς και τον καθορισμό τιμών (εκπτώσεων) στην παροχή υπηρεσιών ρυμούλκησης εμπορικών πλοίων α) στον λιμένα της Θεσσαλονίκης (τόσο φορτηγών πλοίων όσο και δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου), β) στους λιμένες της Αττικής (δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου), γ) στους λιμένες της Καβάλας (τόσο φορτηγών πλοίων όσο και δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαίου).
Πρόστιμα
Η ΕΑ επέβαλε μειωμένα πρόστιμα λόγω της διαδικασίας διευθέτησης διαφορών (μείωση 15%) για την τέλεση της διαπιστωθείσας, βάσει του σκεπτικού της Απόφασης, παράβασης των άρθρων 1 του ν. 3959/2011 και 101 ΣΛΕΕ.
Με συνεκτίμηση των αρχών της οικονομικής ενότητας και οικονομικής διαδοχής η ΕΑ επέβαλε τα ακόλουθα πρόστιμα:
- Για την οριζόντια εξ αντικειμένου παράνομη σύμπραξη στον λιμένα της Θεσσαλονίκης, συνολικής διάρκειας από τον Αύγουστο 2016 έως 30 Σεπτεμβρίου 2019, με βάση τη διάρκεια συμμετοχής εκάστης: ΒΕΡΝΙΚΟΣ 272.349,91 ευρώ, ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ 250.116,59 ευρώ, MEGATUGS 498.280,58 ευρώ, ΖΟΥΡΟΣ 510.078,57 ευρώ και ΒΕΡΝΙΚΟΣ-ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ 384.072,82 ευρώ.
- Για την οριζόντια εξ αντικειμένου παράνομη σύμπραξη στους λιμένες της Αττικής, συνολικής διάρκειας από τον Μάιο 2017 έως 30 Σεπτεμβρίου 2019, με βάση τη διάρκεια συμμετοχής εκάστης: PRO – TUGS 1.060.950,56 ευρώ, MED TUGS 1.203.324,95 ευρώ και ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ 181.137,25 ευρώ.
- Για την οριζόντια εξ αντικειμένου παράνομη σύμπραξη στους λιμένες της Καβάλας, διάρκειας από τον Αύγουστο 2019 έως 30 Σεπτεμβρίου 2019: ΖΟΥΡΟΣ 247,57 ευρώ και ΣΠΑΝΟΠΟΥΛΟΣ 259,48 ευρώ».


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα