Έπειτα από μια μακρά περίοδο χαμηλών βροχοπτώσεων η στάθμη του νερού στο Μισισιπή έχει υποχωρήσει σε επίπεδα που δεν έχουν παρατηρηθεί εδώ και μια δεκαετία. Σύμφωνα με στοιχεία της Γεωλογικής Υπηρεσίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής (USGS), το ύψος των υδάτων του θρυλικού ποταμού στο Μέμφις του Τενεσί είναι το μικρότερο που έχει καταγραφεί από το 2011, όταν και ξεκίνησε η Υπηρεσία να δημοσιεύει πληροφορίες για την περιοχή αυτή.
Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί οφείλεται κυρίως στις πολύ ασθενείς βροχοπτώσεις που σημειώθηκαν στις Πολιτείες του Κάνσας, της Νεμπράσκα και επίσης της Ντακότα, όπου ρέει ένας από τους κύριους παραπόταμους του Μισισιπή, ο Μισούρι. Το αποτέλεσμα είναι εξόχως ανησυχητικό για την οικονομία και τις εξαγωγές των ΗΠΑ, δεδομένου ότι ο Μισισιπής διαδραματίζει ένα κομβικό ρόλο για τις πλωτές μεταφορές της χώρας.
Το Σώμα Μηχανικού του αμερικανικού στρατού έχει φέρει εις πέρας επείγουσες επιχειρήσεις βυθοκόρησης για να μπορέσουν να πλεύσουν οι φορτηγίδες με τα εμπορεύματα. «Είναι πολύ κρίσιμη η εποχή αυτή του έτους διότι η συγκομιδή βρίσκεται σε εξέλιξη. Είναι η χειρότερη περίοδος που θα μπορούσε να συμβεί το πρόβλημα με τη χαμηλή στάθμη των υδάτων του ποταμού», σημειώνει ο Ντεμπ Κάλχουν, αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Πλωτών Οδών, το οποίο προωθεί την καλή διαχείριση των υδάτων και των φραγμάτων των αμερικανικών ποταμών.
Διαβάστε ακόμα: Σε κίνδυνο εκατομμύρια αποδημητικά πουλιά στο Σολτ Λέικ Σίτι
Μετ’ εμποδίων η κυκλοφορία
Ο Κάλχουν εξήγησε ότι η συγκομιδή του χειμερινού σιταριού ολοκληρώθηκε στις αρχές Αυγούστου. Αλλά η συγκομιδή του καλαμποκιού βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και οι μεταφορικές ανάγκες διαρκώς αυξάνονται. Γι’ αυτό και το Συμβούλιο κάλεσε επειγόντως σε βοήθεια το Μηχανικό.
Σύμφωνα με στοιχεία του αμερικανικού υπουργείου Γεωργίας, περίπου τα δύο τρίτα των σιτηρών που εξήχθησαν πέρυσι δια θαλάσσης από τις ΗΠΑ έφθασαν στον Κόλπο του Μεξικού μέσω του Μισισιπή. Μία μόνο πλωτή φορτηγίδα μπορεί να μεταφέρει όγκο σιτηρών που θα χρειάζονταν 15 σιδηροδρομικά φορτηγά βαγόνια και 60 ημιρυμουλκούμενα για να μεταφερθεί, σημειώνει η American Waterways Operators, η εταιρεία που διαχειρίζεται και επιβλέπει τις μεταφορές από τα πλωτά ποτάμια των ΗΠΑ.
«Αυτή την εποχή του χρόνου, συνήθως βλέπεις 40 φορτηγίδες ή και περισσότερες στη σειρά, που σπρώχνονται από ένα ρυμουλκό», δηλώνει σε ρεπορτάζ του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων (AFP) ο Ντεμπ Κάλχουν. «Αλλά αυτή τη στιγμή δεν είναι δυνατόν να πλεύσουν περισσότερες από 24 ή 25 τη φορά, ανάλογα με τη στάθμη του ποταμού», τονίζει.
Διαβάστε ακόμα: Ο πόλεμος των σιτηρών το 1867
«Κινδυνεύουμε να αποκλειστούμε από την αγορά»
«Εδώ που έχουμε φθάσει, απλώς όλοι μας ελπίζουμε να βρέξει για να φουσκώσουν κάπως τα νερά», δήλωσε απελπισμένη η Βιρτζίνια Μακ Γκάθι της McGathey Commodities Group. Η μετεωρολογική υπηρεσία ήταν μετρίως ενθαρρυντική, καθώς προβλέπει ασθενείς βροχοπτώσεις το Σαββατοκύριακο στο Αρκάνσας, το Τενεσί και το Μισισιπή. «Το χαμηλό επίπεδο των νερών του Μισισιπή θα επηρεάσει σαφώς τις εξαγωγές», προβλέπει η μάνατζερ του ομίλου μεταφοράς εμπορευμάτων.
Πρόκειται βέβαια για κάτι που ήδη συμβαίνει. Σύμφωνα με το υπουργείο Γεωργίας, οι ναύλοι των πλωτών μεταφορών αγροτικών πρώτων υλών με φορτηγίδες έχουν τετραπλασιαστεί από τα τέλη Αυγούστου. «Έτσι όπως πάμε, με αυτές τις τιμές εξαγωγής που έχουν διαμορφωθεί, βρισκόμαστε σε διαδικασία αποκλεισμού από την αγορά», προειδοποιεί ο Μάικλ Ζάζολο της Global Commodity Analytics and Consulting. Ο αναλυτής εξηγεί ότι εκείνες που επηρεάζονται περισσότερο είναι οι τιμές – και οι εξαγωγές – του καλαμποκιού, καθώς η μεταφορική ικανότητα των φορτηγίδων έχει μειωθεί κατά το ήμισυ.
Διαβάστε ακόμα: «Σήμα κινδύνου» από την Ουάσιγκτον – To «τοξικό μείγμα» που απειλεί την παγκόσμια οικονομία
Χαμηλότερη και η σοδειά
Η πτώση της στάθμης των υδάτων του πλωτού Μισισιπή συμπίπτει με μια κακή χρονιά, σε ό,τι αφορά την αμερικανική συγκομιδή σιταριού, καλαμποκιού και σόγιας, που αναμένεται εφέτος χαμηλότερη από το αναμενόμενο. Την Τετάρτη το υπουργείο Εμπορίου κατέβασε κατά 7% τον πήχη της προηγούμενης πρόβλεψής του (του Σεπτεμβρίου) για τον όγκο της συγκομιδής σιταριού.
Το χειμερινό σιτάρι επλήγη από την επίμονη ξηρασία ιδιαίτερα στο Τέξας, την Οκλαχόμα, τη Νεμπράσκα, το Κάνσας και το Κολοράντο, Πολιτειών που συνεισφέρουν κατά περισσότερο από το 50% της συνολικής παραγωγής των ΗΠΑ.
Κατά τον αναλυτή Μάικλ Ζάζολο εξαιτίας της σοβαρής εμπλοκής που έχει προκαλέσει η ανομβρία στις πλωτές μεταφορές μέσω του Μισισιπή η αγορά γεωργικών προϊόντων υφίσταται μεγάλες πιέσεις και οι τιμές άμεσης παράδοσης (spot) των προϊόντων είναι σημαντικά χαμηλότερες από αυτές των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης (για παραδόσεις σε προθεσμία δύο μηνών, φέρ’ ειπείν).
«Ξεπήδησαν τα βράχια»
«Εκείνες που θα επηρεαστούν πρώτες θα είναι οι αγορές στην κεντρική χώρα, που δεν βρίσκονται κοντά στις πλωτές οδούς μεταφοράς των εμπορευμάτων. Τούτο θα συμβεί επειδή το κόστος της αποθήκευσης θα αυξάνεται ολοένα και περισσότερο», διευκρινίζει ο Ζάζολο.
Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί θυμίζει ένα ανάλογο επεισόδιο με την πτώση της στάθμης των υδάτων του Μισισιπή που συνέβη το 2012, ενώ οι παλαιότεροι θυμούνται μια ιστορική κρίση στις πλωτές μεταφορές των ΗΠΑ που ξέσπασε το 1988. Το 2012, εξηγεί ο Ντέμπ Κάλχουν του Συμβουλίου Πλωτών Οδών, «τα νερά είχαν υποχωρήσει τόσο που φάνηκαν σαν να ξεπηδούν οι βράχοι από τον πυθμένα του Μισισιπή».
Το Συμβούλιο είχε και τότε ζητήσει τη βοήθεια από τους μηχανικούς του Στρατού, που ανατίναξαν τα βράχια για να αποκατασταθεί η ναυσιπλοΐα. «Δεν έχουμε ακόμα φτάσει σε εκείνο το σημείο υποχώρησης των υδάτων. Αλλά ξεκινήσαμε τις βυθοκορήσεις και αν δεν δώσει τη λύση η βροχή θα μελετήσουμε τις δυνατότητες που έχουμε για να απελευθερώσουμε περισσότερο νερό από τον Μισούρι ή από βόρειες δεξαμενές», δήλωσε ο Κάλχουν.
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»