Η Βόρεια Αφρική έχει γίνει βασικός προορισμός του ρωσικού ντίζελ και άλλων προϊόντων πετρελαίου μετά την επιβολή του εμπάργκο από την Ευρωπαϊκή Ένωση στις αρχές Φεβρουαρίου.

Οι αφρικανικές χώρες στη Μεσόγειο, καθώς και η Τουρκία, είχαν αρχίσει να εισάγουν περισσότερα ρωσικά καύσιμα ακόμη και πριν από τη δυτική απαγόρευση.

Τώρα όμως, αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι ορισμένα από αυτά τα προϊόντα θα μπορούσαν να κατευθυνθούν προς επανεξαγωγή στην Ευρώπη. Αλλά σημειώνουν επίσης ότι ακόμα κι αν συνέβαινε αυτό, είναι δύσκολο να εξακριβωθεί η πραγματική προέλευση ενός φορτίου που αναμιγνύεται με άλλα προϊόντα.

Από πού προμηθεύεται πλέον ντίζελ η Ευρώπη

Και η ΕΕ μπορεί να μην είναι πολύ αυστηρή στο να προσπαθήσει να αφαιρέσει κάθε πιθανό ρωσικό βαρέλι προϊόντος πετρελαίου από την αγορά της, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη εξάρθρωση στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου και τον στόχο των δυτικών εθνών να τιμωρήσουν τον Πούτιν αλλά να διατηρήσουν το πετρέλαιό του να ρέει σε όλο τον κόσμο.

Πετρέλαιο: Οι κυρώσεις στη Ρωσία ανασχεδιάζουν τον χάρτη

Η ΕΕ απαγόρευσε —από τις 5 Φεβρουαρίου— τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικών προϊόντων διύλισης πετρελαίου και περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd) ρωσικού ντίζελ, νάφθας και άλλων καυσίμων πρέπει να βρουν άλλον προορισμό εάν η Μόσχα θέλει να συνεχίσει να παίρνει χρήματα για αυτά τα προϊόντα . Η ροή ρωσικών καυσίμων προς τρίτες χώρες ρυθμίζεται επίσης από ανώτατα όρια τιμών, παρόμοια με το ανώτατο όριο του ρωσικού αργού, εάν το εμπόριο πραγματοποιείται μέσω δυτικών ασφαλιστικών εταιρειών. Το ανώτατο όριο για το ρωσικό ντίζελ είναι 100 δολάρια το βαρέλι, ενώ το ανώτατο όριο για τα προϊόντα πετρελαίου χαμηλότερου κόστους ορίζεται στα 45 δολάρια το βαρέλι.

Το βλέμμα στη Μέση Ανατολή

Η Ευρώπη αναμένεται να εισάγει αυτόν τον μήνα τους υψηλότερους όγκους ντίζελ από τη Μέση Ανατολή και την Ασία τα τελευταία επτά χρόνια , καθώς η ΕΕ στρέφεται σε εναλλακτικό εφοδιασμό μετά την έναρξη ισχύος της απαγόρευσης των εισαγωγών ρωσικού ντίζελ και άλλων καυσίμων.

Την ίδια στιγμή, οι ροές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου στη Βόρεια Αφρική αυξάνονται. Το Μαρόκο, για παράδειγμα, είδε εισαγωγές 2 εκατομμυρίων βαρελιών ρωσικού ντίζελ τον Ιανουάριο, σε σύγκριση με μόλις 600.000 βαρέλια για ολόκληρο το έτος 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler που επικαλείται η Wall Street Journal . Η Τυνησία σημείωσε επίσης αύξηση στις εισαγωγές ρωσικών προϊόντων πετρελαίου – σε 2,8 εκατομμύρια βαρέλια τον Ιανουάριο και άλλα εκτιμώμενα 3,1 εκατομμύρια βαρέλια τον Φεβρουάριο, μετά από αμελητέους όγκους εισαγωγών πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με αναλυτές, αυτές οι χώρες δεν θα καταναλώσουν όλα τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου. Η Βόρεια Αφρική δεν ενισχύει επίσης τη διύλισή της. Αυτό αφήνει μια εύλογη εξήγηση για το άλμα των εισαγωγών ρωσικών καυσίμων: την επανεξαγωγή σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, μετά από ανάμειξη με προϊόντα μη ρωσικής προέλευσης.

Επί του παρόντος, 87 πλοία που μεταφέρουν ρωσικό ντίζελ βρίσκονται στο νερό, έγραψε την Παρασκευή ο Ιωάννης Παπαδημητρίου, Senior Freight Analyst στη Vortexa. Από αυτά, 63 πλοία που μεταφέρουν 18 εκατομμύρια βαρέλια σηματοδοτούν επί του παρόντος μη ευρωπαϊκούς/μη μεσογειακούς προορισμούς, ή μεσογειακά σημεία ή ζώνες μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο (STS).

«Τα υπόλοιπα σηματοδοτούν κυρίως στη Μεσόγειο, μια τάση που είχε αρχίσει να εμφανίζεται πριν από την απαγόρευση, με απώτερους προορισμούς τη Βόρεια Αφρική και σε μεγαλύτερο βαθμό την Τουρκία – έναν ευκαιριακό μεταπολεμικό αγοραστή ρωσικού πετρελαίου και φυσικού αερίου», δήλωσε ο Παπαδημητρίου της Vortexa.

Οι αναλυτές και οι παρατηρητές της αγοράς θα πρέπει τώρα να δουν πόσο καιρό θα χρειαστούν τα φορτία STS για να βρουν και να φτάσουν στους τελικούς προορισμούς τους και εάν πιθανές μεγάλες καθυστερήσεις στα logistics θα μπορούσαν να απειλήσουν τον ρυθμό των ρωσικών εξαγωγών προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με τον Παπαδημητρίου.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Green |

Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον

Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης