Χρονιά ρεκόρ για τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι θα είναι το 2024.
Ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα της τάξης 5,770 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 970,4 εκατ. ευρώ θα αποτελέσουν πρόσθετη πηγή εσόδων από διαγωνισμούς έργων οι οποίοι εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν την επόμενη χρονιά.
Προϋπολογισμός 2024: 27 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία σε 24 μήνες – Κατά 15,1% πάνω οι επενδύσεις [πίνακες]
Το roadmap
Συνολικά με βάση το roadmap του ΤΑΙΠΕΔ που περιλαμβάνεται στο κείμενο του κρατικού προϋπολογισμού από τα 5,770 δισ. ευρώ τα 4,751 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν ήδη υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και η πρώτη εκταμίευση των ποσών θα γίνει εντός του 2024.
Πάντως για την επόμενη χρονιά οι αποκρατικοποιήσεις που θα φέρουν έσοδα μαμούθ είναι η παραχώρηση της Αττικής Οδού (3,270 δισ. ευρώ), με το τίμημα να καταβάλλεται στο τελευταίο τρίμηνο του 2024, και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (1,350 δισ. ευρώ) με το ποσό να εκταμιεύτεαι στο δεύτερο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς. Και στις δύο παραχωρήσεις επενδυτής έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Για το 2024 επίσης άλλα περίπου 135 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τις πωλήσεις των λιμανιών του Ηρακλείου της Κρήτης και του Βόλου, ενώ έσοδα αναμένονται και από την καταβολή τμήματος του τιμήματος για τα Περιφερειακά Αεροδρόμια.
HELLENiQ ENERGY και Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Στον προϋπολογισμό δεν γίνεται καμία αναφορά για την περαιτέρω μετοχοποίηση της HELLENiQ ENERGY αλλά και για την είσοδο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Δεν αποκλείεται τα έσοδα αυτά να υπολογίζονται στα 890,1 εκατ. ευρώ με τον κωδικό «έργα σε στάδιο προετοιμασίας».
Οι εισπράξεις του 2023
Το 2023 εισπράχθηκαν από τις αποκρατικοποιήσεις 406,4 εκατ. ευρώ.
Προήλθαν από τη δεύτερη δόση (166,65 εκατ. ευρώ) του τιμήματος για το Ελληνικό, το μέρισμα των 86,5 εκατ. ευρώ από το ΔΑΑ και από τα 84,2 εκατ. ευρώ από την πώληση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.
Οι φετινές αποκρατικοποιήσεις
Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι σε εξέλιξη εντός του 2023, σε διάφορες φάσεις ολοκλήρωσης, οι εξής διαγωνισμοί:
· υποπαραχώρηση σταθμού πολλαπλών χρήσεων στον λιμένα Φίλιππος Β’ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας,
· πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου,
· πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου,
· υποπαραχώρηση της μαρίνας Mega Yacht – Κέρκυρας του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας,
· παραχώρηση της μαρίνας Αργοστολίου,
· παραχώρηση της μαρίνας Πύλου,
· παραχώρηση της Αττικής Οδού,
· παραχώρηση της Εγνατίας Οδού,
· πώληση μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ 30%),
· πώληση μετοχών ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ 65%),
· πώληση μετοχών της HELLENiQ ENERGY SA – πρώην ΕΛΠΕ (ΤΑΙΠΕΔ 35,5%),
· ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ 10 (E-AUCTION X) (43 ακίνητα),
· μακροχρόνια μίσθωση Ολυμπιακού Κέντρου Μαρκόπουλου,
· πώληση πρώην εργοταξιακών χώρων του έργου ζεύξης Ρίo – Αντίρριο ΑΒΚ 314,
· πώληση ακινήτου στη θέση Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι,
· πώληση ακινήτου στη θέση Σάνη Χαλκιδικής,
· πώληση ακινήτου στη Νέα Ηράκλεια Χαλκιδικής (ΑΒΚ 254),
· μίσθωση ακινήτου κάμπινγκ Καμμένων Βούρλων – Kονιαβίτη,
· μίσθωση ακινήτου ακτή και κάμπινγκ Αγίας Τριάδας,
· μίσθωση ακινήτου ακτή και κάμπινγκ Ποσειδίου Κασσάνδρας,
· μίσθωση ακινήτου ιαματικής πηγής Καμμένων Βούρλων – Λουτρόπολης,
· μίσθωση ακινήτου ιαματικής πηγής Θερμοπυλών,
· μίσθωση ακινήτου ιαματικής πηγής Υπάτης και
· μίσθωση χιονοδρομικού κέντρου Βασιλίτσας.
Τέλος, βρίσκεται σε προπαρασκευή και η ωρίμανση των διαγωνιστικών διαδικασιών παραχώρησης/υποπαραχώρησης των παρακάτω:
· περιφερειακών λιμένων και μαρινών: μαρίνα Ιτέας, Σκιάθου, Μανδρακίου Ρόδου, υποπαραχώρηση μαρίνας Λευκίμμης και Ημερολιάς του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας κ.λπ.,
· λοιπών ακινήτων που εμπεριέχονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, όπως είναι τα τουριστικά ακίνητα με ιαματικές πηγές κ.λπ.
Η δωδεκαετία
Κατά τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ από το 2011 έως και το 2023:
- υλοποιήθηκαν 59 έργα με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, συνολικής αξίας 14,910 δισ. ευρώ,
- εισπράχθηκαν έσοδα (σε ταμειακή βάση) από ολοκληρωμένες συναλλαγές, συνολικής αξίας 8,478 δισ. ευρώ .
Σημειώνεται πως η διαφορά των 6,431 δισ. ευρώ έγκειται αφενός, σε προγραμματισμένη κατανομή δόσεων για έργα, στα οποία το οικονομικό κλείσιμο έχει ήδη γίνει και αφετέρου, σε έργα για τα οποία υπάρχει δεσμευτική προσφορά και το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται σε επόμενο χρόνο.
Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι πέραν του συνολικού τιμήματος που καταβάλλεται για ένα περιουσιακό στοιχείο, οι επενδυτές, ανάλογα με το είδος της συναλλαγής και εφόσον το επιτρέπει η φύση του περιουσιακού στοιχείου, δεσμεύονται σε ένα ελάχιστο ύψος επενδυτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων.
Latest News
«Καίει» τους εκδρομείς του Πάσχα η βενζίνη – Ακριβή η έξοδος… ακριβότερη η επιστροφή
Σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ η τιμή της βενζίνης – Φόβοι για νέο ανοδικό «ράλι»
Βάζοντας χέρι… στο μαξιλάρι για το χρέος – Τι λένε στον ΟΤ Πετράκης και Λιάκος
Η αύξηση των επιτοκίων, τα διακρατικά δάνεια των μνημονίων (GLF) και η πρόσβαση της Ελλάδας στις αγορές
Ποια προϊόντα και υπηρεσίες αγοράζουν διαδικτυακά οι Έλληνες - Τι είδε η Eurostat
Η ψηφιοποίηση κερδίζει συνεχώς έδαφος και αυτό φαίνεται στις αγορές μας. Τι επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν από το διαδίκτυο.
13 ιδιωτικά νησιά στην Ελλάδα ζητούν επενδυτές – Τα εμπόδια για τις αγοραπωλησίες
Μεγάλη η ζήτηση στα μεσιτικά γραφεία για ανάπτυξη νέων super luxury ξενοδοχειακών μονάδων
Τα 90 δισ. που θα άλλαζαν την οικονομία – Τα κόκκινα δάνεια και τα deals επιχειρήσεων
Πολύ λίγα μέχρι στιγμής τα deals για την εξαγορά προβληματικών επιχειρήσεων μέσω της διαδικασίας διαχείρισης των κόκκινων δανείων
Πόσο άλλαξε η οικονομία μετά τη χρεοκοπία – Τι λένε οικονομολόγοι και οίκοι
Δεκατέσσερα χρόνια μετά το Καστελλόριζο, ποιες είναι οι προσδοκίες και οι επισημάνσεις για το νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης
Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές
Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Καταναλωτικά δάνεια, αντί για αποταμίευση προτιμούν οι Έλληνες
Οι καταθέσεις επιβραδύνονται, τα δάνεια μέσω εμπόρων αφορούν κυρίως αγορές αυτοκινήτων, τηλεοράσεων και κινητών
Ούτε 1 στους 10 δεν έκανε χρήση των επιδοτήσεων
Κύριες αιτίες η έλλειψη ίδιας συμμετοχής και το υψηλό κόστος των εργασιών – Ποιες παρεμβάσεις είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση
Εξαγωγές, τουρισμός και Ταμείο Ανάκαμψης κινητήριοι μοχλοί της ανάπτυξης
H δημοσιονομική πειθαρχία θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, εάν η χώρα επιθυμεί να αποφύγει δυσάρεστες εξελίξεις