Tο 2023 τα ελληνικά ξενοδοχεία κατέγραψαν ίδιες περίπου πληρότητες με το 2022 (παρά τη μεγάλη αύξηση στις αεροπορικές αφίξεις που καταγράφηκαν στη χώρα μας) ενώ οι τιμές τους κινήθηκαν με αύξηση, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων Κωνσταντίνα Σβήνου σχολιάζοντας την τρέχουσα τουριστική χρονιά, με βάση πρόσφατη έρευνα του ΙΤΕΠ, που αφορά την περίοδο Μαΐου-Οκτωβρίου.
Εν αναμονή και της αναλυτικότερης νέας μελέτης που έχει συντάξει το ερευνητικό εργαλείο του ΞΕΕ η κυρία Σβήνου υπενθυμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, είναι αυτά που βάλλονται περισσότερο από την άκρατη υπερανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης αλλά και από την υπερ-αύξηση του φόρου διαμονής (νυν τέλος ανθεκτικότητας) και όπως εξηγεί, δεν διαπιστώνεται κάποια έμπρακτη στήριξη από τον κρατικό μηχανισμό .
Σπάει τα ρεκόρ το «Ελ. Βενιζέλος» – Περισσότεροι τουρίστες το 11μηνο [πίνακας]
To 38% των ελληνικών ξενοδοχείων λειτουργούν όλον το χρόνο, ενώ οι πληρότητές τους κατά μέσο όρο δεν ξεπερνούν το 50%
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 38% των Ελληνικών ξενοδοχείων λειτουργούν όλο το χρόνο, ενώ οι πληρότητές τους κατά μέσο όρο δεν ξεπερνούν το 50% κατά τη διάρκεια του χειμερινού εξαμήνου και την ίδια στιγμή τα πάγια και λειτουργικά έξοδα παραμένουν ανελαστικά, σύμφωνα με την πρόεδρο του ΙΤΕΠ. “Στο μεταξύ χαρακτηριστικό της ετήσιας έρευνας του 2022 ήταν η μεγάλη μείωση τζίρου (-21,2%) που παρουσίασαν τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας σε σχέση με τα εποχιακά που είχαν σημαντική αύξηση (9,8%) και καθώς ο κύκλος εργασιών των τελευταίων, όπως και ο ποσοστό τους (62%) είναι μεγαλύτερα, επηρεάζουν τα τελικά οικονομικά αποτελέσματα για όλα τα ξενοδοχεία, τα οποία και έκλεισαν θετικά (+2,4% σε σχέση με το 2019)” αναφέρει συγκεκριμένα.
Στο σημείο αυτό, ωστόσο η κυρία Σβήνου, υπογραμμίζει ότι οριζόντια συμπεράσματα δεν μπορούν να υπάρξουν στο χώρο του τουρισμού υπογραμμίζοντας ότι πάντα υπάρχουν περιοχές και μονάδες που «δουλεύουν» αποδοτικότερα ή παθητικά, εμείς καταμετράμε τι γίνεται στο σύνολο.” Αποδεικνύεται όμως πως το να λειτουργείς ένα ξενοδοχείο όλο το χρόνο συνεπάγεται ότι βάζεις μπροστά από τα νούμερα επιδόσεων της επιχείρησής σου άλλες παραμέτρους, όπως (μεταξύ άλλων) τη διασφάλιση 12μηνης εργασίας για το προσωπικό, η πιστότητα στους επαναλαμβανόμενους πελάτες και κυρίως… το μεράκι για το επάγγελμα!”, υπογραμμίζει η κυρία Σβήνου.
Προτάσεις για την αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού στα ξενοδοχεία
Εστιάζοντας στα μεγάλα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος της Ξενοδοχίας όπως είναι αυτό της έλλειψης προσωπικού, η κυρία Σβήνου αναφέρει 5 βασικές κατευθύνσεις που θα συμβάλλουν ουσιαστικά στην εξομάλυνση της υφιστάμενης κατάστασης, αν εφαρμοστούν:
1) Η Εποχικότητα της λειτουργίας των επιχειρήσεων, συνεπάγεται 6 μήνες εργασίας, γεγονός αποτρεπτικό. Για το λόγο αυτό ο κλάδος ζητάει την επέκταση του επιδόματος ανεργίας σε 5 μήνες αντί για 3.
2) Η καλλιέργεια της συνειδητής επιλογής εργασίας για τα τουριστικά επαγγέλματα. Το να εργάζεσαι στον τουρισμό δεν είναι απλά ένα επάγγελμα, είναι πολλά περισσότερα, εξηγεί. Και αυτό πρέπει να περάσει μέσα από την εκπαίδευση. Στα πλαίσια αυτά κινείται με πρωτοβουλία του το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, σε συνεργασία με το υπουργείο παιδείας και τουρισμού, όπου προχώρησε στην εισαγωγή του μαθήματος της «φιλοξενίας» στα πλαίσια του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων της δευτέρας και τρίτης τάξης του δημοτικού και προχωράει και στο μάθημα επαγγελματικού προσανατολισμού της τρίτης γυμνασίου
3) Upskilling -Reskilling, τόσο για εργαζόμενους όσο και για επιχειρηματίες, με ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης.
4) Πρέπει επίσης να αναθεωρηθούν αρκετές διαδικασίες ως προς τη νομιμοποίηση συνταξιούχων, στρατιωτικών, δημοσίων υπαλλήλων και αλλοδαπών να εργαστούν στο χώρο του τουρισμού. Υπάρχουν πάρα πολλοί που βρίσκονται ανενεργοί ενώ επιθυμούν να εργαστούν γιατί δεν τους δίδεται η άδεια εργασίας.
5) Πρέπει επίσης να υπάρξουν σοβαροί έλεγχοι προς την αδήλωτη εργασία. Μας προβλημάτισε ιδιαίτερα η έρευνα από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών περι των βραχυχρόνιων μισθώσεων, όπου αναφέρονται περίπου 54.000 θέσεις εργασίας. Είναι όσες περίπου λείπουν από τον ξενοδοχειακό κλάδο, χωρίς όμως να τις βλέπουμε κάπου δηλωμένες…
Η πρόκληση για τη νέα τουριστική χρονιά το 2024
Για την κυρία Σβήνου, “η μεγαλύτερη πρόκληση για την νέα χρονιά, είναι να διατηρήσουμε και να επαυξήσουμε τη ζήτηση για τη χώρα μας, να καταστήσουμε τους Ελληνικούς προορισμούς ως συνειδητή επιλογή των επισκεπτών, προάγοντας σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, σε μια bottom up προσέγγιση, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του κάθε προορισμού ξεχωριστά, τα οποία είναι και αυτά που συνθέτουν συνολικά το πρόσωπο της Ελληνικής φιλοξενίας”.
Latest News
«Όσα λένε οι ξενοδόχοι μεταξύ τους»: Ποια ταμεία θα γεμίσουν το καλοκαίρι
Για μια ακόμη δυνατή τουριστική σεζόν μιλάνε παράγοντες του κλάδου - Γεμάτα τα ξενοδοχεία και τα Airbnb
Οι παράπλευρες απώλειες της κρουαζιέρας
Επιβάρυνση της ατμόσφαιρας, ακόμα και σε «υπεράνω υποψίας» προορισμούς
Διόδια, ζώνες επισκεπτών και φόροι: Πώς «απαντά» η Ευρώπη στον υπερτουρισμό
Από τη Σεβίλλη και τη Βενετία μέχρι το Άμστερνταμ, η Ευρώπη μαθαίνει να βελτιώνει τη ζωή των ντόπιων περιορίζοντας τους τουρίστες
Αυτή είναι η παραλία με τα πιο γαλάζια νερά στον κόσμο
Κι όμως δεν είναι ελληνική!
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
Κληρώθηκαν οι δικαιούχοι για το «Τουρισμός για Όλους 2024» - Πώς θα ειδοποιηθούν
Η ενημέρωση των τυχερών δικαιούχων θα γίνει μέσω sms και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σύμφωνα με τα στοιχεία που δήλωσαν κατά την υποβολή της αίτησης
Παράσχης (ΔΑΑ): Ανεβάζουμε τον πήχη των εσόδων - Πάνω από 30 εκατ. επιβάτες το 2024
Η διοίκηση του ΔΑΑ είχε δεσμευθεί ότι θα επανεξέταζε τους στόχους για το 2024 με το τέλος του πρώτου τριμήνου
Το «Gig-Tripping» είναι η τελευταία ταξιδιωτική τάση που επιβάλλεται να δοκιμάσετε
Καθώς πλησιάζει το καλοκαίρι, αυτός ο δημοφιλής όρος αποκτά ολοένα και περισσότερους οπαδούς - Ποιες πόλεις και χώρες είναι ιδανικές και οικονομικές για το συγκεκριμένο τύπου διακοπών
Ενα απο τα δέκα νέα resorts της Hilton στην Ευρώπη , ανοίγει στην Κρήτη
Το Numo Ierapetra Beach Resort Crete είναι αποτέλεσμα μιας ακόμα συμφωνίας της Hilton με τη NUMO Hospitality
Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος: Αποφάσεις για τις πολιτικές προτεραιότητες ενόψει των ευρωεκλογών
Με τις ευρωπαϊκές εκλογές και την ουγγρική προεδρία της ΕΕ προ των πυλών, οι ηγέτες του κλάδου της φιλοξενίας είχαν την ευκαιρία να προβληματιστούν και να συναποφασίσουν για τις πολιτικές προτεραιότητες