Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε στο Bloomberg ότι έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα πιο δημοφιλή νησιά της Ελλάδας, η πρώτη κίνηση της κυβέρνησης για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του «υπερτουρισμού» στην περίοδο μετά την πανδημία.

Κρουαζιέρα: Σε ιστορικό ρεκόρ οδεύουν το 2024 οι επιβάτες πλοίων

«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο Μητσοτάκης σε συνέντευξή του, μιλώντας για την απόφαση να περιοριστεί η επισκεψιμότητα κρουαζιερόπλοιων. Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να περιορίσουν τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για χρονοθυρίδες, είπε.

Για την Ελλάδα, το διακύβευμα είναι υψηλό. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής παραγωγής της και στη μετά Covid εποχή η χώρα έχει σπάσει ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και δαπανών.

Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 25% στους επισκέπτες. Η Cruises δημιούργησε έσοδα 847,4 εκατομμυρίων ευρώ (910 εκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, υπερδιπλάσια από το 2022, σύμφωνα με το Bloomberg.

Aπίθανο να προκαλέσουν πλήγμα οι περιορισμοί

Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον μαζικό τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν λιμάνι στον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα.

Αντ ‘αυτού, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το εάν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που υπερτερούν των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.

Μιλώντας στο Bloomberg, ο Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην πίεση στα πιο δημοφιλή σημεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του κυκλαδίτικου νησιού της Σαντορίνης.

«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός στις 12 Ιουνίου στο γραφείο του στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να υπάρξει αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Και άλλοι επισκέπτες στη Σαντορίνη θα μπορούσαν να απενεργοποιηθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, είπε.

«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να είναι στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να κατακλυστεί», δήλωσε ο Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και από την άποψη της ασφάλειας».

Μύκονος, Σαντορίνη πιέζονται

Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό τοπίο και τα φωτογενή ηλιοβασιλέματα, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, παραδίδοντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022. Το νησί φιλοξενεί περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.

Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να αναλάβει δράση για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της μεταξύ των τουριστών. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να εισέλθουν στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω υπερτουρισμού, ενώ οι τουρίστες ημέρας χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.

Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, αισθάνονται την πίεση. Η Μύκονος με επίκεντρο τα πάρτι είδε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μόνο μετά τη Σαντορίνη, αύξηση άνω του 23% από το 2022.

«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», είπε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά πιέζονται κάτω από το βάρος της δημοτικότητάς τους, αυτά είναι αυτά που «σαφώς υποφέρουν».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τουρισμός
Ξενοδοχεία: Ποιες μεγάλες αλυσίδες παίρνουν… τα βουνά – Πού σχεδιάζουν επενδύσεις
Τουρισμός |

Ποια μεγάλα ξενοδοχεία παίρνουν τα… βουνά – Πού σχεδιάζουν νέες επενδύσεις

Η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών «υποχρεώνει» τις αλυσίδες ξενοδοχείων να αναζητήσουν σε νέες περιοχές ευκαιρίες για δημιουργία νέων μονάδων – Η περίπτωση της Λάμψα και της Marriott