Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε στο Bloomberg ότι έχει έρθει η ώρα να τεθούν περιορισμοί στα κρουαζιερόπλοια που επισκέπτονται τα πιο δημοφιλή νησιά της Ελλάδας, η πρώτη κίνηση της κυβέρνησης για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις του «υπερτουρισμού» στην περίοδο μετά την πανδημία.
Κρουαζιέρα: Σε ιστορικό ρεκόρ οδεύουν το 2024 οι επιβάτες πλοίων
«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο Μητσοτάκης σε συνέντευξή του, μιλώντας για την απόφαση να περιοριστεί η επισκεψιμότητα κρουαζιερόπλοιων. Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να περιορίσουν τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να εισαχθεί μια διαδικασία υποβολής προσφορών για χρονοθυρίδες, είπε.
Για την Ελλάδα, το διακύβευμα είναι υψηλό. Ο τουρισμός αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής παραγωγής της και στη μετά Covid εποχή η χώρα έχει σπάσει ρεκόρ τουριστικών επισκέψεων και δαπανών.
Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση σχεδόν 25% στους επισκέπτες. Η Cruises δημιούργησε έσοδα 847,4 εκατομμυρίων ευρώ (910 εκατομμύρια δολάρια) πέρυσι, υπερδιπλάσια από το 2022, σύμφωνα με το Bloomberg.
Aπίθανο να προκαλέσουν πλήγμα οι περιορισμοί
Ενώ η απόφαση του πρωθυπουργού θα μπορούσε να σημάνει συναγερμό σε ολόκληρο τον κλάδο, οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον μαζικό τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν λιμάνι στον Πειραιά, κοντά στην Αθήνα.
Αντ ‘αυτού, τα σχόλια του Μητσοτάκη εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το εάν τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που υπερτερούν των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων.
Μιλώντας στο Bloomberg, ο Μητσοτάκης επέστησε την προσοχή στην πίεση στα πιο δημοφιλή σημεία της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του κυκλαδίτικου νησιού της Σαντορίνης.
«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», δήλωσε ο πρωθυπουργός στις 12 Ιουνίου στο γραφείο του στην Αθήνα, σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να υπάρξει αποσύνδεση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία. Και άλλοι επισκέπτες στη Σαντορίνη θα μπορούσαν να απενεργοποιηθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων, είπε.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να είναι στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να κατακλυστεί», δήλωσε ο Μητσοτάκης. «Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει οικονομικά, ακόμη και από την άποψη της ασφάλειας».
Μύκονος, Σαντορίνη πιέζονται
Η Σαντορίνη, γνωστή για το εντυπωσιακό ηφαιστειακό τοπίο και τα φωτογενή ηλιοβασιλέματα, ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, παραδίδοντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022. Το νησί φιλοξενεί περίπου 15.000 μόνιμους κατοίκους.
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να αναλάβει δράση για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της μεταξύ των τουριστών. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε στα μεγάλα κρουαζιερόπλοια να εισέλθουν στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω υπερτουρισμού, ενώ οι τουρίστες ημέρας χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, αισθάνονται την πίεση. Η Μύκονος με επίκεντρο τα πάρτι είδε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, δεύτερη μόνο μετά τη Σαντορίνη, αύξηση άνω του 23% από το 2022.
«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», είπε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά πιέζονται κάτω από το βάρος της δημοτικότητάς τους, αυτά είναι αυτά που «σαφώς υποφέρουν».
Latest News
Ποια μεγάλα ξενοδοχεία παίρνουν τα… βουνά – Πού σχεδιάζουν νέες επενδύσεις
Η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών «υποχρεώνει» τις αλυσίδες ξενοδοχείων να αναζητήσουν σε νέες περιοχές ευκαιρίες για δημιουργία νέων μονάδων – Η περίπτωση της Λάμψα και της Marriott
Από τη Μεγάλη Βρετανία στα ορεινά θέρετρα και τα spa - Το πλάνο του ομίλου Λάμψα
Ήδη ο όμιλος Λάμψα «τρέχει» επενδυτικά προγράμματα για ξενοδοχεία σε ορεινούς προορισμούς - Το πλάνο για τη Μεγάλη Βρετανία
«Απογειώθηκαν» τα ελληνικά αεροδρόμια το 11μηνο - Έχασε έδαφος η Μύκονος [πίνακας]
Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της Fraport για την επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας
Τα Aria Hotels παρουσιάζουν το Ventus di Milo στη Μήλο
Τα Aria Hotels συνεχίζουν να καινοτομούν και να επενδύουν στον τομέα της βιώσιμης φιλοξενίας και ανάπτυξης
Το «mega στόρι» της επόμενης δεκαετίας στον τουρισμό μυρίζει... κάρι
Μέχρι το 2034, οι δαπάνες των Ινδών ταξιδιωτών για ταξίδια εκτός συνόρων προβλέπεται να υπερδιπλασιαστούν στα 76,8 δισεκατομμύρια δολάρια
Όμιλος Λάμψα: Ανοίγει το 4ο ξενοδοχείο στην Αθήνα - Η ιστορία του ακινήτου από την εποχή της κατοχής
Ο όμιλος Λάμψα επένδυσε πάνω από 2,5 εκατ. ευρώ για να το «μεταμορφώσει» από χώρο κατοικιών σε ξενοδοχείο
Παράθυρο Κεφαλογιάννη για αλλαγές στο πλαίσιο των Airbnb
Η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο για επιμέρους αλλαγές στο νομοσχέδιο που αφορά στις μισθώσεις τύπου Airbnb
Ερχονται «χρυσές» ημέρες στον τουρισμό - Η πρόβλεψη του WTO
Οι περισσότερες περιοχές σε όλο τον κόσμο έχουν ήδη ξεπεράσει to 100% της τουριστικής ανάκαμψης, αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού
Επένδυση ύψους 200 εκατ. προωθεί στο Καβούσι το Metaxa Hospitality Group
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ το ΠΔ που εγκρίνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης της Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) «CAPE THOLOS»
Ο Μισέλ Ρουσό , νέος πρόεδρος ανώτατου εκτελεστικού συμβουλίου της Star Alliancεe
Ο Μισελ Ρουσσώ ηγείται της στρατηγικής κατεύθυνσης της Star Alliance, η οποία απαρτίζεται από 25 αεροπορικές εταιρείες - μέλη σε παγκόσμιο επίπεδο.