
Οι υπάλληλοι της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ βρίσκονται για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο απολύσεων, ακολουθώντας πιθανώς την ίδια πορεία την οποία ακολούθησε και η αμερικανική General Motors τη δεκαετία του ’80, όπως σημειώνουν οι Financial Times.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, η GM είχε ανακοινώσει ότι δεν μπορούσε πλέον να κατασκευάζει ανταγωνιστικά αυτοκίνητα στο Φλιντ του Μίσιγκαν (γενέτειρα της εταιρείας), καθώς βρισκόταν αντιμέτωπη με την πτώση των πωλήσεων και την άνοδο των ασιατικών ανταγωνιστών χαμηλού κόστους. Μείωσε τις δραστηριότητές της στην πόλη, η οποία, όπως και άλλες περιοχές των ΗΠΑ στη «ζώνη της σκουριάς» που επλήγησαν από τη βιομηχανική παρακμή, πέρασε από τη μία οικονομική κρίση στην άλλη και έγινε γνωστή ως μία από τις πιο επικίνδυνες πόλεις της χώρας.
Η παρακμή της Volkswagen αποκαλύπτει τους σκελετούς στην ντουλάπα της γερμανικής οικονομίας
Για δεκαετίες, το Βόλφσμπουργκ και το εργοστάσιο αυτοκινήτων του, το μεγαλύτερο στον κόσμο, συμβόλιζε τη θαυμαστή μεταπολεμική βιομηχανική αναγέννηση της Γερμανίας. Η κρίση της VW, και το σχέδιό της να κλείσει ορισμένα γερμανικά εργοστάσια, έχει εξαπολύσει άγχος στους 120.000 κατοίκους της πόλης, πολλοί από τους οποίους εργάζονται απευθείας για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Το Βόλφσμπουργκ ιδρύθηκε από τη ναζιστική κυβέρνηση ένα χρόνο πριν από το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να στεγάσει τους εργάτες που θα κατασκεύαζαν το Volkswagen, «το αυτοκίνητο του λαού». Από τότε, περισσότερα από 48 εκατ. αυτοκίνητα έχουν βγει από τις γραμμές παραγωγής του Βόλφσμπουργκ, τα περισσότερα από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, αναφέρουν οι FT.
Σήμερα, η VW απασχολεί 60.000 άτομα στο Βόλφσμπουργκ και άλλους τόσους στο κεντρικό γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο βρίθει από προμηθευτές αυτοκινήτων που συντηρούνται μόνο λόγω των απαιτήσεων της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.
Οι νέες προκλήσεις για την Volkswagen
Αλλά η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κοστοβόρα όπως και η διαδικασία για την ανάπτυξη καλού λογισμικού. Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από τις κινεζικές νεοφυείς επιχειρήσεις, γνωστές για την ικανότητά τους στις σύγχρονες τεχνολογίες, θα διαβρώσει περαιτέρω το μερίδιο της VW στη φθίνουσα ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, όπως προειδοποίησαν τις τελευταίες εβδομάδες κορυφαία στελέχη της.
Η απειλή του μεγαλύτερου ιδιώτη εργοδότη της Γερμανίας να απολύσει εργαζόμενους οδήγησε τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς και τον πρώην Επίτροπο Βιομηχανίας της ΕΕ Τιερί Μπρετόν να παρέμβουν, με αμφότερους να έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το μέλλον της μεγαλύτερης βιομηχανικής βάσης της Ευρώπης, επισημαίνουν οι FT. Η ζήτηση για το T-Roc, το οποίο πέρυσι ήταν το SUV της VW με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, δεν κατάφερε να αντισταθμίσει την τάση για χαμηλότερες πωλήσεις και υψηλότερο κόστος.
Ο οικονομικός διευθυντής της VW Άρνο Άντλιτζ προειδοποίησε αυτό το μήνα ότι η ομώνυμη μάρκα του ομίλου – η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ της παραγωγής αυτοκινήτων του ομίλου – ξόδευε περισσότερα χρήματα από όσα κέρδιζε «εδώ και αρκετό καιρό».
Η ασυμφωνία καλύπτονταν επί μακρόν από την επιτυχία της εταιρείας στην Κίνα, όπου το χαμηλό κόστος παραγωγής και η υψηλή εκτίμηση για τις γερμανικές μάρκες την κατέστησαν την πιο κερδοφόρα αγορά της εταιρείας.
Αλλά η VW χάνει μερίδιο αγοράς στην Κίνα, εν μέσω της αυξανόμενης όρεξης των Κινέζων καταναλωτών για εγχώριες μάρκες όπως η BYD. Οι κινεζικές πωλήσεις αυτοκινήτων Porsche, ήταν κατά ένα τρίτο χαμηλότερες το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στη «φόρα» τα προβλήματα εντός Γερμανίας
Η αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον της VW στην Κίνα ανάγκασε τα στελέχη της να αντιμετωπίσουν ζητήματα στο εσωτερικό της χώρας που ήταν εμφανή εδώ και χρόνια. Προμηθευτές όπως η Bosch, η Continental και η ZF Friedrichshafen δέχθηκαν το πρώτο χτύπημα όταν πελάτες όπως η VW άρχισαν να κατασκευάζουν λιγότερα αυτοκίνητα και τα τελευταία πέντε χρόνια ανακοίνωσαν δεκάδες χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας, όπως σημειώνουν οι FT.
Στη VW, ορισμένοι από τους 300.000 εργαζομένους της στη Γερμανία έχουν ήδη αντιμετωπίσει de facto περικοπές μισθών, καθώς πολλά εργοστάσια αναγκάστηκαν να καταργήσουν τις νυχτερινές βάρδιες για να προσαρμοστούν στην επιβράδυνση της ζήτησης. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι στα εργοστάσια εναλλάσσονται μεταξύ πρωινών, απογευματινών και νυχτερινών βαρδιών. Η νυχτερινή βάρδια είναι η πιο επικερδής, πράγμα που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που απαλλάσσονται από αυτήν αντιμετωπίζουν έλλειμμα εκατοντάδων ευρώ το μήνα στους οικογενειακούς τους προϋπολογισμούς.


Latest News

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα