Η εισαγωγή καμερών στα αυτόματα ταμεία της βρετανικής αλυσίδας Tesco, θυμίζουν… VAR σε αγώνα ποδοσφαίρου και έχουν γίνει στόχος ατελείωτης ειρωνείας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι χρήστες δεν έχασαν την ευκαιρία να σατιρίσουν τη νέα τεχνολογία με memes και χιουμοριστικά σχόλια, συγκρίνοντάς τη με το σύστημα επανεξέτασης φάσεων του ποδοσφαίρου.
Η νέα τεχνολογία της Tesco, που θυμίζει το VAR του ποδοσφαίρου, χρησιμοποιεί κάμερες τοποθετημένες ψηλά ώστε να παρακολουθούν τόσο τον πελάτη όσο και τη διαδικασία στο αυτόματο ταμείο.
Η Tesco εξηγεί ότι στόχος της είναι να περιοριστούν τα σφάλματα και οι κλοπές κατά τη διαδικασία πληρωμής στα αυτόματα ταμεία.
Tesco VAR pic.twitter.com/lswSLq5yB8
— ᒍᑌᔕT ᗰIKE ᗪᗩIᒪY (@JustMikeDaily) May 24, 2025
Σούπερ μάρκετ 2.0: Πώς χρησιμοποιείται η τεχνολογία;
Όσο αστεία και αν φαίνεται στους καταναλωτές η εν λόγω τεχνολογία, η αλήθεια είναι ότι οι λιανέμποροι χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο την τεχνολογία, είτε για να μειώσουν τα κρούσματα κλοπής, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του Tesco, είτε για να ενισχύσουν την αγοραστική εμπειρία των πελατών τους.

Η τεχνολογία μεταμορφώνει την εμπειρία του καταναλωτή στο λιανικό εμπόριο τροφίμων, επηρεάζοντας κάθε στάδιο – από την αναζήτηση μέχρι την αγορά και την εξυπηρέτηση μετά την πώληση.
Για παράδειγμα, οι λιανέμποροι χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για να αναλύσουν το ιστορικό αγορών και τις προτιμήσεις των πελατών τους, προσφέροντας προσωποποιημένες προτάσεις και προσφορές. Ή τα αυτόματα ταμεία και scan-and-go που επιταχύνουν τη διαδικασία πληρωμής μέσω κινητών εφαρμογών ή ειδικών συσκευών. Οι φωνητικοί βοηθοί (Alexa, Google Assistant) που διευκολύνουν την προσθήκη προϊόντων σε λίστες και την επαναπαραγγελία, οι εικονικοί που παρέχουν προτάσεις συνταγών κ.α.
Η τεχνολογία δεν βελτιώνει απλώς αλλά επαναπροσδιορίζει την εμπειρία των πελατών στο λιανικό εμπόριο τροφίμων — την καθιστά πιο εξατομικευμένη, διαφανή, αποδοτική και διαδραστική.
Μία από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που όχι μόνο έχουν αγκαλιάσει την τεχνολογία, αλλά την έχουν ενσωματώσει- ύστερα από σπουδή- σε πολλούς τομείς και διαδικασίες λειτουργίας τησ είναι η Metro.
Για την Metro, η τεχνολογία συμβάλλει στο να αυξήσει το επίπεδο πληροφόρησης και λήψης αποφάσεων. Αν αξιοποιηθεί σωστά, συμβάλλει στην ενίσχυση της προϊοντικής ποικιλίας στα καταστήματα, στην κατάρτιση των κατάλληλων πλάνων που αφορούν στην τοποθέτηση των αγαθών στα ράφια, αλλά και στη διαμόρφωση της βέλτιστης τιμολογιακής πολιτικής.
80 πιθανές χρήσεις ΑΙ
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metro, κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, σε πρόσφατη ομιλία του, ανέφερε κάτι εντυπωσιακό: Ότι έχουν εντοπίσει 80 πιθανές χρήσης AI.
«Καταλήξαμε σε 34 και ιεραρχήσαμε τι θα κάνουμε. Υπάρχει ο κίνδυνος να χαθείς, αν τα κάνεις όλα αυτα. Ξεκινήσαμε με τον ηλεκτρονικό σύμβουλο πωλήσεων, τη διαχείριση παραγγελίας, την αυτόματη παραγγελία, με basket analysis και με την διαχείριση των δρομολογίων».
Πρόσθεσε δε ότι εφαρμόζεται και η αυτόματη συνέντευξη ΑΙ.
Όσον αφορά τις ηλεκτρονικές ετικέτες τιμών, ο κ. Παντελιάδης είπε ότι θα εφαρμοστούν σε 11 καταστήματα και κυρίως στα νησιά. «Διασφαλίζουν την ορθότητα των τιμών κατά 99% και μας γλιτώνουν δουλειά, κυρίως στις τουριστικές περιοχές που δεν μπορούμε να βρούμε εργαζόμενους».
Για τα self check out ταμεία είπε ότι το 2025 θα προστεθούν 125 αυτόματα ταμεία σε 21 καταστήματα ενώ ανέφερε ότι πάνω από το 20% των αποδείξεων περνάνε από αυτά με κάρτα.
«Αυτή την τεχνολογία την χρησιμοποιούν και οι νέοι αλλά και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας».