«Είναι υπέροχο να έχεις ιδιωτικό τζετ», είχε πει η Όπρα Γουίνφρεϊ στην τελετή αποφοίτησης του Πανεπιστημίου Ντιουκ το 2009. «Όποιος σου λέει ότι το να έχεις το δικό σου ιδιωτικό τζετ δεν είναι σπουδαίο, σου λέει ψέματα».
Αλλά παρέλειψε μια… λεπτομέρεια: Το να έχεις ιδιωτικό τζετ είναι πολύ ακριβό χόμπι.
Κόστη όπως το πλήρωμα, τα προσαρμοσμένα χαρακτηριστικά και η συντήρηση μπορούν να προσθέσουν στην ήδη υψηλή τιμή αγοράς ενός ιδιωτικού αεροπλάνου, δήλωσαν στο Business Insider εκπρόσωποι εταιρειών που τα διαχειρίζονται και στόλους τσάρτερ.
«Υπάρχουν πολλά που απαιτούνται για την κατοχή ενός αεροπλάνου, πολλά έξοδα που δεν φαίνονται», δήλωσε στο ΒΙ ο Τζέιμι Γουόκερ, εκτελεστικός πρόεδρος της εταιρείας διαχείρισης τζετ Jet Linx.
Μερικά από τα πιο δημοφιλή μοντέλα ιδιωτικών τζετ κοστίζουν μεταξύ 9,5 εκατομμυρίων δολαρίων και 33 εκατομμυρίων δολαρίων καινούργια, σύμφωνα με την εκτίμηση του Γουόκερ. Το κόστος κυμαίνεται ανάλογα με το μοντέλο. Αλλά ακόμη και όταν αγοράζονται μεταχειρισμένα, πολλά πωλούνται σε οκταψήφιο νούμερο.
Αυτό δεν περιλαμβάνει την προσαρμογή. «Εχουμε δει πελάτες να ξοδεύουν από μερικές εκατοντάδες χιλιάδες έως αρκετά εκατομμύρια σε προσαρμογές», είπε ο Γουόκερ, ο οποίος το συνέκρινε με το «χτίσιμο ενός πολυτελούς σπιτιού».
Οι αναβαθμίσεις στο εσωτερικό, όπως τα ειδικά σχεδιασμένα ντουλάπια και τα προσκέφαλα με τα λογότυπα, ξεκινούν από περίπου 65.000 δολάρια. Η ξυλουργική υψηλής ποιότητας και τα δερμάτινα καθίσματα Hermès μπορούν να ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο δολάρια. Το WiFi από το Starlink ή το L5 μπορεί να κοστίσει μεταξύ 120.000 και 450.000 δολαρίων.

Πάνω από 1 εκατ. δολ. το κόστος ετησίως
Μόλις παραδοθεί ένα τζετ, το κόστος λειτουργίας του αρχίζει να αυξάνεται. Η Λεόνα Κι, πρόεδρος του αμερικανικού τμήματος της εταιρείας τσάρτερ VistaJet, εκτίμησε ότι συνήθως κοστίζει πάνω από 1 εκατομμύριο δολάρια ετησίως για τη λειτουργία ενός τζετ.
Τα μέλη του πληρώματος ενός ιδιωτικού τζετ -τουλάχιστον δύο πιλότοι, μερικές φορές και αεροσυνοδός- θεωρούνται συνήθως εργαζόμενοι πλήρους απασχόλησης. Ο καθένας μπορεί να κερδίζει μεταξύ 150.000 και 400.000 δολαρίων ετησίως. Πρέπει επίσης να είναι κατάλληλα πιστοποιημένοι, εκπαιδευμένοι και ασφαλισμένοι, με έξοδα του ιδιοκτήτη. Ενώ ορισμένες εργασίες συντήρησης των τζετ είναι προγραμματισμένες, οι απροσδόκητες επιδιορθώσεις μπορούν να αφήσουν τον άτυχο ιδιοκτήτη με επταψήφιο λογαριασμό, αν κάτι χαλάσει. Μια γενική επισκευή κινητήρα, για παράδειγμα, μπορεί να κοστίσει έως και 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά κινητήρα, εκτίμησε ο Γουόκερ (και τα περισσότερα τζετ έχουν δύο).
Έπειτα, υπάρχει το υπόστεγο. Μια θέση στάθμευσης στη Νέα Υόρκη ή το Μαϊάμι μπορεί να κοστίσει έως και 450.000 δολάρια ετησίως, σημαντικά περισσότερο από μία σε μικρότερες πόλεις όπως η Ομάχα ή το Σεντ Λούις. Τα καύσιμα μπορούν να αποτελέσουν περίπου το ένα τρίτο του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας, είπε ο Γουόκερ. Και οι περισσότεροι ιδιοκτήτες ιδιωτικών τζετ προσλαμβάνουν μια εταιρεία για να τα διαχειριστεί όλα. Η Jet Linx δήλωσε ότι χρεώνει μεταξύ 7.000 και 12.000 δολαρίων το μήνα για τις υπηρεσίες διαχείρισης.

Ναύλωση: Λύση σε πολλά προβλήματα
Τα έξοδα και οι πονοκέφαλοι της κατοχής ενός αεροπλάνου κάνουν ορισμένους υπερπλούσιους να στρέφονται προς τη ναύλωση.
Η Κι στην εταιρεία ναύλωσης τζετ είπε ότι δεν πιστεύει ότι έχει οικονομικό νόημα να έχεις στην κατοχή σου ένα αεροσκάφος, εκτός αν πετάς περισσότερες από 350 ώρες το χρόνο, θέλεις ένα πλήρως εξατομικευμένο τζετ με τα προσωπικά είδη μονίμως σε αυτό.
Μέσω εταιρειών ναύλωσης όπως η VistaJet, τα μέλη μπορούν να αγοράσουν έναν ορισμένο αριθμό ωρών πτήσης το χρόνο, ενώ κάποιες εταιρείες όπως η NetJets πωλούν στα μέλη μερίδιο σε συγκεκριμένο αεροσκάφος.
Ακόμα και όταν τα χρήματα δεν αποτελούν πρόβλημα, μερικοί από τους πλουσιότερους στον κόσμο επιλέγουν να ναυλώσουν για λόγους προστασίας της ιδιωτικής ζωής τους. Τα ιδιωτικά τζετ μπορούν να παρακολουθούνται από το κοινό, ενώ τα ναυλωμένα τζετ -των οποίων οι επιβάτες δεν αποκαλύπτονται δημόσια- εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διακριτικότητα.
«Η ομάδα είχε ένα αεροπλάνο και το πουλήσαμε», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της LVMH, Μπερνέρ Αρνό, για το τζετ της εταιρείας του, μιλώντας το 2022 σε γαλλικό ραδιοφωνικό σταθμό. «Το αποτέλεσμα τώρα είναι ότι κανείς δεν μπορεί να δει πού πηγαίνω επειδή νοικιάζω όταν χρησιμοποιώ ιδιωτικά αεροπλάνα».
Άλλοι ναυλώνουν τζετ όταν δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα προσωπικά τους αεροπλάνα. Έως και το 50% των πελατών της VistaJet έχουν δικά τους τζετ, αλλά χρησιμοποιούν τη VistaJet ως εφεδρική υπηρεσία όταν το αεροσκάφος τους βρίσκεται υπό συντήρηση ή είναι ήδη σε χρήση, ανέφερε η εταιρεία.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν ιδιοκτήτες ιδιωτικών τζετ που δεν χρησιμοποιούν τα αεροπλάνα τους πολύ συχνά και τα ναυλώνουν για να μετριάσουν μέρος του κόστους που σχετίζεται με την ιδιοκτησία. (Κάνουν κάτι παρόμοιο με τα σούπερ γιοτ τους.)
«Οι περισσότεροι άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι εκπλήσσονται», είπε ο Γουόκερ. «Είναι κάπως, “Πραγματικά, άνθρωποι με τόσο πλούτο και εταιρείες που είναι τόσο μεγάλες που βγάζουν τόσα χρήματα νοιάζονται να αντισταθμίσουν μισό εκατομμύριο δολάρια;” Και νοιάζονται. Τους ενδιαφέρει απόλυτα αυτό».