Το άτυπο μποϊκοτάζ προϊόντων της Τουρκίας από τη Σαουδική Αραβία έχει δημιουργήσει τόσο μεγάλα προβλήματα στους τούρκους παραγωγούς και εμπόρους, που αναζητούν τώρα τρόπους να το παρακάμψουν αφαιρώντας με κάθε τρόπο από τα προϊόντα τους την ετικέτα «Made in Turkey».
Τούρκοι επιχειρηματίες μεταφέρουν ή δείχνουν ότι μεταφέρουν σε κοντινές χώρες την παραγωγή σε τρόφιμα, ρούχα και άλλα προϊόντα ώστε να αποκτήσουν τελωνειακά έγγραφα και να μη φαίνεται ότι τα προϊόντα αυτά είναι κατασκευασμένα στην Τουρκία, όπως αποκάλυψαν στο Reuters εξαγωγείς, έμποροι και ένας διπλωμάτης.
Η Σαουδική Αραβία δεν έχει ανακοινώσει – τουλάχιστον επίσημα – μποϊκοτάζ των τουρκικών προϊόντων, αλλά από πέρυσι επιφανείς σαουδάραβες επιχειρηματίες αποφάσισαν να το υιοθετήσουν απαντώντας στην επιθετικότητα της Αγκυρας, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα.
Το αποτέλεσμα είναι ότι, όπως τουλάχιστον δείχνουν τα επίσημα στοιχεία που αφορούν τις εξαγωγές της Τουρκίας προς τη Σαουδική Αραβία, τους δύο πρώτους μήνες του 2021 οι εξαγωγές αυτές βούλιαξαν σε ετήσια βάση κατά 93% φτάνοντας σε μόλις 38 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων της Τουρκίας, οι εξαγωγές σε ηλεκτρονικά, ρούχα, κοσμήματα και είδη αυτοκινήτων ήταν κατά 90% χαμηλότερες από πέρυσι.
Σύμφωνα με την τουρκική «Daily Sabah», το πρόβλημα είναι για τους Τούρκους τόσο μεγάλο που η Αγκυρα ετοιμάζεται να φέρει αυτή την εβδομάδα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου το θέμα του ημιεπίσημου, όπως χαρακτηρίζεται, μποϊκοτάζ από τη Σαουδική Αραβία για προϊόντα που κατασκευάζονται στην Τουρκία.
Η Αγκυρα θέλει να υποβάλει επίσημη διαμαρτυρία για τη στάση του Ριάντ προς τους τοπικούς εμπόρους, αλυσίδες σουπερμάρκετ και άλλες εταιρείες ώστε όλοι αυτοί να μην έχουν εμπορικές σχέσεις με την Τουρκία, σύμφωνα με δύο τούρκους αξιωματούχους που μίλησαν υπό το καθεστώς ανωνυμίας.
Θεωρητικά εάν η Τουρκία μπορέσει να αποδείξει αδικαιολόγητη πίεση της Σαουδικής Αραβίας εναντίον των επιχειρήσεών της, μπορεί να υποβάλει αίτημα για να ζητήσει αποζημίωση για καταγεγραμμένες απώλειες, σύμφωνα με τους κανόνες του ΠΟΕ. Το Ριάντ πάντως δεν αναμένεται να πιεστεί ώστε να πληρώσει αποζημίωση. Το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών έχει σχεδόν καταρρεύσει από πέρυσι λόγω των πολιτικών εντάσεων μεταξύ των δύο πλευρών, παραδέχεται και η «Daily Sabah». Επισήμως οι δύο χώρες δήλωσαν ότι θα εργαστούν για τη βελτίωση των σχέσεων.
Οι σχέσεις των δύο πλευρών έχουν επιδεινωθεί λόγω της προσέγγισης της Σαουδικής Αραβίας με το Ισραήλ, την υποστήριξη της κυβέρνησης στην Αίγυπτο, και τις διαφωνίες για τη στάση των δύο χωρών στη Λιβύη και τη Συρία. Επίσης η Σαουδική Αραβία έχει πλέον πιο στενές σχέσεις και με την Ελλάδα.
Οπως αναφέρει το Reuters και αναδημοσίευσαν το Philenews και άλλοι ιστότοποι, έχει δημιουργηθεί πλέον μια μαύρη αγορά όπου μεσάζοντες μεταφέρουν έναντι αμοιβής τα τουρκικά προϊόντα σε άλλα λιμάνια και παραποιούν τα επίσημα συνοδευτικά έγγραφα ώστε να φαίνεται πως τα προϊόντα αυτά προέρχονται από την Κίνα ή ακόμη και από την Ευρώπη. Την ίδια στιγμή τα επίσημα στοιχεία για τις εξαγωγές δείχνουν ασυνήθιστη, όπως χαρακτηρίζεται, αύξηση της τάξεως από 200% έως 400% σε τουρκικά ενδύματα, υφάσματα, χημικά και κοσμήματα που φτάνουν στο Ομάν και τον Λίβανο.
Επίσης στελέχη του κλάδου της παραγωγής ένδυσης και υφασμάτων της Τουρκίας παραδέχονται ανοικτά ότι οι κατασκευαστές εξετάζουν να στείλουν υφάσματα που προορίζονται για τη Σαουδική Αραβία σε χώρες όπως η Βουλγαρία και η Σερβία για κάποια μικρή επεξεργασία. Με αυτόν τον τρόπο θα άνοιγε έπειτα ο δρόμος για να εξαχθούν από εκεί τα προϊόντα αυτά σε άλλες χώρες. Ουσιαστικά οι τούρκοι επιχειρηματίες και κατασκευαστές προσπαθούν να ξεπεράσουν το άτυπο αλλά ουσιαστικό μποϊκοτάζ με επιπλέον κόστος για τους ίδιους.
Latest News
Η μετεωρική άνοδος και η εκκωφαντική πτώση της βασίλισσας του Airbnb
Πώς η βασίλισσα έπεσε από τον θρόνο της
Τι φοβάται ο Ελβετός κεντρικός τραπεζίτης
Στο τρέχον περιβάλλον η αβεβαιότητα παραμένει αυξημένη
Game changer για την αγορά πετρελαίου ο σχιστόλιθος των ΗΠΑ
Η αναταραχή στη Μέση Ανατολή δεν αποτελεί πλέον τέτοια απειλή για τους καταναλωτές βενζίνης στον κόσμο
Η General Mills αναζητά αγοραστές για τη δραστηριότητα γιαουρτιού
Την πώληση της επιχείρησης γιαουρτιού στη Βόρεια Αμερική και της δημοφιλούς μάρκας Yoplait, εξετάζει η εταιρεία - Πιθανή μια συμφωνία λίγο πάνω απο τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια
Και η Fitch Ratings υποβαθμίζει τις προοπτικές της Boeing
Η πώληση 100 αεροσκαφών 737 MAX κατασκευής του 2023 θα μπορούσε να αλλαξει τη αξιολόγηση λέει ο επενδυτικός οίκος
Γιατί θα αυξηθούν τα αεροπορικά ναύλα από τον Μάιο
Οι καθυστερήσεις παράδοσης συνδέονται με τις ανησυχίες για την ασφάλεια του 737 Max που έπληξαν τις εταιρείες ενόψει της καλοκαιρινής ταξιδιωτικής περιόδου
Σταμάτησε η έρευνα στις ΗΠΑ για το σκάνδαλο της Mercedes με τις εκπομπές diesel
Η αυτοκινητοβιομηχανία είχε κατηγορήθει ότι εξαπάτησε τους καταναλωτές για τα οχήματα BlueTEC
Αλμα κερδών 28% της SAAB για το πρώτο τρίμηνο
Η ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ ανοίγει την «πόρτα» για τις ανάγκες των μελών της Συμμαχίας
Τα 39 δισ. ήταν... λίγα για την Anglo American - Επανέρχεται η BHP με νέα πρόταση
Η BHP έχει προθεσμία έως τις 22 Μαΐου για να επανέλθει με επίσημη προσφορά για την Anglo American
Περισσότερες παραδόσεις αεροσκαφών αλλα και επενδύσεις ανακοινώνει ο CEO της Embraer
Η βραζιλιάνικη εταιρεία εκτιμά ότι οι παραδόσεις αεροσκαφών (jets) θα κυμανθούν μεταξύ 125 και 135 φέτος, έναντι 115 το 2023.