Οι ελλείψεις αγαθών από τα ράφια των καταστημάτων λιανικών πωλήσεων στην Ευρώπη δεν θα ήταν τόσο κραυγαλέες αν οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες δεν είχαν μεταφέρει την παραγωγή τους σε τρίτες χώρες, εκτός Γηραιάς Ηπείρου, για να εκμεταλλευθούν το φθηνό εργατικό δυναμικό που υπάρχει εκεί. Την άποψη αυτή υποστήριξε χθες ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρουνό Λεμέρ, τονίζοντας ότι η πανδημία αποκάλυψε τη γύμνια, την ανεπάρκεια και την αναποτελεσματικότητα του ισχύοντος παραγωγικού μοντέλου.
«Διαπιστώσαμε ότι το παρατραβήξαμε με τις μετεγκαταστάσεις βιομηχανικών μονάδων, το παρακάναμε εγκαταλείποντας σε τέτοιο βαθμό την οικονομική κυριαρχία μας, το πήγαμε πολύ μακριά συμμεριζόμενοι την αξία του παγκόσμιου, συμμεριζόμενοι δηλαδή την παρωχημένη ιδέα που υποστηρίζει πως ο,τιδήποτε μπορεί να παραχθεί φθηνότερα αλλού, πρέπει οπωσδήποτε και να παραχθεί», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Λεμέρ εγκαινιάζοντας την Ευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη για τη Βιομηχανική Κυριαρχία στο «Μπερσί» (το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών), την οποία παρακολουθεί και ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σέφκοβιτς.
Η Συνδιάσκεψη διοργανώθηκε στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της γαλλικής προεδρίας στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το πρώτο εξάμηνο του 2022 – είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που αναλαμβάνει το Παρίσι. Ο Λεμέρ αναφέρθηκε συγκεκριμένα σε κάποιες ελλείψεις πρωταρχικής σημασίας αγαθών που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, πέρα βέβαια από τις ελλείψεις ορισμένων τροφίμων και πρώτων υλών που αναγκαστικά εισάγονται από τρίτες χώρες, κυρίως της Ασίας.
Αποκαλυπτική η πανδημία
Ο γάλλος υπουργός αναφέρθηκε στην έλλειψη χειρουργικών και άλλων μασκών προστασίας, που είχαν αναγκάσει τους αγωνιούντες να συγκρατήσουν τη λαϊκή οργή Ευρωπαίους επιστήμονες και τις κυβερνήσεις να υποστηρίζουν στην αρχή της πανδημίας ότι… εντάξει, δεν ήταν και τόσο απαραίτητες για την προστασία από τον κορωνοϊό. Αναφέρθηκε επίσης ο Λεμέρ στο βασικό ιατροφαρμακευτικό εξοπλισμό που έλειψε προτού οι κυβερνήσεις λάβουν έκτακτα μέτρα και φροντίσουν ώστε να παραχθεί σε επαρκείς ποσότητες εντός της ΕΕ ή να εισαχθεί κατά προτεραιότητα.
Βεβαίως μίλησε και για τις ελλείψεις πάμπολλων αγαθών που προκάλεσε – και ακόμα προκαλεί – η εμπλοκή και δυσλειτουργία της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως είναι οι ημιαγωγοί που προορίζονται για την κατασκευή αυτοκινήτων, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Διότι «οι τεράστιες εντάσεις στις διεθνοποιημένες αγορές δεν έχουν ακόμα εκτονωθεί», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Νέο οικονομικό μοντέλο
«Αντιληφθήκαμε ότι η κυριαρχία έχει ένα τίμημα που αξίζει τον κόπο να το πληρώνει κανείς», τόνισε ο Λεμέρ. Και εξήγησε ότι «όχι μόνο δεν έχει νόημα να μετεγκαθιστά κανείς μια παραγωγή για να κερδίσει ένα λεπτό του ευρώ ανά τεμάχιο προϊόντος, όχι μόνο δεν έχει νόημα από οικονομικής απόψεως, αλλά κάτι τέτοιο έχει μεγάλο κοινωνικό κόστος και επίσης είναι πολύ επιβαρυντικό από περιβαλλοντικής απόψεως».
Ο Μπρουνό Λεμέρ απεφάνθη ότι εκείνο που απαιτείται είναι η αλλαγή παραδείγματος. «Η Ευρώπη πρέπει κατά προτεραιότητα να οικοδομήσει ένα νέο οικονομικό μοντέλο». Και «να πάψει πλέον να επιδιώκει την ανάπτυξη για την ανάπτυξη».
Σε μια συγκυρία μεγάλης αναστάτωσης και δυσλειτουργίας των εφοδιαστικών αλυσίδων, η Γαλλία θέλει να εκμεταλλευθεί την εξάμηνη προεδρία της στην ΕΕ για να προωθήσει μεγάλα επενδυτικά σχέδια που θα επιτρέψουν στις κυβερνήσεις των κρατών-μελών να παρακάμψουν τους ισχύοντες κανόνες ανταγωνισμού και να επιδοτήσουν απευθείας εθνικές επιχειρήσεις στρατηγικού ενδιαφέροντος, οι οποίες «στο μέλλον θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τους αμερικανικούς και κινεζικούς γίγαντες», όπως υπογραμμίζουν τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης.
«Ευρωπαϊκοί πρωταθλητές»
Στόχος του Παρισιού δεν είναι να δημιουργηθούν νέοι «εθνικοί πρωταθλητές» στο χώρο των μεγάλων βιομηχανικών μονάδων και των επιχειρήσεων. Σκοπούμενο είναι να δημιουργηθούν «ευρωπαϊκοί πρωταθλητές» με παγκόσμια παρουσία και επιρροή. Στο πλαίσιο αυτό, έπειτα από σχετική απόφαση που έλαβε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λίγο προτού εκπνεύσει η προηγούμενη χρονιά, από την 1η Ιανουαρίου 2022 τέθηκε σε εφαρμογή το πρόγραμμα PIIEC (Projets Importants d’Intérêt Européen Commun).
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που φιλοδοξεί να μετατραπεί σε εργαλείο χρηματοδότησης «σημαντικών σχεδίων κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος», όπως υποδηλώνει το ακρωνύμιο PIIEC. Οι τομείς που κατά προτεραιότητα το Παρίσι προτείνει να επιδοτηθούν είναι η υγεία, το υδρογόνο, το υπολογιστικό νέφος (cloud), η παραγωγή ημιαγωγών και επίσης η παραγωγή συσσωρευτών ηλεκτρικού ρεύματος (για τον εφοδιασμό ηλεκτρικών οχημάτων προφανώς).
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον τομέα έρευνας και κατασκευής μπαταριών – ένα σχέδιο το οποίο έχει ήδη προχωρήσει αρκετά – ο Μπρουνό Λεμέρ τόνισε ότι έχουν ήδη εγκριθεί εκταμιεύσεις ύψους 60 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση 70 βιομηχανικών σχεδίων στην Ευρώπη. Μεταξύ αυτών ξπεριλαμβάνεται και η ανέγερση μιας μονάδας στο Ντουβρέν της βόρειας Γαλλίας, «η θεμελίωση της οποίας πρόκειται να γίνει τους προσεχείς μήνες», όπως διευκρίνισε ο γάλλος υπουργός – διότι έρχονται και εκλογές τον Απρίλιο στη χώρα του…
Latest News
Η Ευρώπη έχει τα εμπορικά εργαλεία για να αμυνθεί στην Κίνα - Η προειδοποίηση Φον ντερ Λάιεν
«Ο κόσμος δεν μπορεί να απορροφήσει την πλεονάζουσα παραγωγή της Κίνας»
Ο Μπάφετ φεύγει, ο Άμπελ έρχεται - Η επόμενη μέρα στην Berkshire
Ο Γκρεγκ Άμπελ προβλέπεται πως θα αντικαταστήσει τον Μπάφετ στη λήψη όλων των σημαντικών αποφάσεων για τις επενδύσεις και την κατανομή του κεφαλαίου
Άμμος, χιόνι και ανακλήσεις - Πόσο άτρωτο είναι το Cybertruck της Tesla
Για τον Ίλον Μασκ, ο μοναδικός σχεδιασμός του αυτοκινήτου δημιουργούσε τεράστια προβλήματα με την κλιμάκωση της παραγωγής - Δεν είναι τυχαίο πως σχολίασε: «Σκάψαμε τον δικό μας τάφο με το Cybertruck»
Πώς η στεγαστική κρίση της ΕΕ ενδυναμώνει την ακροδεξιά
Τα δυσβάσταχτα ενοίκια και οι τιμές των ακινήτων κινδυνεύουν να γίνουν βασικό πολιτικό ζήτημα σε όλη την ήπειρο
Λέιν (ΕΚΤ): Πιο σίγουρος ότι ο πληθωρισμός επιστρέφει στο στόχο
Ενισχύονται οι εκτιμήσεις για μείωση των ευρωεπιτοκίων τον Ιούνιο
Από τη βενζίνη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Τι κάνουν ΗΠΑ και Κίνα
Οι ραγδαίες πωλήσεις αυτοκινήτων, μαζί με την υψηλή οικονομική ανάπτυξη και τη χαμηλή διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, οδηγούν τη ζήτηση βενζίνης στην Ινδία και την Ινδονησία
Ο υποβιβασμός και η παραίτηση της προέδρου της ABC News
H εταιρική αναδιάρθρωση που της αφαίρεσε μεγάλο μέρος της διοικητικής της αυτονομίας.
Σανίδα σωτηρίας - Ο δισεκατομμυριούχος Kretinsky και η OnePoint θα σώσουν την Atos;
Μια ακόμη προσφορά από την Bain Capital απορρίφθηκε, δήλωσε η Atos, η οποία βρίσκεται σε συνομιλίες με το γαλλικό κράτος για τη διάσωση μέρους της στρατηγικής μονάδας της
Γιατί η επίσκεψη Σι Τζινπινγκ στην Ευρώπη δεν θα είναι μία εύκολη βόλτα
Ο Σι θα πιεστεί για την βοήθεια στη Ρωσία, τις κρατικές επιδοτήσεις στη κινεζική βιομηχανία, αλλά και την σκιώδη επιρροή της Κίνας - Διχασμένοι εμφανίζονται οι Ευρωπαίοι ηγέτες
Φον ντερ Λάιεν: «Απαιτούμε δίκαιο ανταγωνισμό της Ευρώπης με την Κίνα»
«Πρέπει να δράσουμε ώστε να εγγυηθούμε ότι ο ανταγωνισμός θα είναι δίκαιος και όχι στρεβλωμένος» είπε η Φον ντερ Λάιεν