Ο κίνδυνος για ύφεση σε συνδυασμό με τη μείωση των δαπανών καταναλωτών λόγω του υψηλού πληθωρισμού ρίχνει τώρα κι άλλο τις τιμές μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων που είχαν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ εν μέσω της πανδημίας.
Πλέον οι τιμές για τη μεταφορά ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών (12,2 μέτρων) καταγράφουν υποχώρηση που ξεπερνά ακόμη και το 80% σε ετήσια βάση για τη διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για πιο φθηνά μεταφορικά για εμπόρους και καταναλωτές –αν και σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου η επίδραση της πτώσης αυτής των τιμών αναμένεται να φανεί κυρίως από την άνοιξη και μετά. Τότε θα ξεκινήσουν οι επαναδιαπραγματεύσεις για συμβόλαια μεταφοράς μεταξύ ναυτιλιακών και μεγάλων εμπορικών εταιρειών.
Εφοδιαστική αλυσίδα: Σημάδια αποσυμφόρησης σε παγκόσμια κλίμακα
Πόσο υποχώρησαν οι τιμές
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Drewry που παρουσιάζει σήμερα ο Οικονομικός Ταχυδρόμος, οι τιμές για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ έχουν υποχωρήσει πλέον κατά 86% σε ετήσια βάση και διαμορφώνονται στα 1875 δολάρια –από 13.000 δολάρια που είχαν φτάσει στο απόγειο της πανδημίας. Οι τιμές από τη Σαγκάη προς τη Γένοβα έχουν υποχωρήσει κατά 77% στα 2930 δολάρια.
Ο σύνθετος Παγκόσμιος Δείκτης Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index-WCI) της Drewry ακολούθησε πτώση για 43 συνεχείς εβδομάδες η οποία τερματίστηκε μόλις τις προηγούμενες ημέρες.
Ο δείκτης WCI βρίσκεται τώρα στα 2.135 $ ανά κοντέινερ (feu), έχοντας υποχωρήσει 79% από το υψηλό των 10.377 $ ανά feu τον Σεπτέμβριο του 2021. Ο δείκτης διαμορφώνεται τώρα σε χαμηλότερα επίπεδα από τον μέσο όρο 10 ετών των 2.694 $ ανά feu, κάτι που σύμφωνα με την Drewry υποδεικνύει επιστροφή των τιμών σε κανονικά επίπεδα.
Το μεγάλο ερώτημα τώρα είναι πόσο γρήγορα και απότομα η βουτιά των τιμών spot θα επηρεάσει τις τιμές των συμβολαίων μεταφοράς κοντέινερ που είναι τώρα πολύ υψηλότερες από τις τιμές spot.
Οι εκτιμήσεις της διεθνούς αγοράς
Πλέον παράγοντες της διεθνούς αγοράς προβλέπουν ότι η αποκλιμάκωση αυτή στους συγκεκριμένους ναύλους εμπορευματοκιβωτίων δημιουργεί τις προϋποθέσεις να αρχίσουν να υποχωρούν οι τιμές ορισμένων προϊόντων -και ειδικά όσων μεταφέρονται από την Ασία στην Ευρώπη δια θαλάσσης μέσω θαλάσσης. Πολλά θα εξαρτηθούν πάντως από τις κινήσεις των ναυτιλιακών οι οποίες μπορεί να αρχίσουν να μειώνουν κάποια δρομολόγια για ν αμην υπάρξει μεγάλη και ξαφνική πτώση στις τιμές αυτές.
Ναυτιλιακές κολοσσοί όπως η Mediterranean Shipping Co και η A.P. Moller-Maersk αναμένουν επίσης την παράδοση εκατοντάδων νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που ενισχύει την πιθανότητα μείωσης των ναύλων καθώς οι εταιρείες αυτές έχουν ήδη περισσότερα πλοία από όσα χρειάζονται για να χειριστούν τη ζήτηση η οποία μειώνεται.
Για το λόγο αυτό η Maersk και άλλες ναυτιλιακές έχουν ενημερώσει τους επενδυτές, οι οποίοι ενδιαφέρονται μόνο για τις τιμές των μετοχών τους, ότι θα συνεχίσουν να προσπαθούν να στηρίξουν τις τιμές ακυρώνοντας ταξίδια για να ανταποκριθούν στη συρρικνούμενη ζήτηση, αναφέρει το Reuters. Επίσης, αποσύρουν παλιότερα πλοία για να μειώσουν τυχόν υπερβάλλουσα χωρητικότητα. Αυτό σημαίνει ότι το πόκερ με τις τιμές μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες ανέφεραν αναλυτές.
Οι ναυτιλιακές αύξησαν τις τιμές και είχαν κέρδη ρεκόρ κατά τη διάρκεια της πανδημίας λόγω της αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές υπηρεσίες. Η τάση άρχισε να αλλάζει προς τα τέλη του περασμένου έτους λόγω της πτώσης των εισαγωγών λιανικών προϊόντων όπως έπιπλα, συσκευές και προϊόντων ένδυσης, καθώς αυξανόταν ο πληθωρισμός.
Latest News
Στυλιανίδης: Ρεαλιστικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για ναυτιλία ουδέτερη από άνθρακα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωσε ότι προς την πράσινη μετάβαση θα κινηθούν ακτοπλοΐα και λιμενικές υποδομές
Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές κοντράρονται στις αγορές πλοίων
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Στην Κέρκυρα η γ.σ. της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε απολογισμός του έργου της Ένωσης, της πορείας του κλάδου και των προοπτικών ανάπτυξης
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεά νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού στις ΑΕΝ
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 47 σταθερούς υπολογιστές, tablet, laptop, headsets και διαδραστική οθόνη
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων
Πού επενδύουν οι ναυτιλιακές τακτικών γραμμών
Βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκταθούν μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων
Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Κίνα και Κορέα διεκδικούν την μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις
Απεβίωσε ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος
Ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος, διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνέβαλε στην ανάδειξη του πλωτού μουσείου «Ελλάς Λίμπερτυ»
Ποσειδώνια 2024: Οι κορυφαίοι του κλάδου της ναυτιλίας διαμορφώνουν την ατζέντα
Στο Athens Metropolitan Expo από τις 3 έως 7 Ιουνίου διοργανώνεται η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο
Άλμα στη ζήτηση για κρουαζιέρα - Χιλιάδες εργαζομένους αναζητά η Royal Caribbean
Τα νέα πλοία και η «πίεση» στα πανεπιστήμια για πιστοποιήσεις σε νέους