Την έντονη αντίδρασή τους απέναντι στα σχέδια της ΕΕ να χρεώνει τα πλοία που εισέρχονται στα ύδατά τους για εκπομπές αερίων του θερμ0κηπίου, εκφράζουν μεγάλα ευρωπαϊκά ναυτιλιακά κράτη, τονίζοντας ότι η πολιτική αυτή θα μπορούσε να εκτρέψει το θαλάσσιο εμπόριο μακριά από το μπλοκ.
Σε επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την οποία είδαν οι Financial Times, υπουργοί από επτά χώρες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Ισπανίας και της Ιταλίας, ζήτησαν την παύσης των σχεδίων για ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) από τον Ιανουάριο. Η επιστολή αναφέρει ότι η κίνηση κινδυνεύει να απομακρύνει τις επιχειρήσεις από τα ευρωπαϊκά λιμάνια, ενώ προσφέρει περιορισμένο περιβαλλοντικό όφελος.
Πόσο θα επιβαρυνθεί η ναυτιλία από το εμπόριο ρύπων
«Το καθεστώς ETS που θα τεθεί σε ισχύ το 2024 μπορεί να προκαλέσει εκπομπές σε άλλα μέρη του κόσμου και ακόμη και να αυξήσει τον όγκο των εκπομπών [αερίων του θερμοκηπίου] μέσω μακρύτερων διαδρομών για να αποφευχθούν οι προσεγγίσεις στα λιμάνια της ΕΕ», δήλωσαν οι υπουργοί.
Και ανέφεραν ότι αυτό θα μπορούσε επίσης να έχει «σοβαρές επιπτώσεις στους τομείς εισαγωγών και εξαγωγών μας» και στις επενδύσεις στα λιμάνια.
Τα σχέδια
Σύμφωνα με τα σχέδια για τη φορολόγηση των εκπομπών της ναυτιλίας εντός της περιορισμένης δικαιοδοσίας τους, οι Βρυξέλλες θα απαιτήσουν σύντομα από τους πλοιοκτήτες να αγοράζουν πιστώσεις για κάθε τόνο εκπομπών CO₂ που παράγουν σε ταξίδια μεταξύ δύο λιμένων της ΕΕ, καθώς και για τις μισές εκπομπές τους σε αποστολές μεταξύ λιμένων της ΕΕ και ενός λιμανιού εκτός ΕΕ.
Οι κανόνες θα εισαχθούν σταδιακά με όλες τις εκπομπές να καλύπτονται έως το 2026.
Η τρέχουσα τιμή στην Ευρώπη είναι περίπου 80 ευρώ ο τόνος. Όπως αναφέρουν οι FT, η Lloyd’s List, η εταιρεία ναυτιλιακών ειδήσεων και αναλύσεων, έχει υπολογίσει ότι εάν η τιμή του άνθρακα στην ΕΕ παραμείνει μεταξύ 80 και 90 ευρώ ανά τόνο CO2, τα συνολικά φορολογικά έσοδα από την κάλυψη της ναυτιλίας από το ETS θα μπορούσαν να ανέλθουν σε περισσότερα από 11 δισ. ευρώ ετησίως.
Το πλοίο που είναι πιο πιθανό να αντιμετωπίσει τον υψηλότερο λογαριασμό ETS ήταν το κρουαζιερόπλοιο MSC Grandiosa, ανέφερε. Θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ετήσιο λογαριασμό έως και 11 εκατ. ευρώ το 2026.
Παρά το γεγονός ότι υποστήριξαν τον γενικό στόχο της πολιτικής, οι υπουργοί, στους οποίους συμμετείχαν και εκείνοι της Ελλάδας, της Πορτογαλίας, της Κύπρου, της Κροατίας και της Μάλτας, δήλωσαν ότι οι πλοιοκτήτες είναι πιθανό να βρουν «παραθυράκια» και να εκτρέψουν το εμπόριο μέσω λιμένων εκτός ΕΕ κατά μήκος της Ακτής της Μεσογείου, όπως το Tanger Med του Μαρόκου ή το Port Said της Αιγύπτου για να αποφύγουν το πρόσθετο κόστος.
Οι Βρυξέλλες έχουν υιοθετήσει κανόνες για την αποτροπή της φοροδιαφυγής μέσω αυτών των δύο λιμένων της Μεσογείου, επειδή απέχουν λιγότερο από 300 ναυτικά μίλια από τις ακτές της ΕΕ, αλλά οι υπουργοί είπαν ότι αυτό «δεν ήταν αρκετό».
Παράλληλα, κάλεσαν την Επιτροπή να εκδώσει δημόσια δήλωση με τη δέσμευση να αντιμετωπίσει με συγκεκριμένα μέτρα τους κινδύνους για τα λιμάνια της ΕΕ που συνδέονται με την επιβολή της εισφοράς.
Latest News
Έπεσαν οι υπογραφές για τη σύνδεση του Λιμένα Αλεξάνδρούπολης με την Περιφερειακή Οδό
Τι περιλαμβάνει το σχέδιο ανάπτυξης του εμπορικού λιμένα - Το έργο ωρίμασε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ
Στυλιανίδης: Ρεαλιστικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα για ναυτιλία ουδέτερη από άνθρακα
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής διαβεβαίωσε ότι προς την πράσινη μετάβαση θα κινηθούν ακτοπλοΐα και λιμενικές υποδομές
Έλληνες και Κινέζοι εφοπλιστές κοντράρονται στις αγορές πλοίων
Η μάχη για την πρωτοκαθεδρία
Στην Κέρκυρα η γ.σ. της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας
Κατά τη διάρκεια της Συνεδρίασης έγινε απολογισμός του έργου της Ένωσης, της πορείας του κλάδου και των προοπτικών ανάπτυξης
Ίδρυμα Ευγενίδου: Δωρεά νέου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και εξοπλισμού στις ΑΕΝ
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει 47 σταθερούς υπολογιστές, tablet, laptop, headsets και διαδραστική οθόνη
Το roadmap για τον έκτο προβλήτα στον ΟΛΘ - Στο περίμενε... του Προεδρικού Διατάγματος
Τι είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στη ΓΣ των μετόχων
Πού επενδύουν οι ναυτιλιακές τακτικών γραμμών
Βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκταθούν μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων
Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Κίνα και Κορέα διεκδικούν την μερίδα του λέοντος στις ναυπηγήσεις
Απεβίωσε ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος
Ο Καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος, διετέλεσε επί σειρά ετών πρόεδρος του Ομίλου Φίλων Λίμπερτυ και συνέβαλε στην ανάδειξη του πλωτού μουσείου «Ελλάς Λίμπερτυ»
Ποσειδώνια 2024: Οι κορυφαίοι του κλάδου της ναυτιλίας διαμορφώνουν την ατζέντα
Στο Athens Metropolitan Expo από τις 3 έως 7 Ιουνίου διοργανώνεται η κορυφαία ναυτιλιακή έκθεση στον κόσμο