
Tον κεντρικό άξονα στον οποίο βασίζεται το διεθνές εμπόριο αποτελεί η ναυτιλία και λόγω αυτής της παγκοσμιοποιημένης φύσης του κλάδου οι ηγέτες της βιομηχανίας έχουν συνειδητοποιήσει ότι η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματική πρόκληση. Κάπου εκεί τίθεται το βασικό ερώτημα για το πώς θα επιτευχθεί ο στόχος της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα, την ώρα που το αυξανόμενο κόστος, η αβεβαιότητα, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού βρίσκονται στο προσκήνιο.
Ηδη στο «τραπέζι» της υλοποίησης έχουν τεθεί μία σειρά από εναλλακτικά καύσιμα, μεταξύ των οποίων η αμμωνία, το υδρογόνο και το LNG, η υιοθέτηση των οποίων σημαίνει επιπλέον κόστος, ειδικά κατά τη μεταβατική περίοδο. Σύμφωνα, μάλιστα, με αναλυτές, η δέσμευση για καθεμία από αυτές τις επιλογές δημιουργεί σημαντικές λειτουργικές προκλήσεις και το τελευταίο διάστημα προωθείται η συζήτηση για μια άλλη – αμφιλεγόμενη για ορισμένους – πιθανή εναλλακτική: την πυρηνική ενέργεια.
Διαβάστε επίσης: Κερδίζουν έδαφος τα «πράσινα καύσιμα» στη ναυτιλία
Σε έκθεση της εταιρείας ανάπτυξης ατομικών θαλάσσιων πλοίων Core Power εξηγούνται τα οφέλη από την είσοδο της ναυτιλίας σε «ρότα» για ένα καθαρό ενεργειακό μέλλον, με βάση την τεχνολογία της ατομικής μπαταρίας m-MSR. Οπως τονίζεται, η πυρηνική τεχνολογία χρησιμοποιεί την ενέργεια που παράγεται με την εκμετάλλευση της ενέργειας της ατομικής σχάσης, δηλαδή της διαίρεσης του ατομικού πυρήνα, και – σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία – αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη πηγή ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα στον κόσμο.
«Τα πυρηνικά στη ναυτιλία δεν είναι κάτι καινούργιο, καθώς η τεχνολογία χρησιμοποιείται για την πρόωση πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων για τουλάχιστον επτά δεκαετίες. Ωστόσο, η τεχνολογία δεν αναπτύχθηκε στα εμπορικά πλοία λόγω του υψηλού λειτουργικού κόστους και του στίγματος που περιβάλλει την πυρηνική ενέργεια τον 20ό αιώνα», επεσήμανε ο Mikal Bøe, διευθύνων σύμβουλος της Core Power.
Στο πλαίσιο του promo για την πυρηνική ενέργεια, ο Mikal Bøe ανέφερε χαρακτηριστικά πως το νέο σύστημα θα πρέπει να πληροί τρία σημαντικά κριτήρια: να παρέχει ενέργεια εφ’ όρου ζωής, να παραμένει ασφαλές σε περίπτωση ατυχήματος στη θάλασσα και να είναι απλό και μικρό για μαζική παραγωγή. «Ενας αντιδραστήρας τετηγμένου (λιωμένου) άλατος (MSR) βρίσκεται υπό κατασκευή και βασίζεται σε αυτές τις αρχές», τόνισε.
Πλεονεκτήματα & μειονεκτήματα
Σύμφωνα με την εταιρεία παραγωγής, μεταξύ των πλεονεκτημάτων από τη χρήση στη ναυτιλία είναι η μεγαλύτερη ταχύτητα σε σύγκριση με τα συμβατικά πλοία, η απαλλαγή από τις στάσεις για ανεφοδιασμό και η μεγαλύτερη χωρητικότητα φορτίου.
Στον αντίποδα, το κύριο μειονέκτημα του αντιδραστήρα MSR είναι η «ανώριμη» τεχνολογία και το ρυθμιστικό πλαίσιο. Επιπλέον, το υψηλό κόστος εγκατάστασης και λειτουργίας ενός πυρηνικού αντιδραστήρα είναι βασικός παράγοντας κατά της υιοθέτησης αυτής της επιλογής από τους πλοιοκτήτες.
Ωστόσο, το γεγονός ότι τα πυρηνοκίνητα πλοία έχουν a priori σταθερό κόστος ενέργειας για ολόκληρη την εμπορική τους ζωή (καθώς δεν χρειάζονται ανεφοδιασμό) παρέχει σημαντικό πλεονέκτημα για μακροπρόθεσμες ναυλώσεις.
Ασφάλεια
Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, υπάρχει μια μεγάλη ανησυχία όταν μιλά κανείς για τεχνολογίες πυρηνικής ενέργειας. Το Τσερνόμπιλ και η Φουκουσίμα έχουν στείλει προειδοποιητικά σημάδια για τις επιπτώσεις όταν δεν τηρούνται τα μέτρα ασφαλείας και οι συνθήκες παραγωγής δεν είναι οι προβλεπόμενες. Ωστόσο – σύμφωνα με τον Bøe -, ο πυρήνας μπορεί να αποτελέσει τη βάση για την παροχή ενέργειας και στη ναυτιλία, αλλάζοντας το αφήγημα των «αντιπυρηνιστών».
Πηγή: Έντυπη έκδοση Τα Νέα


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία