Υπηρεσίες ενιαίας εξυπηρέτησης (one stop shops) για ευάλωτα νοικοκυριά που βρίσκονται στο κατώφλι της ενεργειακής φτώχειας θα στηθούν τα επόμενα χρόνια σε δήμους της χώρας. Στόχος η ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών τους, ώστε να περιορίσουν τις ενεργειακές τους δαπάνες και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους. Ο σχεδιασμός των νέων υπηρεσιών θα προκύψει από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «REVERTER- Deep REnovation roadmaps to decrease households VulnERability To Energy poverty» στο οποίο συμμετέχουν το Εργαστήριο Μεταλλευτικής Τεχνολογίας και Περιβαλλοντικής Μεταλλευτικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και η Ένωση Καταναλωτών – «Η Ποιότητα Της Ζωής» (Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.).
Διαβάστε επίσης: ΑΔΜΗΕ: Ο «οδικός χάρτης» για 9+4 ενεργειακά έργα
Τα one stop shops εκτιμάται ότι θα έχουν οργανωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2024 και σε πρώτη φάση, θα λειτουργούν στα γραφεία της ΕΚΠΟΙΖΩ και 11 δήμων της Αττικής. Σύμφωνα με τη νομικό κυρία Τζέγκα Βίκυ, σύμβουλο της ένωσης, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει ήδη οι δήμοι Αθηναίων, Αγίου Δημητρίου, Ιλίου, Καισαριανής, Παλαιού Φαλήρου, Νέας Ιωνίας, Χαϊδαρίου, Χαλανδρίου, Αγίων Αναργύρων, Καματερού και Κηφισιάς.
Διαβάστε επίσης: Μέτρα στήριξης: Το νέο πακέτο που ετοιμάζει η κυβέρνηση
Όπως εξηγεί στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο συντονιστής του έργου «REVERTER» από το Εργαστήριο Μεταλλευτικής Τεχνολογίας και Περιβαλλοντικής Μεταλλευτικής του ΕΜΠ κ. Δημήτρης Δαμίγος, συχνά οι καταναλωτές δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι για τις δυνατότητες που έχουν να συμμετάσχουν σε κάποιο πρόγραμμα τύπου «Εξοικονομώ» ή είναι αντιμέτωποι με οικονομικά, θεσμικά και άλλα εμπόδια. Αρχικός στόχος του έργου είναι να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των πολιτών (με συμβουλές, αναζήτηση προγράμματος, προετοιμασία των αιτήσεων κλπ), ειδικά των πιο ευάλωτων, σε επιδοτούμενες δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας μέσω της δημιουργίας one stop shops.
Λύσεις με το …κλειδί στο χέρι
Σε δεύτερη φάση, θα μπορούν οι συγκεκριμένες υπηρεσίες να εξελιχθούν ώστε να προσφέρουν λύσεις …με το κλειδί στο χέρι. Δηλαδή θα αναλαμβάνουν τη διαδικασία από την αίτηση και ένταξη σε κάποιο πρόγραμμα, τις κατασκευαστικές εργασίες (θα υπάρχουν πιστοποιημένες εταιρείες που θα συμμετέχουν), τις συνεννοήσεις με τις τράπεζες (εφόσον απαιτείται δανεισμός) έως και τον έλεγχο ποιότητας κατά την ολοκλήρωση. Παράλληλα, το πρόγραμμα θα προτείνει και κάποιες βελτιώσεις σε προγράμματα «Εξοικονομώ», ώστε να εντάσσονται ευκολότερα σε αυτά τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Οι οδικοί χάρτες που θα σχεδιαστούν στο πλαίσιο του έργου θα λάβουν υπόψη τους τα τεχνικά χαρακτηριστικά των κτιρίων, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ευάλωτων νοικοκυριών και τις κλιματικές συνθήκες, ώστε να καλύψουν πολλές διαφορετικές περιπτώσεις και να επιτρέψουν, μελλοντικά, την εφαρμογή και αναπαραγωγή των προτεινόμενων δράσεων σε μεγαλύτερη κλίμακα. Το έργο θα λειτουργήσει πιλοτικά σε τέσσερις ευρωπαϊκές πόλεις – εκτός από την Αθήνα, θα τρέξει παράλληλα και στο Μπρέζοβο της Βουλγαρίας, στη Ρίγα της Λετονίας και στην Κοΐμπρα της Πορτογαλίας – οι οποίες χαρακτηρίζονται από διαφορετικές κλιματικές και κοινωνικό-οικονομικές συνθήκες (π.χ. παλαιότητα και μέγεθος κτιριακού αποθέματος, ποσοστά ιδιοκατοίκησης, ποσοστά μονογονεϊκών οικογενειών, εισοδηματική κατανομή, συνήθειες και πεποιθήσεις κατοίκων κτλ.).
Στόχος του REVERTER είναι η πιλοτική εφαρμογή στις τέσσερις πόλεις, συνολικά εννέα οδικών χαρτών για την άμβλυνση του φαινομένου της ενεργειακής φτώχειας η οποία, κατά βάση, είναι συνδεδεμένη με τις υψηλές τιμές ενέργειας, το μικρό εισόδημα των νοικοκυριών και τη χαμηλή ενεργειακή απόδοση των κτιρίων και των οικιακών συσκευών. Εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης στην Ευρώπη, το πρόβλημα έχει επιδεινωθεί.
Ειδικά για την Ελλάδα, το ζήτημα αποκτά ιδιαίτερη σημασία αφού, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΚΠΟΙΖΩ, πριν τη νέα εκτίναξη των τιμών των ενεργειακών προϊόντων και υπηρεσιών, το 26,3% των Ελλήνων πολιτών δήλωνε καθυστέρηση στην αποπληρωμή των λογαριασμών για ενεργειακές υπηρεσίες (έναντι 6,4% του ευρωπαϊκού μέσου όρου) και το 17,5% αδυναμία διατήρησης ιδανικής θερμοκρασίας εντός της κατοικίας τους (έναντι 6,4% του ευρωπαϊκού μέσου όρου). Παράλληλα, περίπου το 10% των πολιτών δαπανούσε ένα σημαντικό ποσοστό του εισοδήματός του στην κάλυψη των ενεργειακών του αναγκών. Στον αντίποδα, ένα αντίστοιχο ποσοστό παρουσίαζε ασυνήθιστα χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση, ως αποτέλεσμα του χαμηλού του εισοδήματος.
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα