Την οργή ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και επιχειρήσεων έχουν προκαλέσει τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος, τα οποία στοχεύουν στην προώθηση των επενδύσεων σε εγχώρια πράσινη τεχνολογία.

Η υποστήριξη για φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων αμερικανικής κατασκευής, που αποκαλύφθηκε από την κυβέρνηση την Τετάρτη, έρχεται αφότου οι ΗΠΑ ψήφισαν τον Αύγουστο τον νόμο IRA για τη μείωση του πληθωρισμού, ύψους 369 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ο οποίος περιέχει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια σε επιδοτήσεις και εκπτώσεις φόρου για πράσινες επενδύσεις στην αμερικανική επικράτεια.

Mπιλ Γκέιτς: «Ο υγιής αντίκτυπος του πράσινου υδρογόνου»

Οργή ευρωπαϊκών επιχειρήσεων

«Ο πιο σημαντικός εμπορικός μας εταίρος αποφασίζει τα πράγματα για το δικό του συμφέρον», δήλωσε η Λουίζα Σάντος, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια της BusinessEurope, η οποία αντιπροσωπεύει εταιρείες σε ολόκληρη την ΕΕ. «Συνεχίζουν να το κάνουν αυτό. Αλλά θέλουν να τους υποστηρίξουμε στην Κίνα».

Ένας εκπρόσωπος της DigitalEurope, η οποία αντιπροσωπεύει τον τεχνολογικό τομέα της ηπείρου, περιέγραψε την τελευταία υποστήριξη ως «déjà vu». Η Cecilia Bonefeld-Dahl, η γενική διευθύντριά της, δήλωσε: «Ο τρόπος για να πετύχουμε τον κοινό μας στόχο για το κλίμα δεν είναι περισσότερο «Αγοράστε αμερικανικά», αλλά μέσω κοινής δράσης και κοινών προτύπων».

«Γκρίνια» και από την ευρωπαϊκή επιτροπή

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα επιδιώξει συνομιλίες με τις ΗΠΑ για τις επιδοτήσεις. «Πρέπει να αναζητήσουμε συνέργειες και να εργαστούμε για να αποφύγουμε εμπορικούς φραγμούς στη διατλαντική σχέση», δήλωσε εκπρόσωπος της Επιτροπής την περασμένη εβδομάδα. «Θα συνεχίσουμε να εκφράζουμε ανησυχίες σχετικά με τις διακρίσεις ή τις απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου με τους ομολόγους μας στις ΗΠΑ».

Το νέο πακέτο

Το τελευταίο πακέτο, μέρος του νόμου για τις υποδομές των ΗΠΑ, θα κάνει την κυβέρνηση των ΗΠΑ να επενδύει 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια στη φόρτιση EV, 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε καθαρές μεταφορές και περισσότερα από 7 δισεκατομμύρια δολάρια σε εξαρτήματα μπαταριών EV, κρίσιμα ορυκτά και πρώτες ύλες.

Ο Λευκός Οίκος την περασμένη εβδομάδα περιέγραψε τη στήριξη ως «εργαλείο για την προώθηση της εγχώριας παραγωγής». Για να πληρούν τις προϋποθέσεις, τα προϊόντα πρέπει να έχουν τουλάχιστον 55 % περιεχόμενο που κατασκευάζεται εγχώρια από το επόμενο έτος.

Επιχειρήσεις με δραστηριότητα στις ΗΠΑ χαιρέτισαν την κίνηση

Ενώ επιχειρηματικοί όμιλοι και νομοθέτες επιτέθηκαν στην επανειλημμένη απροθυμία της Ουάσιγκτον να διαβουλεύεται με τους μεγάλους εμπορικούς της εταίρους για τις πράσινες επιδοτήσεις, οι ευρωπαϊκές εταιρείες με μεγάλες δραστηριότητες στις ΗΠΑ χαιρέτησαν την πρόσθετη υποστήριξη.

Η ελβετική εταιρεία τεχνολογίας ABB, η οποία είναι ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές φορτιστών EV στην Ευρώπη και θεωρεί τις ΗΠΑ ως τη μεγαλύτερη αγορά της, δήλωσε ότι τα μέτρα «αναμενόταν να είναι επωφελή».

«Με τις νέες παραγωγικές μας δραστηριότητες στη Νότια Καρολίνα και την εστίασή μας στην αγορά των ΗΠΑ, ανυπομονούμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με τους συνεργάτες μας και τις ομοσπονδιακές και πολιτειακές κυβερνήσεις για την ανάπτυξη αξιόπιστων και υψηλής ποιότητας δημόσιους φορτιστές», δήλωσε εκπρόσωπος του ομίλου.

Η γερμανική κατασκευάστρια χημικών προϊόντων BASF, η οποία απασχολεί περισσότερους από 16.000 εργαζομένους σε περισσότερες από 150 εγκαταστάσεις στη Βόρεια Αμερική, δήλωσε ότι «θα εξετάσει ποιες ευκαιρίες υπάρχουν μέσω του πλαισίου του IRA και του νόμου για τις υποδομές».

«Τέτοια κίνητρα μπορούν να βοηθήσουν στην υποστήριξη της προόδου της ηλεκτροκίνησης στις ΗΠΑ και τη Βόρεια Αμερική και να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών στον τομέα των μεταφορών», δήλωσε ένας εκπρόσωπος.

Αντίθετα με τους κανόνες του εμπορίου

Η Επιτροπή και ο Λευκός Οίκος έχουν συγκαλέσει μια ειδική ομάδα για να βρουν τρόπους εφαρμογής του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού ώστε να επιτραπεί καλύτερη μεταχείριση των κατασκευαστών της ΕΕ. Ωστόσο, έχει σημειώσει μικρή πρόοδο ενόψει της αντίθεσης του αμερικανικού Κογκρέσου, με τις Βρυξέλλες να επιτρέπουν στα κράτη μέλη να επιδοτούν τις εγχώριες βιομηχανίες καθαρής τεχνολογίας χαλαρώνοντας τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.

Οι Βρυξέλλες έχουν ήδη απειλήσει να διαμαρτυρηθούν στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, οι κανόνες του οποίου απαγορεύουν τη σύνδεση της κρατικής στήριξης με την εγχώρια παραγωγή, σχετικά με τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού. Αξιωματούχοι ισχυρίστηκαν επίσης ότι οι ΗΠΑ προσπαθούν να δελεάσουν εταιρείες μακριά από την ΕΕ. Η BASF είπε ότι θα πραγματοποιήσει περίπου το 15% των κεφαλαιουχικών της δαπανών στη Βόρεια Αμερική τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Η τελευταία κίνηση των ΗΠΑ εγείρει επίσης ερωτήματα σχετικά με το Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας, ένα φόρουμ που δημιουργήθηκε πριν από 18 μήνες για την εναρμόνιση των διατλαντικών κανόνων.

Το φόρουμ απέδωσε ελάχιστα παρά το γεγονός ότι ηγείται η υπουργός Εμπορίου Τζίνα Ραϊμόντο, ο υπουργός Εξωτερικών Antony Blinken και η εμπορική εκπρόσωπος Katherine Tai από την πλευρά των ΗΠΑ και οι επίτροποι εμπορίου και ανταγωνισμού της ΕΕ Valdis Dombrovskis και Margrethe Vestager.

Εφοδιαστική αλυσίδα

Η ΕΕ και οι ΗΠΑ θα πρέπει να συνεργαστούν για να προωθήσουν ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού και να υποστηρίξουν τη μετάβαση σε οικονομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού», δήλωσε η Επιτροπή την περασμένη εβδομάδα. «Αυτός είναι ένας από τους κύριους σκοπούς της συνεργασίας μας με τις ΗΠΑ στο πλαίσιο του TTC».

Πριν από την ανακοίνωση του Λευκού Οίκου αυτής της εβδομάδας, και οι δύο πλευρές δήλωσαν ότι ετοιμάζουν μια κοινή σύσταση για δίκτυα φόρτισης EV που χρηματοδοτούνται από το κράτος και ένα κοινό πρότυπο για φορτιστές φορτηγών. Οι αξιωματούχοι λένε ότι ήθελαν να εμποδίσουν την Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, να θέσει παγκόσμια πρότυπα.

Οι επιχειρηματικοί όμιλοι επιθυμούν επίσης να αναλάβει το TTC μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση των εμπορικών σχέσεων.

“Έχουμε το φόρουμ για να συζητήσουμε αυτά τα ζητήματα και να ευθυγραμμιστούμε με τους συμμάχους – το TTC”, δήλωσε εκπρόσωπος της DigitalEurope. «Ας το χρησιμοποιήσουμε ή ας το χάσουμε».

«Το TTC πρέπει να βρίσκεται σε υψηλότερο πολιτικό επίπεδο», είπε ο Σάντος. «Καταλαβαίνει ο πρόεδρος των ΗΠΑ ότι υπάρχει μια λογική πίσω από αυτό, ότι δεν πρέπει να είναι ένα κατάστημα ομιλίας, αλλά ένα μέρος για να συζητηθούν οι συνέπειες των ενεργειών των ΗΠΑ για την Ευρώπη;», διερωτήθηκε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την κυκλική οικονομία
Green |

Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο

Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη