
Εντονα προβληματισμένοι για την απότομη πτώση της ζήτησης στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων, εμφανίζονται διεθνείς οίκοι αναλύσεων, προειδοποιώντας για τα σύννεφα της ύφεσης που αυξάνονται. Τα χαλύβδινα κουτιά συσσωρεύονται στα λιμάνια ως μια παρενέργεια της πανδημίας που απομακρύνεται και όπως τονίζουν οι FT, ξεκίνησε σταδιακά να μειώνεται η παραγωγή τους.
Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι και τα στοιχεία του οίκου Drewry, τα οποία δείχνουν ότι η παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 71% από 1,06 εκατομμύρια κουτιά σε 306.000 μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2022 και του αντίστοιχου διαστήματος φέτος.
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Η πτώση σηματοδοτεί μια απότομη ανατροπή σε σχέση με πριν από δύο χρόνια, όταν η κατασκευή εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε άνθηση ως απάντηση στην αύξηση της ζήτησης για φυσικά αγαθά, η οποία στη συνέχεια οδήγησε σε έλλειψη containers. Aφότου χαλάρωσαν οι περιορισμοί και οι οικονομίες άνοιξαν ξανά, η ζήτηση για εξαγωγές μειώθηκε αφήνοντας τη ναυτιλιακή βιομηχανία με το αντίθετο πρόβλημα: ένα πλεόνασμα εμπορευματοκιβωτίων που απειλεί να κατακλύσει τα λιμάνια της Κίνας, καθώς εκεί παράγεται έως και το 95% παγκοσμίως.

Stop στην παραγωγή
Η AP Møller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο, έχει ανακοινώσει ότι σταματά την παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων έως τουλάχιστον το 2024, αν και είπε ότι μπορεί να συνεχίσει να κατασκευάζει κιβώτια 20 ποδών, καθώς η ζήτησή φαίνεται να να είναι λίγο μεγαλύτερη.
Από την πλευρά της, η Anne-Sophie Zerlang Karlsen, επικεφαλής της Maersk για την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, τονίζει ότι η εταιρεία επιδιώκει να πουλήσει ή να ανακυκλώσει περισσότερα από τα παλαιότερα κουτιά της για να εκμεταλλευτεί τον κορεσμό.
Την ίδια ώρα, η πτώση της ζήτησης «χτυπά» ανελέητα τους κατασκευαστές. Τα κέρδη της China International Marine Containers, ενός από τους μεγαλύτερους παραγωγούς κιβωτίων της χώρας, μειώθηκαν κατά 91% από έτος σε έτος σε 23 εκατ. δολάρια) τους πρώτους τρεις μήνες του 2023. Οι πωλήσεις τυποποιημένων εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 77% κατά τη διάρκεια της ιδιας περιόδου και η εταιρεία με έδρα το Shenzhen, κατηγορεί τη «συνεχή πτώση του εμπορίου και την ανεπαρκή ζήτηση για νέα εμπορευματοκιβώτια».

Κίνδυνος για χάος στα λιμάνια
Πλέον, οι ναυτιλιακές εταιρείες containerships αντιμετωπίζουν μια σοβαρή μείωση των κερδών μετά από μια περίοδο ρεκόρ κατά τη διάρκεια των lockdown. Η μεγάλη άνθηση είχε οδηγήσει τους ναυτιλιακούς κολοσσούς να προμηθευτούν με νέα εμπορευματοκιβώτια, αφού τα σημεία συμφόρησης που προκλήθηκαν από την πανδημία σε πολλά λιμάνια οδήγησαν σε ελλείψεις.
Το 2021, η παγκόσμια παραγωγή είχε φτάσει τα 7,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια κανονικού μεγέθους, υπερδιπλάσια από την παραγωγή το 2020, σύμφωνα με τον Drewry.
Πλέον, οι «τεράστιες ποσότητες» άδειων εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να συνεχίσουν να συσσωρεύονται στα λιμάνια της Ασίας κατά τη διάρκεια αυτού του έτους.
Τελειώνουν οι «μέρες της δόξας» για τα containerships
Στο μεταξύ, νέα υποχώρηση της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σηματοδοτεί ο σύνθετος δείκτης China Containerized Freight Index (CCFI) της Κίνας για τις μεταφορές containers.
Ο CCFI υποχώρησε την εβδομάδα που έληξε στις 19 Μαΐου, σύμφωνα με το Shanghai Shipping Exchange κατά 1% από την προηγούμενη εβδομάδα στις 946,18 μονάδες, σύμφωνα με το κινεζικό ναυτιλιακό χρηματιστήριο. Ο επιμέρους δείκτης που αφορά στις γραμμές από Κίνα προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ κατέγραψε μείωση 5% ενώ αντιθέτως η γραμμή προς Νότιο Αφρική αυξήθηκε κατά 3,1% από την προηγούμενη εβδομάδα.
Ο δείκτης CCFI αποτυπώνει την πορεία των φορτίων και ναύλων στη spot αλλά και την αγορά χρονοναύλωσης από κινεζικά λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων σε 12 ναυτιλιακές διαδρομές σε όλο τον κόσμο με βάση δεδομένα από 22 διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών.


Latest News

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ

100 ημέρες χάους και ελάχιστα αποτελέσματα από το DOGE του Μασκ
Αδηλο το μέλλον του υπουργείου αποτελεσματικότητας μετα την αποχώρηση Μασκ - Η κριτική για έλλειψη διαφάνειας και τα πενιχρά αποτελέσματα

Από τα τρένα στα... τανκς - Η ιστορική στροφή της Γερμανίας που γεννά ευκαιρίες
Τι αναφέρει δημοσίευμα των FT για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης

Τραμπ: Ο πόλεμος με την Fed και το βαθύ πλήγμα στην αγορά ομολόγων
Στο κάδρο η ανεξαρτησία της Fed που προστίθεται στις ανησυχίες των επενδυτών για το χρέος, τον εμπορικό πόλεμο και τους τριγμούς στο καθεστώς του ασφαλούς καταφυγίου