Νέα δυναμική στη ναυτιλία του χύδην ξηρού φορτίου δίνουν εκτός από τη συνήθη ύποπτη Κίνα και άλλες αναδυόμενες οικονομικές δυνάμεις όπως η Ινδία και η Βραζιλία, αλλά και χώρες της Δυτικής Αφρικής που αποτελούν τους μεγαλύτερους προμηθευτές του πλανήτη σε σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, βωξίτη αλλά και σιτηρά.
Το τελευταίο διάστημα η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου ξεκόλλησε από τα χαμηλότερα επίπεδα και οι ναύλοι οδηγούνται σε νέα υψηλά έτους. «Δεν μιλάμε για έσοδα-ρεκόρ, φαίνεται όμως ότι αφήσαμε πίσω μας ναύλους κοντά και στα λειτουργικά έξοδα των πλοίων», επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Παργανάς του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι την προηγούμενη Τρίτη ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capesize πλοία ήταν στα 22.996 δολ. Κύριοι παράγοντες αυτής της ανόδου που έφεραν τους δείκτες των capesize κυρίως σε νέα υψηλά έτους, στις 2.982 μονάδες, ήταν η ενίσχυση του εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος, άνθρακα και βωξίτη από Βραζιλία, Γουινέα της Δυτικής Αφρικής και Αυστραλία προς Κίνα και Ινδία. Η Κίνα συνεχίζει να εισάγει σιδηρομετάλλευμα παρότι γιορτάζει τη «Χρυσή Εβδομάδα» (επέτειος ανακήρυξης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας) ενώ και η Ινδία, όπως σημειώνει ο Γιάννης Παργανάς, έχει μεγάλη ανάγκη από άνθρακα ως καύσιμο για την ηλεκτροπαραγωγή. Τον προηγούμενο Αύγουστο η μεγάλη αυτή χώρα σημείωσε ρεκόρ παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με καύσιμο άνθρακα.

Tα ναυτικά ατυχήματα και η θάλασσα που δεν συγχωρεί

Επίσης η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου επωφελείται από το γεγονός ότι η Ινδονησία έχει περιορίσει τις εξαγωγές βωξίτη προς την Κίνα, η οποία τώρα τον εισάγει από μεγαλύτερες αποστάσεις όπως είναι τα ορυχεία της Νέας Γουινέας, η παραγωγή της οποίας ανεβάζει ρυθμούς καθώς η περίοδος των βροχών πέρασε.

Νέα σημαντική ώθηση στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, που έφερε τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς Baltic Dry Index (BDI) στις 1.827 μονάδες, αναμένεται να δώσει και η άνοδος του εμπορίου σιτηρών από τη Βραζιλία έπειτα από μία στασιμότητα τις προηγούμενες εβδομάδες λόγω των βροχών.

Και νέα πλοία

Να σημειωθεί ακόμη ότι θετικά επιδρά και η αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας στο ουκρανικό σιτάρι. Σύμφωνα με τους ειδικούς, άλλα 12 διεθνή εμπορικά πλοία ετοιμάζονται να εισέλθουν στον νέο ναυτιλιακό διάδρομο της Ουκρανίας, παρ’ όλο που νέες πληροφορίες από το Λονδίνο προειδοποίησαν για την απειλή της Ρωσίας να τοποθετήσει νάρκες για να αποτρέψει τη νεοσύστατη εμπορική λωρίδα.

Οι ουκρανικές εξαγωγές σιτηρών έχουν μειωθεί κατά 24% μέχρι στιγμής κατά την περίοδο 2023-24 Ιουλίου – Ιουνίου, καθώς οι κύριες εξαγωγικές οδοί της χώρας έχουν αποκλειστεί, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Γεωργίας της Ουκρανίας.

Παρ’ όλα αυτά, υπήρξαν πολλές ενδείξεις αυξημένης εξαγωγικής δραστηριότητας στα ουκρανικά λιμάνια τις τελευταίες εβδομάδες.

Σύμφωνα με τα τελευταία μέσα επίπεδα της αγοράς, αυτό σημαίνει ότι ένας χειριστής θα μπορούσε να περιμένει να κερδίσει περισσότερα από 40.000 δολάρια την ημέρα σε ένα ταξίδι σε οποιοδήποτε ουκρανικό λιμάνι βόρεια του Δούναβη.

Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για μια σταθεροποίηση της αγοράς σε υγιή επίπεδα, σημειώνει ο Γιάννης Παργανάς, καθώς η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου επηρεάζεται από τον πληθωρισμό, τα υψηλά επιτόκια και τις συνεχιζόμενες ενδείξεις επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Επίσης, όπως αναφέρει σε μία ανάλυσή της η Intermodal, αν και η Κίνα εξακολουθεί να παραμένει ο μοχλός ανάπτυξης, υπάρχουν ανησυχίες για την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. Το θετικό στοιχείο ωστόσο είναι ότι ο ΟΟΣΑ αναφέρει ότι τα χειρότερα μπορεί να έχουν περάσει και προβλέπει ότι η οικονομική δραστηριότητα θα αρχίσει να αυξάνεται και η οικονομία στις προαναφερθείσες περιοχές θα μπορούσε να αρχίσει να αναπτύσσεται ταχύτερα προς το τέλος του έτους. Οσον αφορά την προσφορά πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο παγκόσμιος στόλος αυξήθηκε κατά περίπου 400 πλοία σε ετήσια βάση που αντιστοιχεί σε αύξηση 2,5%, ενώ τα προηγούμενα έτη η αύξηση ήταν περίπου 2,9% (2022), 3,6% (2021), 3,8% (2020) και 4,0% (2019). Επίσης, είναι αξιοσημείωτο ότι έχουμε πλέον περισσότερα από εξακόσια πλοία ηλικίας άνω των 25ετών στον στόλο και όλα τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου ηλικίας άνω των 20 ετών αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 12% του παγκόσμιου στόλου ξηρού φορτίου, όσο και πέρυσι και 10% πρόπερσι. Πρόκειται για έναν στόλο που γερνάει κυρίως στα μικρότερα μεγέθη.

ΠΗΓΗ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία