
Τις επιπτώσεις που έχουν βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα στη ναυτιλία τα τραγικά γεγονότα στο Ισραήλ απασχόλησαν και το διεθνές συνέδριο Greek Ship Finance Forum του Marine Money, που πραγματοποιήθηκε χθες στο Ίδρυμα Ευγενίδου. Παράλληλα μεταξύ άλλων θεμάτων εξετάσθηκε ακόμη η πορεία της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει και οι νέες ευκαιρίες που παρουσιάζονται.
Η ελληνική και διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία, παρακολουθεί στενά τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τα τραγικά γεγονότα στο Ισραήλ και θεωρεί ότι, αν και προσωρινά ορισμένοι ναυτιλιακοί κλάδοι κυρίως της ενέργειας, βγαίνουν κερδισμένοι, εάν παραταθεί ή γενικευτεί η σύγκρουση θα χάσει η παγκόσμια οικονομία και η ναυτιλία. Αυτό ήταν το συμπέρασμα όσον αφορά τις εξελίξεις στο Ισραήλ από μία συζήτηση που είχαν οι Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Carriers, Γιάννης Κούστας διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corp, Γεράσιμος Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, Λέων Πατίτσας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Atlas Maritime και Ηλίας Σακέλλης Partner and Chief Investment Officer, της Borealis Maritime.
Θαλάσσιες μεταφορές: Οι τρεις αιτίες που αυξάνουν τα ναύλα
Ο κ. Παππάς σημείωσε ότι τις περισσότερες φορές οι γεωπολιτικές εξελίξεις ευνοούν τη ναυτιλία ωστόσο έσπευσε να συμπληρώσει ότι είναι άγνωστο τι θα συμβεί εάν το Ισραήλ εισέλθει στη Γάζα, η εάν υπάρξει εμπλοκή του Ιράν. Εκτίμησε ότι οι τιμές του πετρελαίου σε μια γενικευμένη σύγκρουση θα αυξηθούν σημαντικά.
Ο κ. Καλογηράτος αφού αναφέρθηκε αρχικά στην ανθρωπιστική κρίση που προκαλούν οι εξελίξεις στο Ισραήλ σημείωσε ότι η ναυτιλία ζει τα δυο τελευταία χρόνια με γεωπολιτικές εντάσεις οι οποίες μάλιστα ξεσπούν στη γειτονιά μας. Εκτίμησε ότι προς το παρόν κλάδοι που συνδέονται με την ενέργεια όπως τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου κερδίζουν, ωστόσο εάν η κατάσταση αυτή παραταθεί και επιδεινωθεί, αναμένεται περαιτέρω άνοδος των τιμών του πετρελαίου, η οποία με τη σειρά της θα προκαλέσει πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία.
Ο κ. Κούστας ανέφερε αρχικά ότι πρόσφατα ήταν στο Τελ Αβίβ (πριν τα γεγονότα) και τίποτα δεν έδειχνε αυτό που ακολούθησε. Εστίασε ιδιαίτερα στο ρόλο των ΗΠΑ ως πολύ μεγάλου εξαγωγέα πετρελαίου που μπορεί να διαδραματίσει ένα εξισορροπητικό ρόλο.
Τα στενά του Ορμούζ
Ο κ. Πατίτσας από την πλευρά του αναφέρθηκε στα στενά του Ορμούζ από τα οποία μεταφέρεται το 30% του πετρελαίου και εξέφρασε την ελπίδα να μην εμπλακεί το Ιράν σε αυτή τη σύγκρουση.
Τέλος ο κ. Σακέλλης υπενθύμισε ότι τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία είναι αντιμέτωπη με γεωπολιτικές κρίσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία. Η συζήτηση επεκτάθηκε και στην πορεία της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση όπου όλοι οι ομιλητές αναφέραν ότι ο κλάδος είναι προσανατολισμένος προς τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού του στόλου και την πράσινη μετάβαση.
Ο κ. Πατίτσας σημείωσε ότι η εταιρεία του πούλησε τα δυο προηγούμενα χρόνια πολλά δεξαμενόπλοια μεγάλης ηλικίας και τοποθέτησε παραγγελίες σε σύγχρονα νεότευκτα πλοία. Ο κ. Κούστας τόνισε ότι οι επενδύσεις θα πρέπει να αφορούν στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, στην ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης και άλλες τεχνολογίες.
Η πράσινη μετάβαση
Από την πλευρά του ο κ. Καλογηράτος αφού υπογράμμισε ότι η ναυτιλία πρέπει να ακολουθήσει τον δρόμο της πράσινης μετάβασης που είναι ένα παγκόσμιος και όχι μόνο ναυτιλιακός στόχος έκανε ειδική αναφορά στη νέα αγορά που ανοίγεται αυτή της μεταφοράς, δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακος. Όπως τόνισε η αγορά δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα θα γνωρίσει μεγάλη ανάπτυξη καθώς μόνο στη Δυτική Ευρώπη σχεδιάζονται έργα που στοχεύουν στην αποθήκευση ετησίως 60-100 εκατ. τόνων CO2.
H Capital συμπλήρωσε ο κ. Καλογηράτος επενδύει στη νέα αγορά και υπενθύμισε ότι πρόσφατα ο όμιλος Capital τοποθέτησε παραγγελία στα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries της Νότιας Κορέας για τη ναυπήγηση των δύο πρώτων στον κόσμο καινοτόμων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (LCO2) χωρητικότητας 22.000 κ.μ. το ένα. Τα πλοία αυτά έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν έως 22.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου CO2 στους -55 βαθμούς Κελσίου, ενώ διαθέτουν επίσης τη δυνατότητα μεταφοράς αμμωνίας (ΝΗ3) και υγραερίου (LPG), θέτοντας νέα πρότυπα στην εμπορική ευελιξία.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία