
Η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα έχει επιβραδυνθεί, εξαιτίας της ανησυχίας των υποψηφίων αγοραστών για τις ελλείψεις σε υποδομές φόρτισης, όπως καταδεικνύει η πέμπτη ετήσια έκθεση της EY, Global Mobility Consumer Index.
Σύμφωνα με την έκθεση, η οποία καταγράφει τις απόψεις 19.000 καταναλωτών από 28 χώρες, ενώ το ποσοστό όσων επιθυμούν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα αυξήθηκε από 55% πέρυσι, σε 58% φέτος, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης έχει πλέον μειωθεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν και η ζήτηση είχε αυξηθεί κατά εικοσιπέντε ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2020 και 2023.
Μια σειρά από παράγοντες καθιστούν τους καταναλωτές επιφυλακτικούς: 27% των ερωτηθέντων ανέφεραν την έλλειψη υποδομών φόρτισης ως πρωταρχική τους ανησυχία, ενώ 25% δήλωσαν ότι τους προβληματίζει η γκάμα των διαθέσιμων ηλεκτρικών οχημάτων, με το 18% να δηλώνουν ότι η φόρτισή τους είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Για πρώτη φορά, η έκθεση εντόπισε, επίσης, ανησυχίες σχετικά με το υψηλό κόστος της αντικατάστασης της μπαταρίας, που αναφέρθηκε από το 26% των πιθανών αγοραστών.
Το 2024, οι υψηλές τιμές των καυσίμων παρέμειναν στην πρώτη θέση (37% των απαντήσεων) μεταξύ των παραγόντων που παρακινούν τους καταναλωτές να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα. Αντίθετα, οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, σήμερα παρακινούν μόλις το 34% των ερωτηθέντων (49% το 2021).
Συνολικά, το 2024, η πρόθεση αγοράς νέου αυτοκινήτου παγκοσμίως, αυξήθηκε από 44% σε 51%. Ωστόσο, στις ΗΠΑ, το ποσοστό όσων σκοπεύουν να αγοράσουν αυτοκίνητο μειώθηκε, από 60% σε 50%, και όσων σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, από 48% σε 34%. Αντίθετα, στην Ευρώπη, η πρόθεση αγοράς αυτοκινήτου στα επόμενα δύο χρόνια, καταγράφει αύξηση. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο η πρόθεση αγοράς αυξήθηκε από 45% το 2023 σε 56% φέτος, και στη Νορβηγία, από 34% σε 50%.
Στροφή προς τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα;
Μεταξύ 2019 και 2023, το μερίδιο των κινέζικων μοντέλων στις ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρικών οχημάτων, αυξήθηκε από μόλις 0,4%, σε 8%.
Ωστόσο, στην Ευρώπη, μόλις το 12% των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό όχημα συμπεριλαμβάνουν τουλάχιστον μία κινέζικη μάρκα μεταξύ των τριών πρώτων προτιμήσεών τους. Ο κύριος λόγος που θα εξέταζαν την αγορά ηλεκτρικού οχήματος κινέζικης μάρκας, είναι η σχέση ποιότητας/τιμής (59%), με την ελκυστικότητα των προσφερόμενων μοντέλων (51%) να ακολουθεί.
Η έρευνα αναδεικνύει, επίσης, διαφοροποιήσεις στις απόψεις των διάφορων γενεών. Ενώ τόσο οι millennials, όσο και οι ερωτηθέντες από την Gen Z, ανέφεραν την καλή σχέση ποιότητας/τιμής ως τον κύριο λόγο για να εξετάσουν κινέζικες μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων, μόνο το 36% των ερωτηθέντων από τη Gen Z θεωρούν ότι η εμπιστοσύνη αποτελεί σημαντικό αγοραστικό κριτήριο, σε σύγκριση με το 41% των millennials.
Αυξάνεται η έμφαση στη συνδεσιμότητα
Η συνδεσιμότητα έχει καταστεί βασικό αντικείμενο του ανταγωνισμού των αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως. Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα, δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τη συνδεδεμένη τεχνολογία (connected technologies) – ιδιαίτερα τις τεχνολογίες πλοήγησης και ασφάλειας – με πάνω από το 60% να δηλώνουν ότι θα τις χρησιμοποιούσαν. Ωστόσο, το ενδιαφέρον είναι πιο περιορισμένο για άλλες υπηρεσίες, όπως η εξυπηρέτηση και η συντήρηση (37%) και οι αναβαθμίσεις απόδοσης (μόλις 21%). Συγχρόνως, σε ολόκληρο τον κόσμο διατυπώνονται ανησυχίες για το κόστος των υπηρεσιών για συνδεδεμένα αυτοκίνητα, καθώς 49% των συμμετεχόντων παγκοσμίως δηλώνουν ότι είναι πολύ ακριβό.
Περισσότεροι από ένας στους τρεις συμμετέχοντες παγκοσμίως (36%) ανέφεραν, επίσης, ότι τους ανησυχεί η κοινή χρήση δεδομένων. Το ποσοστό αυτό, δεν διαφοροποιείται σημαντικά μεταξύ των γενεών, καθώς διαμορφώνεται στο 33% για την Gen Z και το 34% για τους baby boomers, ενώ φτάνει στο 37% για τους συμμετέχοντες από την Gen X και τους millennials.
Σχολιάζοντας την έρευνα για τα ηλεκτρικά οχήματα, ο κ. Γιάννης Πιέρρος, Εταίρος της EY Ελλάδος, Επικεφαλής Τομέα Προηγμένης Βιομηχανίας, Αυτοκινητοβιομηχανίας και Μεταφορών της EY στην περιοχή της Κεντρικής, Ανατολικής, Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Κεντρικής Ασίας (CESA), δήλωσε: «Η δυναμική ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της τελευταίας δεκαετίας, φαίνεται να επιβραδύνεται, καθώς οι καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο, παρά το υψηλό κόστος των καυσίμων, προβληματίζονται για τις ελλείψεις σε υποδομές φόρτισης, σε συνδυασμό με την περιορισμένη εμβέλεια κίνησης των οχημάτων, αλλά και το κόστος αντικατάστασης των μπαταριών. Για να επιταχυνθεί η στροφή στην ηλεκτροκίνηση, οι παίκτες του οικοσυστήματος, σε συνεργασία με τους κατά τόπους κρατικούς φορείς, θα πρέπει να δώσουν σύντομα απαντήσεις στις ανησυχίες αυτές, δημιουργώντας ένα πλαίσιο που θα εξασφαλίζει τόσο την εξυπηρέτηση των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων, όσο και τη δίκαιη και ισορροπημένη χρήση των δικτύων ενέργειας».


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία