Ελαφρά πτώση των πωλήσεων της αναμένει για το 2022 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Θανόπουλος, που γιορτάζει εφέτος τα 145 χρόνια λειτουργίας της.
«Αυτό οφείλεται στην έκτακτη αύξηση των πωλήσεων ορισμένων μηνών του 2021, λόγω των υγειονομικών νόμων της πανδημίας και της απαγόρευσης λειτουργίας των εστιατορίων», αναφέρεται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις του 2021, που δημοσιεύτηκαν χθες στο ΓΕΜΗ.
Ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας για το 2021 ανήλθε σε 53,23 εκατ. ευρώ έναντι 55,18 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, καταγράφοντας μείωση 3,5%.
Διαβάστε επίσης: Σούπερ μάρκετ: Οι πληθωρισμός έφεραν τζίρο στα ταμεία τους
Πτωτικά κινήθηκε και η κερδοφορία το 2021. Ειδικότερα, η εταιρεία είχε καθαρά κέρδη προ φόρων 3,38 εκατ. ευρώ έναντι 4,76 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το αποτέλεσμα περιόδου μετά από φόρους ήταν κερδοφόρο στα 2,54 εκατ. ευρώ από 3,57 εκατ. ευρώ την προηγούμενη οικονομική χρήση.
Αν και το ποσοστό των κερδών προ φόρων δια του κύκλου εργασιών διαμορφώθηκε χαμηλότερα συγκριτικά με το 2020 (6,35% έναντι 8,64%) συνεχίζει να κινείται υψηλότερα σε σχέση με τους «μεγάλους» του κλάδου.
Ο μέσος όρος προσωπικού της εταιρείας κατά την περίοδο 2021 ανήλθε σε 370 απασχολούμενους από 348 το 2020.
Διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης
Χωρίς καθόλου δάνεια, η αλυσίδα της οικογένειας Θανόπουλου, διαθέτει τρία καταστήματα στα βόρεια προάστια της Αττικής και ένα e-shop, ενώ στους +18.000 κωδικούς της δεν περιλαμβάνονται προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Αντίθετα με ότι συμβαίνει στο κλάδο της οργανωμένης λιανικής, όπου η πλειονότητα των αλυσίδων αναζητούν τζίρο μέσω της αύξησης του δικτύου τους, είτε με οργανική ανάπτυξη είτε με εξαγορές, η οικογενειακή αλυσίδα Θανόπουλος, την οποία διαχειρίζονται σήμερα ο Τέλης και ο Περικλής Θανόπουλος, στηριγμένη σε ίδια κεφάλαια και με καθαρότητα στρατηγικής, δεν έχει βλέψεις οριζόντιας επέκτασης.
Παρότι τα τελευταία χρόνια τα καταστήματα Θανόπουλος δεν άλλαξαν ως προς τον αριθμό τους, άλλαξε η όψη τους, με την επιχείρηση να έχει προχωρήσει πρόσφατα στην πλήρη ανακαίνισή τους.
Από το 2018 και ιδιαίτερα στη διάρκεια της πανδημίας, έμφαση δόθηκε και στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων.
Το μοναδικό ελληνικό σούπερ μάρκετ με ιστορία 145 χρόνων
Η ιστορία της Θανόπουλος ξεκινάει το 1877 όταν στην Αθήνα κυριαρχούσαν «δυσειδή» και «οζώδη» παντοπωλεία.
Τότε ο νεαρός Παναγιώτης Θανόπουλος άνοιξε το δικό του εδωδιμοπωλείο στην οδό Αιόλου 79, που έμελλε να γίνει η αφετηρία μιας σειράς αδιανόητων για την εποχή νεωτερισμών, στη δύσβατη πορεία προς τον εξευρωπαϊσμό του ελληνικού λιανικού εμπορίου τροφίμων.
Εκείνο το εδωδιμοπωλείο αποτέλεσε σημείο αναφοράς όλης της κοινωνικής ελίτ της εποχής.
Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ο Παναγιώτης Θανόπουλος, ο οποίος ξεκίνησε 14 χρονών από την ορεινή Αρκαδία για να εργαστεί στην Αθήνα ως «μπακαλόγατος», αγόρασε κοντά στις παραδουνάβιες περιοχές εκτάσεις και παρήγαγε δικό του χαβιάρι.
Μέχρι και ο Γεώργιος Σουρής στην εφημερίδα του «Ρωμηός», στο φύλλο της 30ής Μαρτίου 1885, έγραφε: «Χαβιάρι Γιέλβας και τυριά και μπύρα στην μπουκάλα, σαμπάνια ανεκτίμητη καθώς και τόσα άλλα, τουτέστιν αυγοτάραχα και του κουτιού σαρδέλαις, πρώτης ποιότητος εληαίς, τουρσιά και μουρταδέλαις, του Θανόπουλου το λαμπρόν κοσμούν παντοπωλείον, που κείται στο Βασιλικόν εκεί Φωτογραφείον».
Το 1911 μάλιστα με αγγελία στις ημερήσιες εφημερίδες ζήτησε να προσλάβει γυναίκες ως πωλήτριες στο κατάστημά του, ένα χρόνο πριν την ψήφιση του νόμου για την εργασία των γυναικών.
Αν και ακούγεται υπερβολικό, θα μπορούσε να πει κανείς ότι για τα σημερινά δεδομένα ο Θανόπουλος του 1880, με κανόνες υγιεινής, υψηλότατη εξυπηρέτηση και ωραίο περιβάλλον, ήταν «σούπερ μάρκετ» και «ντελικατέσεν» της εποχής.
Άξιος συνεχιστής του Παναγιώτη Θανόπουλου ο γιος του, Παντελής (Τέλης). Άνθρωπος με μόρφωση, δραστήριος και διορατικός, το 1931 μεταφέρει την επιχείρηση σε μεγαλύτερο κτίριο, στα Χαυτεία, λανσάροντας το πρώτο πολυμορφικό εδωδιμοπωλείο. Ιδρύει ακόμη και εστιατόρια μέσα στο κατάστημα!
Εποχές λιανεμπορίου
Οι δεκαετίες του 1950 και του 1960 είναι εξαιρετικές εποχές για το εγχώριο λιανεμπόριο. Τα παιδιά του Τέλη Θανόπουλου συνεχίζουν με την ίδια δημιουργικότητα να αναπτύσσουν την εταιρεία.
Εμπνευσμένοι από τα παγκοσμίως γνωστά «Fauchon» και «Migro», προσθέτουν τμήμα Delicatessen, ενώ συνέβαλλαν στην καθιέρωση του μοντέλου του σουπερμάρκετ στην ελληνική αγορά.
Στο βιβλίο των «Θανόπουλων» (Από τα «Εδώδιμα – Αποικιακά» στα Σούπερ Μάρκετ, με συγγραφείς τις Λυδία Σαπουνάκη- Δρακάκη και Μαρία Λουίζα Τζόγια – Μοάτσου, εκδόσεις Καστανιώτη) διαβάζουμε: «(…) το σύστημα “ευρείας καταναλώσεως με αυτοεξυπηρέτηση” (σέλφ σέρβις) εφαρμόστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1960, σε ένα μικρό εστιατόριο της εταιρείας “Φλόκας” στο κέντρο της Αθήνας.
Πρώτη όμως εφαρμογή του σε κατάστημα τροφίμων έγινε από τους αδελφούς Θανόπουλου το 1961 στο ιστορικό πολυμορφικό παντοπωλείο στα Χαυτεία, όπου μια τριακονταετία νωρίτερα ο Παντελής Θανόπουλος είχε μεταφέρει την επιχείρηση του πατέρα του».
Ως το 1972 οι πέντε γιοι του Παντελή Θανόπουλου δημιουργούν σταδιακά μια αλυσίδα 16 καταστημάτων σέλφ σέρβις στις περιοχές Χαυτεία, Φωκίωνος Νέγρη, Π. Φάληρο, Αλεξάνδρας, Αρχελάου, Πατησίων, Κηφισιάς, Μηθύμνης, Μακρυγιάννη, και αλλού.
Αλλαγή πορείας
Ο Δημήτριος Θανόπουλος προβλέπει την ανάπτυξη της Αθήνας προς τα Βόρεια, αυτονομείται και ανοίγει το 1980 το πρώτο κατάστημα με την επωνυμία «Δημήτριος Θανόπουλος Α.Ε.» στην πλατεία της Νέας Κηφισιάς.
Το δεύτερο κατάστημα ανοίγει το 1996, απέναντι από το σταθμό ΗΣΑΠ-Κηφισιάς, ενώ δημιουργείται και το τρίτο κατάστημα, στη γωνία Χαρ. Τρικούπη και Αίαντος, για να εξυπηρετήσει καλύτερα τη Νέα Ερυθραία και τις γύρω περιοχές.
Οι συνεχιστές
Σήμερα οι αδέλφια Περικλής και Τέλης – τα παιδιά του Δημήτρη Θανόπουλου – τέταρτη γενιά στην επιχείρηση – συνεχίζουν να πρωτοπορούν, ποντάροντας στο τρίπτυχο που αντιπροσώπευε τον ιδρυτή – προπάππο τους: «ποικιλία, ποιότητα, προσωπικό σέρβις».
Επιδιώκουν μάλιστα όχι μόνο την επαρκή διατροφή αλλά και τη «βέλτιστη», προσθέτοντας λειτουργικά τρόφιμα, superfoods, κετογονική δίαιτα και άλλες τάσεις, σε έναν διατροφικό χάρτη που διαρκώς μεταβάλλεται.
Latest News
Το πωλητήριο στη Μινέρβα, τα σενάρια και οι 10 μνηστήρες
«Κλείδωσε» η πώληση της υπεραιωνόβιας εταιρείας - Το χρονοδιάγραμμα
Οι χρυσές μπίζνες Σκλαβενίτη και Μασούτη με τα ακίνητα – Οι ομοιότητες με Tesco και Aldi
Οι λιανέμποροι γίνονται… βασιλιάδες των ακινήτων – Οι περιπτώσεις των Σκλαβενίτη και Μασούτη και το case study του Γαλαξία
Η Καρέλιας ανοίγει ξανά τα σεντούκια της – Διανέμει μέρισμα 12,4 ευρώ
Η καπνοβιομηχανία κατέγραψε ισχυρές επιδόσεις το 2023 με πωλήσεις άνω του 1,3 δισ. – Καταλύτης οι εξαγωγές
Πώς η επενδυτική βαθμίδα βοήθησε τα ελληνικά ομόλογα και τις μετοχές
Στο τέλος Μαρτίου 2024 η μέση απόδοση των 10ετών ελληνικών ομολόγων είχε υποχωρήσει στο 3,40% ενώ το φθινόπωρο του 2022 ξεπερνούσε το 5%
Mε εφαρμογή «πράσινων» κριτηρίων οι δανειοδοτήσεις από τις τράπεζες
Εκτός από την οικονομική βιωσιμότητα στην χρηματοδότηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου δίνεται μεγάλη σημασία και στην ενσωμάτωση Περιβαλλοντικών, Κοινωνικών κριτηρίων
Πρόταση του ΔΣ της Trastor για τη διανομή μερίσματος €0,02/μετοχή
Η ημερομηνία αποκοπής του δικαιώματος συμμετοχής στο μέρισμα θα γίνει γνωστή μετά τη ΓΣ των Μετόχων της 17ης Μαϊου
Στα 2,045 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη της Unibios το 2023
Ο όμιλος ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα της χρήσης 2023
Epsilon Net: Η ανακοίνωση της Εθνικής Τράπεζας για τη Δημόσια Πρόταση
Η Εθνική Τράπεζα και ο Γιάννης Μίχος ελέγχουν το 62,92% της Epsilon Net
ΑKRITAS: Mείωση 6,5% στον κύκλο εργασιών το 2023
Η χρήση του 2023 χαρακτηρίζεται από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης του τραπεζικού δανεισμού
Τροποποίηση όρων ομολογιακού δανείου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Στην επαναληπτική Συνέλευση παρέστησαν, Ομολογιούχοι δανειστές που εκπροσωπούσαν συνολικά 183.438 ομολογίες, επί συνόλου 500.000 ομολογιών, ήτοι ποσοστό 36,70% του συνολικού ανεξόφλητου υπολοίπου του ΚΟΔ 2020