Τους τρόπους με τους οποίους το ρωσικό ντίζελ παραμένει στα ρεζερβουάρ των Ευρωπαίων οδηγών παρά το «μπλόκο» στις εισαγωγές από τη Μόσχα, αναλύει το Reuters, επισημαίνοντας πως οι ρυθμιστικές αρχές αδυνατούν να εντοπίσουν την προέλευση των καυσίμων όταν αυτά έχουν περάσει και από άλλες χώρες.
Υπενθυμίζεται πως η Ευρωπαϊκή Ενωση επέβαλε απαγόρευση στις προμήθειες ρωσικού αργού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου, ενώ θα απαγορεύσει τα ρωσικά προϊόντα πετρελαίου από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023. Ωστόσο, πηγές της αγοράς ανέφεραν πως ανοίγει ο δρόμος για εξαγωγή ποσοτήτων ρωσικού ντίζελ από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία, καθώς η προέλευση του αργού δεν μπορεί να εντοπιστεί μετά την επεξεργασία και ανάμειξή του.
Σύμφωνα με τον Eugene Lindell, αναλυτή της εταιρείας συμβούλων FGE, η Ευρώπη επιδιώκει να αναπληρώσει έως και 600.000 βαρέλια ημερησίως μετά τις ρωσικές απώλειες.
Διαβάστε επίσης: Η απάντηση της Ρωσίας στο πλαφόν – Εξετάζει κατώτατο όριο στις τιμές του πετρελαίου
Βέβαια, όπως επισημαίνεται, η κακή φήμη που συνεπάγεται από την αγορά ρωσικών καυσίμων, σε συνδυασμό με τη δυσκολία να ασφαλιστούν τα φορτία, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι περιορισμένες ποσότητες ρωσικού αργού θα διοχετευθούν προς την Ευρώπη, με αποδέκτες κυρίως μικρότερους παίκτες.
Πώς ελέγχονται οι εισαγωγές
Τα ολλανδικά τελωνεία, τα οποία επιβλέπουν τον σημαντικό εμπορικό και αποθηκευτικό κόμβο Άμστερνταμ-Ρότερνταμ-Αμβέρσα, οι βρετανικές αρχές και το το Intercontinental Exchange (ICE) θα ελέγχουν τα επίσημα πιστοποιητικά προέλευσης των πλοίων εισαγωγής και σε περίπτωση αμφιβολίας, τα τελωνεία του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ολλανδίας μπορούν να ζητήσουν πρόσθετα έγγραφα για προσδιορίσουν την προέλευση του εμπορεύματος.
Πότε αλλάζει η προέλευση
Όπως τονίζει το Reuters, προκειμένου να γίνει αποδεκτό οποιοδήποτε ντίζελ ως μη ρωσικής προέλευσης, η Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ICE απαιτούν να έχει υποστεί ουσιαστική επεξεργασία εκτός Ρωσίας.
«Η μεταποίηση θεωρείται ουσιαστική μόνο εάν έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή ενός νέου προϊόντος ή αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό στάδιο της διαδικασίας που πραγματοποιείται σε επιχείρηση εξοπλισμένη για τον σκοπό αυτό», αναφέρει ο ιστότοπος της βρετανικής κυβέρνησης.
Η ανάμειξη ρωσικού ντίζελ σε άλλη χώρα με μη ρωσικό ισοδύναμο δεν θα άλλαζε την προέλευσή του. Η διύλιση, όμως, ρωσικού αργού (Urals) σε ντίζελ -σε άλλη χώρα- θα το έκανε.
Η αποτελεσματικότητα των ελέγχων
Η Μεγάλη Βρετανία, η Ευρωπαϊκή Ενωση και το Intercontinental Exchange υποστηρίζουν ότι το ντίζελ είναι ρωσικό εάν μεταφέρεται και επαναφορτώνεται αλλού.
Συγκεκριμένα, οι Βρετανοί αναφέρουν ότι αν γίνει οποιαδήποτε επεξεργασία για την αλλαγή του προϊόντος, αυτή θα πρέπει να γίνεται για εμπορικούς σκοπούς, όπως η παραγωγή ενός τελικού προϊόντος που να πληροί τις βρετανικές προδιαγραφές, και όχι για την αποφυγή του καθεστώτος κυρώσεων.
Όμως είναι πρακτικά αδύνατο να εντοπιστεί η προέλευση του αναμεμειγμένου ή διυλισμένου ντίζελ και είναι δύσκολο να παρακολουθηθούν οι μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (Ship To Ship), κάτι που σημαίνει ότι οι κυρώσεις εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την «καλή θέληση» των παραγόντων της αγοράς, σύμφωνα με δύο πηγές της πετρελαϊκής βιομηχανίας που μίλησαν στο Reuters.
Ο όγκος των εργασιών μεταφορτώσεων μεταξύ δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία έχει σημειώσει «δραματική αύξηση» από τον Φεβρουάριο, δήλωσε η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων και αναλύσεων Windward.
«Αν γινόταν εκφόρτωση ρωσικού ντίζελ σε ένα πιο “εύκολο” λιμάνι, θα μπορούσες να το αναμείξεις και να το εξάγεις εκ νέου με διαφορετική φορτωτική και διαφορετική προέλευση», τόνισε μία από τις πηγές, που ασχολείται με την αποθήκευση και τη μεταφορά πετρελαιοειδών. Οι πηγές αρνήθηκαν να κατονομαστούν, επειδή δεν είχαν την άδεια να μιλήσουν στα ΜΜΕ.
Πώς επηρεάζονται οι ροές ντίζελ;
Όπως τονίστηκε, το ρωσικό ντίζελ είναι πολύ πιθανό να παραδοθεί και να επανεξαχθεί από χώρες όπως η Τουρκία και η Ινδία και στο πλαίσιο αυτό η Μόσχα θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα πλοία της για να μεταφέρει ντίζελ στη γειτονική χώρα, όπου μπορεί να μεταφερθεί σε δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους.
«Θα μπορούσα να σκεφτώ ότι η Τουρκία εξάγει εκ νέου τα βαρέλια ή τα αντικαθιστά εγχώρια και στέλνει στο εξωτερικό μεγαλύτερες ποσότητες από την παραγωγή της», επεσήμανε ο αναλυτής της Kpler, Kevin Wright.
Ηδη, η Ευρώπη έχει αρχίσει να αντικαθιστά τις ρωσικές εισαγωγές ντίζελ με διυλισμένο προϊόν από τη Μέση Ανατολή, αλλά οι αναλυτές αναμένουν ότι η Ινδία θα διυλίσει περισσότερο ρωσικό Urals και θα αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη.
Ποιος θα μπορούσε να διακινεί ρωσικό αργό
Επιπρόσθετα, το πλαφόν που επιβλήθηκε απαγορεύει στις ναυτιλιακές και ασφαλιστικές εταιρείες να διακινούν φορτία ρωσικού αργού, εκτός εάν αυτά πωλούνται σε τιμή χαμηλότερη από την τιμή των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Πολλές από τις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των BP και Shell, έχουν επιβάλει από μόνες τους κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή.
Πλέον, μικρότερες εταιρείες χρησιμοποιούν ήδη δεξαμενόπλοια του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», ανέφεραν πηγές του κλάδου, προσθέτοντας ότι αυτές έχουν συνάψει ασφαλιστήρια συμβόλαια στην Ινδία.
Η BRS τονίζει ότι τουλάχιστον 111 γερασμένα τάνκερ έχουν πωληθεί σε ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Φεβρουάριο, πιθανόν για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.
Πώς θα επηρεαστεί η τιμή
Τέλος, επισημαίνεται πως η ολλανδική Rabobank αναμένει ότι αυτή η «αναδρομολόγηση» των φορτίων πετρελαίου θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί το κόστος εφοδιασμού, να μειωθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα δεξαμενοπλοίων τα διαθέσιμα τάνκερ και τελικά να ανέβει το κόστος των εισαγώμενων ενεργειακών προϊόντων.
Latest News
Game changer για την αγορά πετρελαίου ο σχιστόλιθος των ΗΠΑ
Η αναταραχή στη Μέση Ανατολή δεν αποτελεί πλέον τέτοια απειλή για τους καταναλωτές βενζίνης στον κόσμο
Exxon: Χαμηλότερη κερδοφορία από τις προσδοκίες - Βουτιά στα κέρδη από καύσιμα
Τα αποτελέσματα της Exxon επηρεάστηκαν από τις χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και τα συμπιεσμένα περιθώρια διύλισης
Βουτιά 22% στα καθαρά κέρδη της Total - Πλήγμα από τις χαμηλές τιμές στο αέριο
Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για τους τρεις πρώτους μήνες του 2024 ανήλθαν σε 5,1 δισ. δολάρια
Υποχωρούν οι τιμές ρεύματος στην ΕΕ - Πρωταθλήτρια στις μειώσεις η Ελλάδα [γραφήματα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας
Αλλάζει... «πίστα» ο σταθμός της Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης
Σύμπραξη Ομίλου ΔΕΗ, ΔΕΠΑ Εμπορίας και Damco Energy του Ομίλου Κοπελούζου στην ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης
Πώς η Βρετανία «βοηθά» τη Ρωσία στον πόλεμο της Ουκρανίας - Οι μπίζνες με το ρωσικό πετρέλαιο
Η Global Witness κατηγορεί τη Βρετανία για «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου που υπονομεύει την αντίσταση της Ουκρανίας στη Ρωσία
Τι θα γίνει εάν ο πόλεμος εξαπλωθεί; Η Σουηδία έχει την απάντηση…
Το σκανδιναβικό έθνος αναβαθμίζει την πολιτική του άμυνα και η ενεργειακή υποδομή αποτελεί προτεραιότητα
Μπαίνει στην... πρίζα η ηλεκτρική διασύνδεση Saudi Greek Interconnection
Στελέχη της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ επισκέφθηκαν τη Σαουδική Αραβία
Γιατί οι traders φυσικού αερίου ανησυχούν για τον επόμενο χειμώνα
Πώς διαμορφώνονται οι μελλοντικές τιμές
Δημοσιεύτηκαν οι διαγωνισμοί για την Ηλεκτρική Διασύνδεση Ελλάδας Αιγύπτου
Καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή της Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τους δύο πρώτους διαγωνισμούς είναι η 31η Μαΐου 2024.