Τα εναλλακτικά πράσινα καύσιμα κερδίζουν έδαφος αλλά μετ’ εμποδίων καθώς τα πλοία που είναι σε θέση να τα χρησιμοποιήσουν εξακολουθούν να αποτελούν μια πολύ μικρή μειοψηφία του παγκόσμιου εμπορικού στόλου. Τα στοιχεία που παραθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv είναι αποκαλυπτικά καθώς μόλις το 0,8% του εν λειτουργία στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 3% του στόλου των containerships και το 2,1% του στόλου των δεξαμενόπλοιων μπορούν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι δεν υπάρχει εναλλακτική τεχνολογία καυσίμου που να έχει πείσει τους πλοιοκτήτες για την αποτελεσματικότητά της προκειμένου να επενδύσουν σε αυτήν. Καθώς τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων αποτελούν μειοψηφία, και στο βιβλίο παραγγελιών και τα πλοία έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα είναι λιγότερα, η ανάγκη για μεγάλες καινοτομίες και αποφάσεις είναι μπροστά εάν η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να επιτύχει τους στόχους απεξάρτησης από τον άνθρακα το 2050 αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος.
Πράσινα καύσιμα: Οι πλοιοκτήτες θέλουν, η έρευνα υστερεί
Στα ξηρού φορτίου
Αναλυτικότερα στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου ο στόλος εναλλακτικών καυσίμων είτε πρόκειται για πλοία που είναι έτοιμα προς χρήση είτε έχουν τη δυνατότητα με μετατροπές να το κάνουν αντιπροσωπεύει 105 πλοία, που αντιστοιχεί περίπου στο 0,8 % του συνολικού στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου. Στο βιβλίο παραγγελιών, τα πλοία με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων είναι περίπου 5% (44 πλοία) επί του συνολικού βιβλίου παραγγελιών, ενώ τα έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα αντιστοιχούν στο 3,5% (31 πλοία) των υπό ναυπήγηση πλοίων.
Ολα μαζί αθροίζουν το 8,5% του υπό παραγγελία στόλου έναντι μόλις 7,9% πέρυσι. Σημειώνεται ότι ο παγκόσμιος εν ενεργεία στόλος χύδην ξηρού φορτίου, τον Δεκέμβριο του 2022 είναι στα 13.107 πλοία, έναντι 12.675 πλοία πέρυσι τον ίδιο μήνα, ενώ το βιβλίο παραγγελιών φέτος έχει αυξηθεί κατά περίπου 18% σε 899 παραγγελίες (6,8% αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο) έναντι 757 πλοία πέρυσι.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς 167 πλοία από το σύνολο του τρέχοντος στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι έτοιμα και ικανά για εναλλακτικά καύσιμα (ήτοι ποσοστό 3%).
Στο βιβλίο παραγγελιών, αυτοί οι αριθμοί είναι πολύ καλύτεροι, καθώς 338 πλοία είναι είτε ικανά για εναλλακτικά καύσιμα είτε έτοιμα (που ισοδυναμεί με ποσοστό 36%), με το πρώτο να αντιστοιχεί σε 188 πλοία (20%), ενώ το δεύτερο να είναι 150 πλοία (16%). Τον Δεκέμβριο του 2021, το 22% των παραγγελιών κοντέινερ μπορούσαν να αξιοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα.
Ο στόλος των containerships αριθμεί 5.789 πλοία, αυξημένος κατά περίπου 4% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2021, όταν ο στόλος ήταν 5.577 πλοία. Το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί από 723 σε 928 πλοία σήμερα (αύξηση κατά 28%) που ισοδυναμεί με αύξηση της αναλογίας βιβλίου παραγγελιών προς στόλο από 13% σε 16% προς το παρόν.
Τα δεξαμενόπλοια
Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, 163 δεξαμενόπλοια από τα 7.413 του εν λειτουργία στόλου είναι ικανά ή έτοιμα για εναλλακτικά καύσιμα (2,1%) ενώ στο βιβλίο παραγγελιών η αναλογία είναι αρκετά υψηλότερη στο 31,5% (100 πλοία), σχεδόν στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2021 (30%). Ο ενεργός στόλος των πλοίων άνω των 10.000 DWT έχει αυξηθεί κατά περίπου 2% στα 7.413 πλοία φέτος, ενώ τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 7.244 πλοία.
Ωστόσο, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί σημαντικά κατά περίπου 46% σε 317 πλοία. Με άλλα λόγια, η αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο έχει υποχωρήσει από 8,1% σε 4,2%. Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αναμένεται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια, κυρίως λόγω του γεγονότος ότι το βιβλίο παραγγελιών αγγίζει τα χαμηλότερα επίπεδα από το 1996, αλλά και επειδή τα γηραιότερα πλοία αποτελούν μεγάλο μέρος του συνολικού στόλου δεξαμενόπλοιων (τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι 635 πλοία, 8,5% του ενεργού στόλου).
Latest News
Έξι θαλάσσιες «αρτηρίες ζωής» για το παγκόσμιο εμπόριο
Απο τα σημαντικότερα θαλάσσια στενά, αυτά του Ντόβερ στην Ευρώπη και της ΤαΪβάν στη ΝΑ Ασία, είναι τα πιο πολυσύχναστα
Πώς θα μεταφέρουν τα ακτοπλοϊκά πλοία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί των οχημάτων
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων και τον ανεφοδιασμό φέρνουν τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι σταθμοί καυσίμων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν ενώ και τα πλοία θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δεξαμενές
Capital Product Partners: Αύξηση εσόδων 29% στο πρώτο τρίμηνο του 2024
Σε διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή προχώρησε η εταιρεία
Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του λιμένα Βόλου «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias
Επιχείρηση διάσωσης από το Maran Gas Psara στα ανοιχτά της Ινδονησίας
To Maran Gas Psara ταξιδεύει υπό ελληνική σημαία
Επίθεση των Χούθι με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
Οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι στόχευσαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Orion σε επίθεση με drone στον Ινδικό Ωκεανό
Επιστρέφει στον ΟΛΠ η παλαιά φρουρά της Cosco – Τι παίζει με την αλλαγή διοίκησης
Το παρασκήνιο και οι προκλήσεις της νέας διοίκησης
Αλλαγές κορυφής στη διοίκηση του ΟΛΠ - Επιβεβαίωση IL Postino
Οι αλλαγές έρχονται σε μια στιγμή που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της, αναφορικά με τα έσοδα και την κερδοφορία