Κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο όπου άγνωστοι σας καλούν, ακόμα και σε ακατάλληλες ώρες, να αλλάξετε πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, τηλεφωνίας ή φυσικού αερίου, που σας προτρέπουν να επενδύσετε σε χρηματοοικονομικά προϊόντα με μεγάλες αποδόσεις ή ακόμα και να παρακολουθήσετε την ομιλία ενός βουλευτή της περιοχής σας αποτελούν σήμερα τον μεγαλύτερο όγκο των αποκαλούμενων «ενοχλητικών κλήσεων».
Από την άλλη, υπάρχουν και οι κλήσεις από τις εισπρακτικές εταιρείες, κατά τις οποίες υπάλληλοί τους σας καλούν όλες τις ώρες και γίνονται ιδιαίτερα επίμονοι και ενοχλητικοί ή οι κακόβουλες φάρσες που γίνονται πάντα με απόκρυψη και συνήθως προέρχονται από κάποιον γνωστό.
Smartphones: Η παντοδυναμία τους στον «έξυπνο» κόσμο που δημιουργείται
Ωστόσο, ιδιαίτερα επικίνδυνες είναι οι κλήσεις που υποκρύπτουν απάτη και γίνονται από call centers του εξωτερικού, με στόχο να χρεώσουν τον αριθμό του τηλεφώνου σας με υπέρογκα ποσά.
Παρά την εναρμόνιση της χώρας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία (GDPR κ.λπ.) για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, όπως αναφέρουν νομικοί και εκπρόσωποι των τηλεπικοινωνιακών παροχών, το φαινόμενο των «ενοχλητικών κλήσεων» όχι μόνο δεν έχει εκλείψει, αλλά έχει εξελιχθεί σε «επιστήμη» που διαπερνά τη νόμιμη γραμμή άμυνας των πολιτών.
Το «μητρώο 11»
Τελικά, υπάρχει λύση για την προστασία των πολιτών έναντι των ανεπιθύμητων – ενοχλητικών κλήσεων; «Η ένταξη στο μητρώο του άρθρου 11 του νόμου 3471/2006 αποτελεί μονόδρομο ώστε να πάψει ένας πολίτης να δέχεται ανεπιθύμητες – διαφημιστικές ή προωθητικές – κλήσεις στο σταθερό ή στο κινητό τηλέφωνο. Εάν κάποιος δεν ενταχθεί στο συγκεκριμένο μητρώο, μέσω της αυτοματοποιημένης διαδικασίας που ακολουθούν οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών, οι κλήσεις για διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς βρίσκονται σε γκρίζα ζώνη» λέει ο δικηγόρος Χρήστος Τσιαμάκης.
Το «μητρώο 11» είναι μια λίστα την οποία οφείλει να τηρεί κάθε πάροχος υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, με τα στοιχεία των συνδρομητών του που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις με ανθρώπινη παρέμβαση, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς.
Πρακτικά, για να εγγραφεί κάποιος στο «μητρώο 11», θα πρέπει να απευθυνθεί στην εταιρεία με την οποία συνεργάζεται (Vodafone, Cosmote, NOVA κ.λπ.).
Οι εταιρείες προώθησης προϊόντων που συμμορφώνονται με τη νομοθεσία, λένε οι νομικοί, ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία κατά τη διαμόρφωση της τελικής λίστας τηλεφωνικών αριθμών, στους οποίους πρόκειται να πραγματοποιηθούν κλήσεις για λογαριασμό του εντολέα τους (π.χ. ενεργειακός ή τηλεπικοινωνιακός πάροχος).
Εξαιρούν δηλαδή, πρώτα, με τη χρήση ειδικού λογισμικού τους τηλεφωνικούς αριθμούς στους οποίους δεν επιτρέπεται να πραγματοποιηθούν κλήσεις.
Οι εταιρείες που παραβαίνουν τον νόμο βρίσκονται αντιμέτωπες με την επιβολή διοικητικών προστίμων από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, αλλά και με μηνύσεις – αγωγές αποζημίωσης για παραβίαση των προσωπικών δεδομένων.
Η διαδικασία
Το μητρώο του άρθρου 11 τηρούν υποχρεωτικά οι πάροχοι ηλεκτρονικών υπηρεσιών (π.χ. Cosmote, Vodafone, NOVA), καταγράφοντας τα στοιχεία των συνδρομητών τους που έχουν ζητήσει να μη δέχονται τηλεφωνικές κλήσεις για κάθε είδους διαφημιστικούς – προωθητικούς σκοπούς.
Η διαδικασία είναι η εξής: Οι πελάτες μπορούν να καταθέσουν αίτηση σε υποκατάστημα του παρόχου τους, να καλέσουν στον ειδικό πενταψήφιο αριθμό τηλεφωνικής εξυπηρέτησης (π.χ. 13888 για την Cosmote, 13830 για τη Vodafone) ή να αποστείλουν email, ακολουθώντας τις οδηγίες για το μητρώο άρθρου 11 που περιγράφονται στην ιστοσελίδα της εταιρείας τηλεπικοινωνίας που ανήκουν. Για να ολοκληρωθεί το αίτημα εγγραφής (ή και διαγραφής) στο μητρώο απαιτούνται 30 ημέρες.
Πάντως, η ένταξη στο μητρώο αυτό δεν προσφέρει καμία προστασία από εταιρείες και call centers που βρίσκονται ή εμφανίζονται να βρίσκονται στο εξωτερικό.
Απόκρυψη αριθμού
Ακόμα, ο συνδρομητής μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία ανήκει να μη δέχεται κλήσεις με απόκρυψη αριθμού. Ετσι όταν κάποιος τον καλεί με απόκρυψη αριθμού, θα του δείχνει ότι ο αριθμός του είναι κατειλημμένος.
Σε περίπτωση που κάποιος συνδρομητής, παρότι είναι εγγεγραμμένος στο μητρώο του άρθρου 11, εξακολουθεί να δέχεται ενοχλητικές κλήσεις με απόκρυψη, μπορεί να κάνει αίτηση στον πάροχό του για εξουδετέρωση της απόκρυψης του καλούντος για περιορισμένο χρονικό διάστημα, με σκοπό να εντοπιστούν οι ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις.
Σε αυτή την περίπτωση, όταν σας καλεί κάποιος με απόκρυψη αριθμού, θα ακούει ηχογραφημένο μήνυμα μέσω του οποίου θα ενημερώνεται ότι η απόκρυψή του έχει εξουδετερωθεί. Ετσι μπορείτε να μάθετε ποιος αριθμός σας καλεί με απόκρυψη και στη συνέχεια να εντοπιστεί το άτομο που κάνει τις ενοχλητικές κλήσεις και να προχωρήσετε σε έγκληση αυτού που σας ενοχλεί.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ «ΤΑ ΝΕΑ»
Latest News
Η ΑΙ θα εξαφανίσει τα τηλεφωνικά κέντρα της Ινδίας
Τα chatbots θα αναλάβουν σύντομα μεγάλο μέρος της anur;vpinhw εργασίας, προβλέπει ο επικεφαλής ινδικού ομίλου IT
Τέσσερις εταιρείες που αναδιαμορφώνουν το τοπίο της τεχνητής νοημοσύνης
Σύμφωνα με την Global X, 4 εταιρείες βοηθούν στην απεικόνιση του ευρύτερου φάσματος επενδυτικών ευκαιριών που είναι διαθέσιμες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της τεχνητής νοημοσύνης
Το… «βαρετό» τηλέφωνο είναι η συσκευή που επιλέγει η «αγχωμένη» Gen Z
Η κίνηση προς το offlining, ή τον ψηφιακό μινιμαλισμό, φαίνεται στη φθίνουσα χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τη Gen Z
Πώς το TikTok εξελίχθηκε από εφαρμογή για εφήβους σε απειλή για την εθνική ασφάλεια
Το πρώτο βήμα για να γίνει το TikTok αυτό που είναι σήμερα ήταν η εξαγορά από την ByteDance της εφαρμογής Musical.ly για 1 δισ. δολάρια
Η Apple σε συνομιλίες με την OpenAI για προσθήκη AI στο iPhone
Η Apple δεν έχει λάβει οριστική απόφαση σχετικά με τους συνεργάτες που θα χρησιμοποιήσει - Στο παιχνίδι OpenAI και Alphabet
Το πρώην αφεντικό της Barclays στήνει τον ανταγωνιστή του TikTok
Η αμφιλεγόμενη εταιρεία και το προβληματικό παρελθόν - Το εγχείρημα αποτελεί μια παρέκκλιση για τον Diamond
Τρόποι να βελτιώσεις το προφίλ σου στο LinkedIn και να βρεις δουλειά
Το προφίλ σου στο LinkedIn ενισχύει την εμπιστοσύνη και αξιοπιστία σου.
Δημητριάδης: Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αλλάξει όλα τα επαγγέλματα
«Δεν θα ξυπνήσουμε μια μέρα και θα δούμε τον Terminator», είπε ο Futurist Δημήτρης Δημητριάδης
Ψάλτη: Τα επόμενα βήματα της Microsoft στην AI - Η θέση των ανθρώπων
«Ο άνθρωπος θα είναι πάντα στο κέντρο αυτής της εμπειρίας» είπε στον ΟΤ η senior director της Microsoft Εύη Ψάλτη
Smartphones με ΑΙ θα ενισχύουν την ψυχική υγεία
Έρχονται στα κινητά τηλέφωνα καινοτόμες εφαρμογές – Θα ανιχνεύουν σε πραγματικό χρόνο το επίπεδο ψυχοσωματικής ευεξίας του χρήστη